HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra ljud borta.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2010/03/06 :  21:27:21  Show Profile Send Wader a Private Message
Jobbar borta i flera veckor i sträck. Det jag saknar mycket är ett par timmars avslappning på kvällen med lite god musik. Detta består idag av ett par porta pro och ljud ifrån datorn eller mobilen.

Eftersom jag är borta så mycket så tänkte jag att man kanske skulle satsa några kronor på att få lite bättre ljud och mer njutning.

Jag kör spotify 320kb och betalar för det, mobilen är en SE W 910, bärbara är en alldeles nyinköpt HP pavilion. Det jag tänkte var ett par riktigt bra hörlurar och om det behövs en hörlursförstärkare. Jag har ju väldigt dålig kolla på detta och skulle behöva lite tips om vad som fungerar med vad.

Låt oss säga att det får kosta runt 10 000 Sek.

Dancing in the shadows of my memories.

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/03/06 :  21:54:38  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Du kan köpa en fin beggad Dac / hörlursförstärkare typ Benchmark Dac1 eller Lavry Da10 (vilken jag föredrar) som du har kopplat till datorn med optisk kabel och sedan ett par braiga lurar modell stora/sköna så är lyckan gjord

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2010/03/06 :  22:18:12  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Köp en dac med usb-ingång!!!!!

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2010/03/07 :  06:26:38  Show Profile Send Wader a Private Message
Jag har en dac i hemmasystemet, en hegel hd10 men den är inte precis liten och lätthanterlig. Tips på bra hörlurar då ?

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/03/07 :  09:38:29  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
quote:
Köp en dac med usb-ingång!!!!!


Är det inte problemen med jitter större i en usb överföring?


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/03/10 :  21:14:18  Show Profile Send OcA a Private Message
En Nuforce Icon skulle nog passa! Inbyggd USB-DAC, hörlursstärk, integerad stärk på 2x12 watt eller så... Driver lätt ett par mindre stativare typ Tangent Evo4, Evo5.

Låter riktigt bra, är rätt "billig" och i högsta grad portabel.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2010/03/11 :  07:35:07  Show Profile Send ninja a Private Message
http://www.m2tech.biz/products.html

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

bbking
Member

168 Posts

Posted - 2010/05/15 :  12:06:39  Show Profile Send bbking a Private Message
Hej,
Bra lurar till bra pris är Denon AH-D5000 typ 6.000:-
Sluten lur med djup distinkt bas. Spelar klart med fin stereo bild.
Sitter fint på huvudet även under lång tid. Har 3m lång sladd med både 3,5 och 6,3mm stereo propp.
Jag började med Denon AH-D2000 för att sen uppgradera till AH-D5000. Skillnaden är ytterst liten men AH-D5000 är snyggare och sitter bättre(varför vet jag ej då kåpor,muddar är samma men D5000 är något tyngre och de är ju nyare så de kanske är mindre slitna).
Jag lyssna mycket med lurar då det stör mindre. Har kvar D2000 som är i Köket och om jag reser. De slits ju lite i och med att de inte går att fälla ihop. Kör dem direkt till Ipoden eller datorn vid resor. De är lite trögdriva och dra lite batteri i Ipoden. Har ingen DAC på resor däremot en HD10 hemma.

bbking - System & tankar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81532
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2010/05/16 :  10:00:48  Show Profile Send Wader a Private Message
Låter intressant, får nog komma iväg och lyssna på lurarna.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/05/16 :  12:06:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag kör med denna batteridrivna lilla hörlursförstärkare med gott resultat:
http://www.raysamuelsaudio.com/products/hornet

Visserligen med ipod via USB-kontakten så att jag kan hoppa över den interna volymkontrollen och hörlursförstärkaren.
Det gör skillnad.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2010/05/16 :  15:49:25  Show Profile Send minoman a Private Message
Hej,
musik på resande fot är ett måste. Jag har överlevt hundratals nätter hemifrån mha en Tivoli iPal och en iPod 5G med musik i Apple Lossless format. Jag kör iPod i en docka och kopplar denna till iPal mha en USB kabel. Fungerar kalas samt att man även får radio för att fånga opp lokala radio stationer, hittad många tips på ny musik på detta sätt. Gammal hederlig radio är underskattat även om man med modern internet radio hittar mycket skoj.

Det första jag gör när jag kommer till hotellrummet är att plocka opp/koppla i iPod/iPal, ställa fram kort på familjen och sedan spelar jag och kan känna mig något så när hemma.

Det jag kan sakna är något bättre att ha under själva resan (anslutningar, väntan etc.). Har funderingar på en Nuforce Icon Mobile eller liknande.

mvh/micke

Avt race
Avt loqvere mellora silentio

Edited by - minoman on 2010/05/16 15:51:25
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2010/05/17 :  19:03:01  Show Profile Send Wader a Private Message
Ja utan musik blir man tokig plus att det är ett perfekt sätt att slappna av efter en dag på jobbet. Rummet känns ju inte precis som hemma. Jag ska klura på lite så återkommer jag med vad det blev.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000