HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Intryck ifrån Stockholm High End mässa 2010
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Zmirc
Starting Member

10 Posts

Posted - 2010/02/14 :  18:18:18  Show Profile Send Zmirc a Private Message
Första mässan för min del. Jag blev inte särskilt imponerad av de dyrare grejerna utan tyckte att det var lite billigare grejer som lät bäst. Amphions stativare, Larsen 6 och PCM fact.8 var alla mycket trevliga.

quote:
Det bästa med hifi-mässor är att komma hem och höra hur otroligt bra det låter till en bråkdel av kostnaderna för de anläggningar som visas.


Har samma känsla.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/02/14 :  18:29:03  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
quote:
quote:
TAD - säkert väldigt bra men mycket imponatoreffekter - och var finns MUSIKEN?

/Jörgen G


Håller faktiskt med dig, man fick aldrig det där "lyssna mera" begäret.




Jag gick efter 1 minut då det lät för mycket högtalare helt enkelt.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2010/02/14 :  18:38:25  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Vilka olika omdömen om TADarna.

Det sista som det var, just högtalare. Då jag var därinne var det faktiskt den enda på hela mässan där högtalaren var helt borta. Och då menar jag borta som i "vart är hon, hon måste stå där nånstans".

Skumt!

Edited by - jonash on 2010/02/14 18:40:11
Go to Top of Page

jimmy_JDM
Member

141 Posts

Posted - 2010/02/14 :  19:34:14  Show Profile  Visit jimmy_JDM's Homepage Send jimmy_JDM a Private Message
Nånting som ja reagerade otroligt mycket på va hur folk betedde sig i lyssningsrummen,

folk sitter helt tyst å lyssnar när nån kör en demo, helt plötsligt så börjar folk babbla med varann utan å bry sig ett skit om andra,

jag trodde det va en oskriven regel att klivar man in i ett rum så håller man käft å inte sitter å babblar om hur det va på senaste
besöket i tyskland

babbla kan man göra ute i gångarna,

förövrigt va det nog bästa sthlms mässan jag har vart på

Välkommen till mitt hem och min trädgård
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43191
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/02/14 :  19:58:23  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Vilka olika omdömen om TADarna.


Gäller inte bara TADarna, det man undrar är hur folk sitter i förhållande till högtalarna. Dömer man ut en högtalare fast man står i dörröppningen, sitter en meter framför vänster högtalare, etc?
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2010/02/14 :  20:06:04  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ibland räcker det för att höra att nåt är helt fel.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/02/14 :  20:30:18  Show Profile Send huzze a Private Message
Ja, mina få intryck kommer jag att delge under veckan i bildtråden. Jag är dock av den åsikten att man ska respektera de som kommit för att lyssna. Inget babbel. Inga mobiler (förra året satt nån o snackade under en spelning). Så jag smög mest och försökte störa så lite som möjligt. När det byttes skiva for jag fram till anläggningen och kröp ihop för att fota. Att springa förbi en högtalare när det demas kan sabba en hel del, så hänsyn är en svår uppgift för många idag. Har någon varit på bio på sistone? Jag undviker det, för det är för högt, det pratas i mobiler eller kommenteras högljutt för att inte tala om de som sett filmen på datorn innan och "förvarnar" om det som komma skall.

En mässa är en mässa är en mässa... Det kan ge en försmak eller avsky, men framförallt en möjlighet till gallring om man nu är på G att uppgradera sig. Samtidigt ger det möjligheten för många att få se mycket samlat på en plats och tala med folk i branschen eller från forumen.
Go to Top of Page

stegg
Member

109 Posts

Posted - 2010/02/14 :  20:59:59  Show Profile Send stegg a Private Message
Det är en sak som jag undrar över när det demas nya produkter som det har tagit tusentals timmar att utveckla och förmögenheter att investera i : Varför spelar man musik typ Norah Jones "come along.." Melody Gardot och Kari Bremnes. Det är ju inte särskild dynamisk musik.Snyggt och trevligt till coctailpartyt eller som örongodis om man är trött, men som demo??? Jag vill ha dynamik och lite j.. anamma för att höra vad grejorna går för. Snygg mellanregister-musik är bara tråkig. Klart det låter bra, fattas bara. Men det är som om man testar den senaste Ferrari modellen på Sveavägen under rusningstid.
Eloge till Tenor, Esoteric och Grande utopia för varierat och dynamisk musik.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/02/14 :  21:15:41  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
För mig som aldrig tidigare besökt nåt likande var det en upplevelse!
Var helt slut i går kväll efter hemkomst

Och tyvärr går ju en dag alldeles för fort, jag hann ej med en massa spännande saker.

De mest uppskattade lyssningarna:
1. AudioNord med Wilson Sascha, trevligt låtval och härligt släpp på ljudet! Mest imponerad av detta för dagen. Men med tanke på priset för högtalarkablen enbart borde det tamejfan låta ruggit bra också!

