HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Spara 100.000:-??????!!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/16 :  14:55:43  Show Profile Send ekman a Private Message
det intressanta är ju alltid konkurrensen i samma prisklass eller strax över där man själv ligger


ganska sjukt uttalande av stereophile då valhalla inte kostar 100tusen =) speciellt inte i usa där den e bra mkt billigare än i Sverige
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/01/16 :  15:04:34  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Efter testen i HF har jeg köpt 2 x 2,5 meter Synergistc Research Phase Two Signature Ten högtalarkabel. Prisen er ca. DKR. 8700,- så det er inte blant dom dyraste, men jeg tycker det er väldig bra ochså i forholl til andre kabler i samme prisklass (AudioQuest, Renaissance Audio, MIT, Tom Fletcher, Audio Note och andra).

Er der ingen i Sverige som anvender Synergistic Research kabel?

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/16 :  15:12:45  Show Profile Send Timbre a Private Message
Vi kommer aldrig här och nu att kunna avgöra vad som är bra, bättre, bäst. Var och en får väl beskriva sina upplevelser utifrån sitt eget system, sina egna preferenser och sina egna önskningar.
Att överhuvudtaget försöka sälja eller argumentera för en produkt utifrån hur andra produkter låter, är ganska märkligt och helt fel i min hifibok.
Att demonstrera en kabel och samtidigt dra in andra tillverkares kablar (ja, det har faktiskt hänt) är ett billigt trick...

En bra produkt hävdar alltid sig själv.
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/01/16 :  15:18:21  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre

Vi kommer aldrig här och nu att kunna avgöra vad som är bra, bättre, bäst. Var och en får väl beskriva sina upplevelser utifrån sitt eget system, sina egna preferenser och sina egna önskningar.
Att överhuvudtaget försöka sälja eller argumentera för en produkt utifrån hur andra produkter låter, är ganska märkligt och helt fel i min hifibok.
Att demonstrera en kabel och samtidigt dra in andra tillverkares kablar (ja, det har faktiskt hänt) är ett billigt trick...

En bra produkt hävdar alltid sig själv.


Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/01/16 :  15:24:03  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:
Originally posted by jan

quote:
Originally posted by Timbre

Vi kommer aldrig här och nu att kunna avgöra vad som är bra, bättre, bäst. Var och en får väl beskriva sina upplevelser utifrån sitt eget system, sina egna preferenser och sina egna önskningar.
Att överhuvudtaget försöka sälja eller argumentera för en produkt utifrån hur andra produkter låter, är ganska märkligt och helt fel i min hifibok.
Att demonstrera en kabel och samtidigt dra in andra tillverkares kablar (ja, det har faktiskt hänt) är ett billigt trick...

En bra produkt hävdar alltid sig själv.





Pröver igen - der var non fel!

Når nu man har prövat en kabel "No name" 4 forskellige steder på 4 helt ulika system och funnet dom samma forbetringer/skilnar, kan man så stadig sige at det er systemavhängigt?

Generelt vil jeg sige ja, men jeg tror deri alla fäll vil vära ting som går igjen på alle 4 systemer.

Om man inte kan sammenligna med andre kablor/produkter, hur kan man då beskrive skilnaden mellom dom? Ja, disse skilnar, kan mycket vel väre systemberoende, men dom vil i mange tilfælle gå igjen på andre systemer - jf. ovenfor.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/16 :  15:31:04  Show Profile Send ekman a Private Message
var det förresten inte stereophile som tyckte audience 24 slog valhalla också??

stereophile verkar inte gilla valhalla =)
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/16 :  15:37:29  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

Peder jag dömer inte ut acoustic alla påstår dock att harmonic och acoustic ska låta ungefär likadant vilket redan där innebär att det inte är något för mig

Whiskyman visst är det en dyr kabel men det är ju lite skillnad ändå på att spara 100000kr eller att spara 80tusen-priset på satori vad det nu är



Ja visst är det så, MvhKristofer
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/16 :  15:37:46  Show Profile Send Peder B a Private Message
ekman: Ingen rättvis jämförelse det heller!

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/16 :  15:37:51  Show Profile Send Timbre a Private Message

Visst kan man identifiera karaktärer på kablar som allt annat inom hifi, men först måste jag ju som konsument bestämma mig för vad jag är ute efter, eller snarare, vad min anläggning är ute efter.
Det kan aldrig tillverkaren eller Stereophile eller importören eller "handlaren nere på hörnet" tala om för mig.
Jag kan däremot få hjälp med att göra egna upptäckter och få nya erfarenheter.
Börjar bli mer och mer allergisk mot rankinglistor typ tyska Audio...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/16 :  15:39:04  Show Profile Send ekman a Private Message
Peder vad menar du??
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/01/16 :  15:44:23  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre


Börjar bli mer och mer allergisk mot rankinglistor typ tyska Audio...



