HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vattenfasta limmer????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/03/09 :  07:52:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag vill ha ett enkelt lättarbetat vattenfast lim för båtbygge.
Epoxi i all är, men det är allergiframkallande och jag vill inte smeta med det när jag skall limma lister och smådetaljer som skall böjas å sånt. Casco Marin är också ett tvåkomponentkladd.....
Kan man köpa Titebond nånstans i V. Götaland??? Det verkar bra, men är inte gratis på nått sätt.

Nått annat tips på bra vattenfast lim????

Mvh Johannes.

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/03/09 :  07:57:15  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
När vi hade vår gamla trädrake så limmade vi en hel del med polyuretanlim. Relativt lätt att skära bort "skummet" när det har härdat..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2010/03/09 :  12:48:41  Show Profile Send Lovan a Private Message
PL400? Vet inte om det är så vattenfast att det går att ha det under vatten konstant iof. Finns säkert nån variant på det som kan det dock.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/03/09 :  13:32:00  Show Profile Send 24U a Private Message
Tror också på PU-lim eftersom det SKALL ha fukt för att härda alls. Om träet är för torrt måste man "vattna" det innan limning för att det skall härda. Annars är jag tror det lim man limmar plyfa med heter fenolhartslim. En riktigt mysig epoxiharts som jag tror har hela palletten med varningsskyltar på sig.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/03/09 :  19:42:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Polyuretan det blir. Tack för tips och råd.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/03/09 :  20:21:24  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Googla på Aerolite så kommer du hitta vad du söker.
Jag fick för många, många år sedan Aerolite 306 powder från ett träbåtsvarv. Man blandar det med vatten och härdar med mysyra (gissa om det luktar sommar). Det är vattenfast.
Eller så går du direkt till den här sidan: http://brodernaholm.se/index.php/sortiment/detalj/lim1/


När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/03/09 :  21:49:04  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag jobbade med Aerolite på båtbyggarskolan i Storebro 1991. Ett trevligt lim. Något sprött. Det är tyvärr tvåkomponent, vilket är lite jobbigare. Samma "fel" som epoxi vid alla smålimningar.

PU it is. Aerolite kan nog komma på tal vid större limningar. Jag får tacka för länken.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/03/09 :  21:56:19  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Glöm inte bort att även polyuretaner (isocyanat) är/kan vara allergiframkallande, liksom vissa de flesta epoxiprodukter.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/03/09 :  22:13:42  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Just det, passa händerna! Mina har tagit fyra år på sig att bli bra
igen. De har varit torra, fått blåsor, kliat och varit röda och
irriterade efter att jag varit oförsiktig. Nu är det nästan helt bra,
men jag behöver fortfarande använda hudkräm efter att jag tvättat
händerna. Något som jag aldrig använde förut.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/03/09 :  22:14:50  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Jag har ca 8 kg PU-lim kvar. Så vill du ha kan jag skicka ner några flaskor mot fraktkostnad.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/03/10 :  08:57:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Tack för varning. Jag skall hålla mina händer från limmet så gott det går. Det är lite svårt när man skall böja en trälist längst en ritad linje, samtidigt som den skall skruvas fast underifrån....

Jag tror att det blir att tillfälligt skruva fast ett par träbitar att styra den mot. Annars får man nog vara 4 pers för att kunna hålla listen, böja den rätt på nån 1/10 mm och skruva fast den, utan att kladda lim över hela plywoodskivan...

PU-limmet är redan köpt och klart, men jag får tacka för erbjudandet Petsson!

Rostfri skruv och PU-lim borde bli bra. Vattenfast och bra. Jag köpte 4 st limklämmor till igår, så nu skall jag kunna hålla ett bra presstryck även mellan skruvarna.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/03/10 :  16:37:27  Show Profile Send 24U a Private Message
En jäkla stor fördel med PU-limmet är dess fyllande egenskaper. Om man inte får fullständigt och homogent presstryck, spelar det inte så stor roll. Limmet fyller ut mellanrummet och har därmed även lite fogmassefunktion. Jäklarimej det mest kompletta och klokaste lim jag vet... *Jaja, om Ipren kan vara intelligent, kan tusanimej ett lim vara klokt oxå*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/03/10 :  17:31:32  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Idag har jag läst på om lim. PU verkar vara bra om man kan få till ett bra presstryck och nogrann passform. Visst är det fogfyllande, men uppstår det skummning i fogen så sjunker styrkan påtagligt. Epoxi är elastiskt och helt vattenfast. Inte lika starkt och elastiskt som en perfekt PU-limfog, men det tappar inte styrka om det är glipor och ojämnheter. Det är väldigt bra fogfyllande.
Resorcinol-lim typ Cascofen är stenhårt och ganska sprött, men ganska fogfyllande utan att tappa styrka. Inte speciellt elastiskt vilket gör att det inte passar att limma stora tunna plywoodpaneler med.

Jag skulle tro att Casco 1711 plus 2520 skulle vara det perfekta limmet för högtalarlådor. Stenhårt och stumt.

Det blir PU till alla fogar som är lätta att sätta press på med tvingar och skruvar. Epoxi till resten. Jag har både Cascos vanliga PU-lim och Nils Malmgrens NM275A och B hemma.
Det hade nog blivit Epoxi till allt om jag inte hade barnen hemma. Nackdelen är att det är ett saaatans klet och jox att mäta och blanda småsatser för varje liten detalj. Orkar man inte förbereda 4 st limmningar för att efter blandning av epoxin göra allt klart på 10 min, så blir det en massa spill.

Tänk om man kunde ha färdigblandad epoxi på flaska, som inte började härda förens det var aplicerat på rätt ställe och satt i ett lätt tryck! Vilket drömlim!


PU - elastiskt och starkt, men kräver högt presstryck och perfekta ytor för maximal styrka.

Epoxi - halvelastiskt och starkt, trivs i tjocka fogar och går att laminera med, men det är dyrt och jobbigt att jobba med.

Resorcinollim och liknande, (Aerolite, Cascofen mfl) är hårda och spröda, jobbiga att jobba med, ganska fogfyllande och förlåtande med presstryck. Men inte så bra till vad jag bygger, pga sprödheten. Svårare att köpa för privatpersoner.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/03/10 :  17:54:51  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Alltså, jag jobbar rätt mycket med PU-lim och det skummar alltid i fogar. Det är ett superbra lim till rätt applikationer men en av dess fördelar är att det blir segt, inte knallhårt. Jag använder Cascos. För målningsbara ytor måste fogen ändå spacklas sedan så det är nog inget problem. Lacka och olja i närheten av PU-fog ger inte heller vidare bra resultat.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000