2. Hegel och Amphion med demo mellan "enkel" CD och DAC (Hegels instegs CD mot deras DAC) Trevlig demo och gott ljud! Kul med grejer i prisklasser som är överkomliga utan att man blir föremål för EKO-roteln.

3. Golden Age music med PMC och PS Audio och moddade Inter M
Stor eloge till presentatörern som berättade med entusiasm om sina produkter. Trevligt ljud som påminde mycket om mitt eget ljud hemma!

4. Hifi Consult och ffa Vienna Acoustics/Pass och Bladelius.
(Burmester blev jag tvungen att lämna efter en kort stund då det skar som skalpeller i öronen) Bra demo dock!

5. Audio Concept i deras "ljudrum" med McIntosh och Dynaudio Consequence, jösses vilken upplevelse! Bra musik och trevligt presenterat.

6. Ultimate Sound med T.A.D och Andrew Jones. Proffsigt, genomtänkt och väl genomfört. Sen satt jag inte så att jag vill bedöma ljudet, men visst var det gött med Patricia Barber på rullband!

Minst uppskattade:
1. Canseda med Canton Reference. Visst är det roligt att lyssna på japanska trummor i en kvart med rummet som större aktör än högtalarna. Får man föreslå en skvätt musik till nästa gång?

2. Linn med Majik högtalare och LP12. Bah... Vill jag ha bummelbas kan jag handla nåt på Rusta istället.

3. Audio Concept med de gigantiska Focal Grande Utopia. Njae, en hel skivsida med tut-jazz gjorde inget vidare intryck. Knepigt rum förresten.

Sen måste jag hålla med en del av er ang. besökare som INTE KAN HÅLLA KÄFTEN UNDER LYSSNINGARNA. Men som sagt, det är en mässa!

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2010/02/14 :  21:20:05  Show Profile Send EAR a Private Message
Ingen som har något att säga om Välljuds rum

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2010/02/14 :  21:35:36  Show Profile Send Downil a Private Message
Jag ger alla mina plus till Woodmountain Electric. Jag har aldrig sett snyggare möbler. Helt fantastiskt.

Sen letade jag efter Hesselvall Audio för att lyssna på The Dream och kanske få se lite bilder på Edison 60, så ni saknades!
Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2010/02/14 :  21:37:50  Show Profile Send Downil a Private Message
Music Streamer har väl ett lite missvisande namn va? För den var inte trådlös som SB touch, eller har jag misuppfattat det?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/02/14 :  21:47:07  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
quote:
Music Streamer har väl ett lite missvisande namn va? För den var inte trådlös som SB touch, eller har jag misuppfattat det?


Jag förstår inte? Nej den är inte trådlös, men det krävs inte att en produkt är trådlös för att den ska kunna strömma musik.
Betrakta den som ett externt ljudkort med riktigt bra ljud bara..
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2010/02/14 21:48:08
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/02/14 :  21:49:39  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Sen måste jag hålla med en del av er ang. besökare som INTE KAN HÅLLA KÄFTEN UNDER LYSSNINGARNA. Men som sagt, det är en mässa!

De som inte kan låta bli att svara i mobilen och prata HÖGT under en demo har inget där att göra. Inför skottpengar på dessa nonchalanta individer
Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2010/02/14 :  21:57:53  Show Profile Send Downil a Private Message
quote:
Jag förstår inte? Nej den är inte trådlös, men det krävs inte att en produkt är trådlös för att den ska kunna strömma musik.
Betrakta den som ett externt ljudkort med riktigt bra ljud bara..
MVH /Micke


Ok, jag är med. Det lät väldigt bra, det tycker jag med.
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/02/14 :  22:41:18  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message
Mest imponerad är jag hur så påkostade högtalare kan låta så mediokert. I synnerhet B&W visade prov på detta då deras 802 lät allt annat än bra. I princip hängde ingenting ihop i detta 3-vägsystem. Vid flera tillfällen spelades basen långt utanför sin linjära slaglängd, trots att ljudtrycket var högst måttligt. Detta är alltså upplevelsen man får för drygt 140000 kr, ja jösses. Genomgående för de flesta systemen var diskanter som i större eller mindre omfattning degraderade high-hat så dom lät som maraccas och cymbaler till kastrullock. Jag hade sällskap till mässan av en mycket duktig violinist och hon sa exakt samma sak om fiolerna, "Dom låter syntetiska". Vi vandrade från rum till rum och slogs av samma fenomen gång på gång. Det var inte utan att jag undrade om många av dom som spelade klassisk musik någonsin varit på en konsert live... Några undantag fanns det dock, Wilson och Canton var dom klart bästa i min mening.