Absolut enig!

Om man mener nogot er "bätra" SKAL det defineres, beskrives och uttdybes.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/16 :  16:02:07  Show Profile Send Peder B a Private Message
ekman: var det förresten inte stereophile som tyckte audience 24 slog valhalla också??
stereophile verkar inte gilla valhalla =)
Att överhuvud taget jämföra dessa pga *ganska stora* skillnader i pris verkar lite...... Audience kabeln visade sig ju senare bli slagen av Valhallan på de flesta parametrar enligt tester av Jorma med flera här på HIFI forumet om jag inte minns helt fel, var det någon som hade trott något annat. Hur många av oss är egentligen potentiella köpare av Valhallan, inte speciellt många skulle jag gissa! Då är det väl förträffligt att klubben.net m.fl. tar fram alternativ som kanske inte når ända fram men som kanske är mer prisvärda. alla åker ju trots allt inte Aston Martin! // Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/16 :  16:05:18  Show Profile Send ekman a Private Message
väldigt sant men fattar inte varför alla måste skriva att denna och denna är bättre än valhalla =)

klart det är bra med prisvärda alternativ dock
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/16 :  16:11:34  Show Profile Send Peder B a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

väldigt sant men fattar inte varför alla måste skriva att denna och denna är bättre än valhalla =)

ekman: Håller fullständigt med dig! Du tyckte väl även att GamuT var OK så vi är inte oense om allt. // Peder B

klart det är bra med prisvärda alternativ dock



"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/16 :  16:13:54  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

väldigt sant men fattar inte varför alla måste skriva att denna och denna är bättre än valhalla =)

klart det är bra med prisvärda alternativ dock




Kan ju vara som så att det är bra med en referens som de flesta skall tävla mot. Hur många förstärkare t.ex om nämns inte som "Mini- Krell"? MvhKristofer
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/16 :  16:14:45  Show Profile Send Peder B a Private Message
Jag vill oxå ha 5 stjärnor!!!!!

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/01/16 :  16:26:58  Show Profile Send arcam a Private Message
JM LAB du har PM mvh ARRKAMM
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/16 :  16:30:48  Show Profile Send ekman a Private Message
Whiskyman men varför ha krell och nordost som referens om dom inte är bäst =)


säger ju en hel del om krell och nordost
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/17 :  08:09:52  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

Whiskyman men varför ha krell och nordost som referens om dom inte är bäst =)


säger ju en hel del om krell och nordost



Javisst gör det det, men du får också ta i beaktande alla andra parametrar för varför en viss produkt är dyrast. Som t.ex liten köpkrets, lång framlyssning och inte minst landet som produkten kommer ifrån. För hifi och High End har en högre status i USA än i Europa. Och det finns också mer kapitalstarka personer i USA än i Sverige vilket även det trissar upp priset. MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/17 :  08:11:22  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Peder B

Jag vill oxå ha 5 stjärnor!!!!!



Bara två inlägg kvar Peder. MvhKristofer
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/17 :  08:54:45  Show Profile Send Peder B a Private Message
I stället för att träta om vilket som är bäst kan man kanske träffas och ta med sitt eget kablage för att göra utvärderingar tillsammans på en och samma anläggning. Det kan ju vara så att man får ändra uppfattning om vad man tycker och det är väl bra om man får hjälp med att få upp ögonen på något nytt och förhoppningsvis *bättre*.
mvh // Peder B
Se där 5 stjärnor!

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/17 :  09:56:09  Show Profile Send Timbre a Private Message


Ett femstjärnigt inlägg dessutom...
Håller med dig Peder B. Hifi är ju en lång krokig väg av erfarenheter som aldrig tar slut.
Det kommer alltid något nytt...
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/01/17 :  10:24:44  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

det intressanta är ju alltid konkurrensen i samma prisklass eller strax över där man själv ligger


ganska sjukt uttalande av stereophile då valhalla inte kostar 100tusen =) speciellt inte i usa där den e bra mkt billigare än i Sverige




Lite info bara

2 x 3m kostar 109.000 kr hos Reference Audio


Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/17 :  10:30:11  Show Profile Send Peder B a Private Message
quote:
Originally posted by Larsho

quote:
Originally posted by ekman

det intressanta är ju alltid konkurrensen i samma prisklass eller strax över där man själv ligger


ganska sjukt uttalande av stereophile då valhalla inte kostar 100tusen =) speciellt inte i usa där den e bra mkt billigare än i Sverige





Lite info bara

2 x 3m kostar 109.000 kr hos Reference Audio




Är det lite eller mycket eller kanske rent av lite för mycket för en högtalarkabel ????? // Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/17 :  10:30:20  Show Profile Send Thomas A a Private Message
haha....de kablarna skulle inte låta bra hemma hos mig. De skulle inte nå fram till högtalarna.

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000