HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Mest överskattade gitarristen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/02/21 :  13:37:25  Show Profile Send huzze a Private Message
Drar till med Yngwie Malmsteen som ju är duktig och snabb som attan, men när det stundtals handlar om att hinna med så många toner och skalövningar från A till B så blir det lite fånigt.

Ni kan gärna fylla på med fler onanister.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/02/21 :  14:19:34  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Yngwie, brrrr....
Såg honom live i GBG för många år sedan och maken till gitarrist(?) som spelade så mycket fel på scen...

För att gå (mycket) off-topic så drar jag till med mest underskattade gitarristen, Joe Walsh

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/02/21 :  14:42:50  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Tycker att Santanas grejer i modern tidsålder är så H-E-s tråkigt att lyssna på. Verkligen onani. Sen är nog en del av hans klassiker de som snurrat mest av typen "stenåldersmusik" här hemma. Så de är jag väldigt förtjust i.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/

Edited by - Beat on 2010/02/21 14:43:09
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/02/21 :  15:34:04  Show Profile Send Mschill a Private Message
Edit: Läste rubriken på tråden fel. Dessa tycker jag är bäst!

Akustisk gitarr eller El?

På Akustisk så är jag sjukt impad av Tommy Emmanuel

På Elgitarr så tycker jag Buckethead rockar skorna av de flesta. Sen att denna video jag länkar till kanske inte har den bästa kvaliten. Men kolla upp hans andra filmer på Youtube, Spelat med många av de stora banden. Gun's & Roses mm.

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.

Edited by - Mschill on 2010/02/21 15:35:09
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/02/21 :  16:01:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Vad avses den mest hypade men samtidigt den som är uslast, eller den mest ointressanta - alla kategorier??

Jag svarar på kategori #2, gitarrister som inte ger mig något:
John McLaugling och Jimi Hendrix. Lika intressant som utspädd vattvälling.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/02/21 :  16:12:01  Show Profile Send Micke Y a Private Message
För mig är Stewie Howe utypen av gitarrist där det bara kommer ut toner - inte musik - när han håller en elgitarr i händerna. Det finns ett undantag och det är Awaken då han levererar ett galet men rikigt bra spel.

Akustiskt är en helt annan sak, då glänser han.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2010/02/21 :  17:29:24  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Malmsteen, Satriani, Al DiMeola är bara teknik, ingen känsla.
En som var stor gitarrhjälte hos mina kompisar i tonåren, men som jag aldrig riktigt förstod storheten hos och fortfarande inte gillar är Richie Blackmore.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/02/21 :  18:42:16  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Malmsteen, Satriani, Al DiMeola är bara teknik, ingen känsla.


Malmsteen var en förbaskat intressant gitarrist (runt 82-86) nu är han bara dryg och tråkig.
Satriani har jag inte hört så mycket, men nog tycker jag att han spelar med hyfsat mycket känsla.
Men DiMeola är ju suverän, teknik + känsla i toppklass, lite enformig även han dock.

Mina kandidater:
Eddie Van Halen
Eric Clapton
Mark Knopfler
Motiveringar behövs ej, bara lyssna på dom - händer det nått kul? nej!



Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

rogerjons
Member

88 Posts

Posted - 2010/02/21 :  19:04:11  Show Profile Send rogerjons a Private Message
Joe Satriani skulle jag också sagt innan men sen jag hörde honom i Chickenfoot har jag ändrat uppfattning totalt. Kanske inte mycket nytt under solen men jäklar vilket sväng!

Steve Vai tycker jag är hyfsat överskattad. Många av de där "supergitarristerna" gör väldigt tråkiga skivor, briljant teknik men inte många bra låtar. Den enda som jag (hittills) tycker gör bra låtar samtidigt som han är väldigt tekniskt duktig är Eric Johnson.

/Roger

Edit: Stavfel.

Edited by - rogerjons on 2010/02/21 19:05:12
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/02/21 :  19:22:31  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Då får jag hålla med om Carlos Santana. En av mina gamla favoritplattor var Abraxas. Var på Scandinavium i början på sjuttiotalet för att lyssna på Santana. Men efter en halvtimmes långt, tämligen innehållslöst solo var det dags att gå. Det hade inte första låten slutat. Antagligen inte ens inledningen av den.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/02/21 :  20:40:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Joe Satriani skulle jag också sagt innan men sen jag hörde honom i Chickenfoot har jag ändrat uppfattning totalt. Kanske inte mycket nytt under solen men jäklar vilket sväng!


Jag ändrade helt klart uppfattning med, skivan är riktigt bra :-)
Hoppas dom fortsätter ihop.

*edit*

http://www.youtube.com/watch?v=pHqA6HtVU70&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=KKkxxLEBwBo

Finns även på Spotify

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2010/02/21 20:46:37
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/02/22 :  00:00:40  Show Profile Send huzze a Private Message
Steve Vai spelade ju med Frank Zappa ett tag. Stod på skivorna: Stunt guitar: Steve Vai.
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/02/22 :  11:11:09  Show Profile Send modernman a Private Message
Ojoj...många som har med mina favoriter :-( Snart skriver ni väl Jimmy Page, Jeff Beck och Steve Howe också ;-)

Men utan att tveka drar jag till med Eric Clapton. Kan han aldrig släppa loss och köra lite intressanta prylar!?!
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2010/02/22 :  11:51:11  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Carlos Santana, jag fattar inte vem som satte en gitarr i händerna på den karln. Och då är jag själv gitarrist och gitarrlärare.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/02/22 :  12:23:44  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag har lite svårt för att lyssna på gitarrspel över huvud taget; är liksom inte mitt intrument.