// Johnny
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/02/14 :  23:54:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Roligt att höra TAD, det var utan tvekan det som föll mig bäst i smaken.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2010/02/15 :  01:09:17  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Vox
Det bästa med hifi-mässor är att komma hem och höra hur otroligt bra det låter till en bråkdel av kostnaderna för de anläggningar som visas.
quote:

Sceptic
Den åsikten kan jag ha om många rum medan jag kan avundas ljudet i vissa andra. De rummen spelar oftast på prylar i en prisklass man inte ens har råd att drömma om.
Du har en skön poäng och jag tror mig kunna prova att gissa varför Vox
Lyssnade själv på flera platser i rummet och även flera olika platser i mitten hos bl a Audio Note & Wilson. Väldigt kul att höra, men blev glad att komma hem och lyssna på musik

Edited by - Passerati on 2010/02/15 01:13:50
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/02/15 :  07:57:48  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Nu var jag inte på mässan, men från bilderna så reagerade jag på . Så mycket fula saker där var. Ta tex Wilson Sascha. Spelar ingen roll hur bra dom hade varit och jag haft råd. Dom hade aldrig kommit innanför dörrarna.
Så en liten undran, om man nu konstruerar en högtalare, som kommer kosta flera 100.00 kan man inte lägga ner lite på designen också? Bara en stilla undran.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2010/02/15 :  08:25:27  Show Profile Send Klingan a Private Message
Tycker det var flera rum som lät bra..men när jag kom till Audio Note så blev jag kvar..ett bra tag. Nu var det musik och alla hifi parametrar var som bort blåsta. I vanliga fall tycker jag det finns antingen eller, men nu fans allt samtidigt..fylligt och dynamiskt, värme och detaljer, rum och närhet. Jag satt med ett flin en lång stund och ville inte gå där ifrån, det var magiskt. Efter det var det inget kul att lyssna på de övriga.
Go to Top of Page

Anjin
Member

158 Posts

Posted - 2010/02/15 :  08:25:46  Show Profile Send Anjin a Private Message
HLindgren: Det är den berömda smaksaken, det där med utseendet. Jag visade några bilder från mässan för en hifi-ointresserad kompis och han tyckte Wilson-högtalarna var jättesnygga. Själv har jag svårt för Vivids högtalare, de ses säkert snygga av många men jag tycker de är vulgära.

Jag var inte på mässan av tre orsaker: Den förväntade folkmängden (olidligt förra året), tätheten mellan rummen, sanslöst tråkiga demon.

Hoppas de skippar "måste vara i lyxlokaler"-grejen till nästa år.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/02/15 :  10:34:34  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Anjin, Jo visst har det med smak att göra, men ibland verkar det som bara för det är dyrt så måste man tycka att det är snyggt. Vivid tyckte jag likande en BarbaPappa, kanske inget jag velat ha hemma, men kanske hade funkat i ett väldigt modernt hem.
Som sagt kan inte utala mig hur det lär, var inte där.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2010/02/15 :  10:45:52  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Hej Alla!

Det är roligt att läsa alla kommentarer på de olika forumen, alla olika smaker om ljud och utseende som finns.
Det största dilemmat för vår del, som arrangör, är att hitta lämpliga lokaler. Nedan några parametrar som bör uppfyllas:
- Bra rum akustiskt
- Låg överhörning mellan rummen
- Många rum över 25kvm (helst 50 rum)
- Någorlunda prisbild för att hyra
- Bra service från de vi hyr av
- Trevlig atmosfär för både utställare och besökare
- God tillgänglighet för besökare

Det finns nog några punkter till som är viktiga, men det här är mer eller mindre baskrav. Lärarhögskolan var rätt OK, men dom hade ingen service att tala om och lokalerna är numera helt stängda för mässor. Vi har hört oss för med andra skolor, men det fungerar helt enkelt inte... Norra latin vore också ganska bra, men ack så dyrt... Sen har vi varit runt på i stort sett alla hotell och konferensanläggningar som finns i Stockholm, men.... nej.
Vi tar tacksamt emot tips på lokaler som är bättre lämpade än Sheraton, och som vi årligen kan återkomma till.


Med vänlig hälsning
Gignos Audio AB
Anders Walther

Gignos
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/02/15 :  12:36:55  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Vi tar tacksamt emot tips på lokaler som är bättre lämpade än Sheraton, och som vi årligen kan återkomma till.

För mig som kommer resande med tåg ligger Sheraton perfekt. Läget passar även för ev familjemedlemmar som följer med och som hellre går på shopping än besöker mässan.

Dock anser jag att de minsta rummen måste slopas då de är så små att det blir alldeles för trångt.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2010/02/15 :  12:42:58  Show Profile Send Nagref a Private Message
Gignos!

Av alla ställen ni har varit på så tycker jag faktiskt Sheraton har bäst helhetsintryck. Visst är inte allting perfekt men i det stora hela så är det i dagsläget det bästa alternativet tror jag.

Visst kunde hotelrummen kanske vara 25-50% större. Ljudet kunde vara bättre i de två stora rummen som är precis när man kommer upp för trappan (de brukar prestera sämst av alla rum). Och visst kunde priserna på tilltugg vara som på Köpenhamnsmässan men man kan inte få allt. Men kanske kan man önska sig det senare åtminstone.

Mycket väl genomfört som alltid och det var mycket trevligt.

Anders (som växlade mellan Holographic Audio och Hifi Art/Larsen)

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000