Mark Knopfler är i en klass för sig när det gäller gitarrister jag undviker.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/02/22 :  13:42:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ritchie Blackmore är en överskattad gitarrist rent tekniskt, men det gäller de flesta gitarristerna som dök upp på 60-talet. Han är dessutom ojämn, men många gånger intressant. Jag förstår honom bättre efter att ha hört samtliga inspelningar från de tre kvällarna då de spelade in Made in Japan. Han och Jon Lord spelade inte en ton lika de tre kvällarna. Det verkade som de hade raderat hjärnan fullständigt och startade från noll varje kväll. Inga solon är alltså inövade och dessutom är det aldrig skalövningar utan riktiga improvisationer. Då är det i slutändan humöret och stundens inspiration som styr om det blir bra.

Jag håller med om att Steve Howe är okänslig som sologitarrist. Även Jimmy Page.
Jag kunde inte låta bli, Modernman, men jag tycker faktiskt det. Hans storhet är som kompgitarrist.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/02/22 :  13:46:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Steve Morse har ju röstats fram som bäste gitarrist ett par gånger. Jag tyckte han verkade spännande på den första Deep Purpleplattan han var med i. Men efter ett tag upptäcker man tt han faktiskt är rätt tråkig, ännu en av dessa tekniska gitarrister som inget har att säga.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/02/23 :  11:41:11  Show Profile Send modernman a Private Message
Steve Morse måste jag hålla med dig om Björn-Ola. Jag har väldigt svårt för dessa s.k. övertoner som han lyckas frambringa.

Som ni kanske redan förstått så bryr jag mig inte så mycket om hur tekniskt duktig en gitarrist är. Det känns som om de flesta, även de som är musikaliskt obegåvade, kan träna upp några j###igt snabba skalor.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/02/23 :  11:52:58  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Det finns ju många sätt som en gitarrist kan vara bra på (likaså många sätt att vara dålig/överskattad).
"Känsla", snabbhet osv. i all ära - det jag tycker gör en bra gitarrist är att han/hon vågar vara innovativ och kreativ!

Men jag uppskattar även gitarrister som kan göra det enkla bra som tex. Mick Mars (Mötley Crüe, snygga enkla riff) eller Murray/Smith (Iron Maiden, snygga solon och fantasktiska melodislingor)

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/02/23 :  11:57:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Det känns som om de flesta, även de som är musikaliskt obegåvade, kan träna upp några j###igt snabba skalor.


Jag själv som ett bra exempel. Jag kan imponera på folk som inte förstår sig på gitarr. Lite dist på ljudet och lite snabba löpningar och folk tappar hakan och tror att jag är en supergitarrist.
I själva verket är jag en stor klåpare och sätter mig själv överst på listan av överskattade gitarrister.
Fast det är klart, jag är ju ingen kändis och det måste man väl vara för att platsa.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2010/02/23 11:58:36
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/02/23 :  15:39:35  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Håhå ...
Jag är en totalt överskattad gitarrist.
Alla tycker jag är helkass, men jag är faktiskt ännu sämre ...

Nu kan ni återgå OnTopic, tack ...

Edited by - Mickel-mackel on 2010/02/23 15:40:04
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/02/23 :  18:21:11  Show Profile Send huzze a Private Message
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2010/02/23 :  18:31:45  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Slash
Peter Green
Eric Clapton
Dregen
Eddie Van Halen

Hur Al DiMeola kan komma upp på listan i allmännhet, och med dålig känsla som motiv i synnerhet, övergår mitt förstånd. I mina öron är han svår att överträffa på känsla, så väl som övriga områden.


edit - såg att Opethic fått med van Halen. Jag hade glömt hur ointressant han är.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

Edited by - miaber on 2010/02/23 18:33:59
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/02/23 :  19:27:31  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message
Med risk att åka på lite... Steve ray vaughn

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2010/02/24 :  00:39:05  Show Profile Send edison a Private Message
Hmmm...svårt,,, många som är "duktiga" men lite tråkiga ...men en som absolut inte(!!!) kan/får hamna på tråk-listan är Lindsey Buckingham!

Har för egen del helt ospelbara händer/fingrar så kanske svårt för mej att 'inte ett dugg' vara småimpad av vilken "duktig-gitarrist" som helst, bla en del av de ovan uppräknade tycker jag är ganska kanon, men sant är att "känsla" det har inte alla så mkt alla gånger...

Lättare säga vilka jag gillar än tvärtom...helt klart.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2010/02/24 00:43:40
Go to Top of Page

plundin
Member

60 Posts

Posted - 2010/02/24 :  14:47:34  Show Profile Send plundin a Private Message
Mest överskattad, tveklöst Keith Richards!

Pratar vi ointressante gitarristen, ja, då får man nog tänka till lite ordentligare.. Det är ju inte säkert att dom storheterna korsas?

Ointressantaste, kan jag nog hålla med om Yngwie Malmsten..

/ptr

arbetar hos Akkelis Audio
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000