HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Volvo V50 2.0D?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2010/02/13 :  15:39:33  Show Profile Send Draken a Private Message
Er'e någon som har koll på en sådan bil?

Fördelar eller några minus som kan vara bra att känna till utöver att den inte är skattebefriad samt att 12.000 milaservicen är dyr...

M3
Member

227 Posts

Posted - 2010/02/13 :  17:32:36  Show Profile Send M3 a Private Message
Väldigt trång, dörrsidorna är väldigt nära kroppen. Köp en v70 istället om du ska åka mer än en person i bilen och måste köpa volvo.
Sen finns det ju roligare motorer till denna....
Kolla på Subarus alternativ om du vill ha diesel..

Hälsningar Ronnie
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2010/02/13 :  18:22:56  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
V50 i sig har bra, roliga men säkra köregenskaper men jag har aldrig provat motorn. För mig som är lång är stolarna i V50 katastrof och av den anledningen kommer jag aldrig att köpa en. Trångt baksäte, du ska inte räkna att vuxna eller annat än små barn åker bekvämt där. Dessutom är taket lågt vid baksätet vilket gör det än mindre användbart. Men om inte de nackdelarna är ett problem för dig så varför inte?

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2010/02/13 18:24:09
Go to Top of Page

lortopalt
Member

183 Posts

Posted - 2010/02/14 :  09:31:01  Show Profile Send lortopalt a Private Message
Varför en bil med oljepanna? Kommer du över diesel bakom disken? V 50 är som sagt en väldigt liten bil, hade själv en V 40 en 00:a ny, det var inte mycket plats i den, och de är nog ganska jämförbara storleksmässigt. Det var förövrigt de enda stolar som har framkallat ryggvärk redan efter 20 minuter, men det var den det. Åker nu S 80 , det är en helt annan sak, en 07:a
Go to Top of Page

masund
Member

92 Posts

Posted - 2010/02/14 :  09:47:21  Show Profile Send masund a Private Message
Ett svenskt motorprogram på tv sa: kolla att elen fungerar, både en och två gånger.
Kontakt stycket i förardörren mm skall tydligen strula en del.
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2010/02/14 :  10:13:18  Show Profile Send Draken a Private Message
Tack, tack. Skall kolla vidare - har ett mycket bra erbjudande... men jag kollar även andra allternativ å...
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2010/02/23 :  01:41:35  Show Profile Send Bogus a Private Message
Jag är 190 cm lång och jag upplever inte att förarplatsen är trång. Jag har inte ens sätet längst bak, utan i mitten någonstans. Men jag är ganska smal dock, så jag behöver inte "sidutrymmet" som finns i V70. Eller så kanske jag bara trivs i små utrymmen. =)
Helskön bil annars att köra. Jag har vanliga 2,4 liters motorn (bensin 140 hk) och den tuffar på ordentligt.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/02/23 :  07:24:29  Show Profile Send sopwith a Private Message
Trevlig bil, stabil och fin på vägen, snygg (bra mycket snyggare än Golfen) jag skulle vilja kalla utrymmet smidigt, litegrann som SAAB fast inte hela vägen, dvs man klär på sig bilen och kör, själv skulle jag inte rekommendera en dieselstånka i någon bil, men det är ju personligt val, trevligaste motorn till V50 är 5:an på 170 hästar om man inte orkar hela vägen upp till T5.
V50 är populär och det märks i priserna.., 12000 milaservicen är dyr på alla Volvo.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/02/24 :  23:41:21  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Fasiken så knasigt, jag skulle precis till att besämma mig för en V50 D5. Den har den absolut trevligaste motorn jag kört i en volvo. Men jag är partisk när det gäller bilar.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2010/02/25 :  09:36:47  Show Profile Send Draken a Private Message
Hörrududu Beat!

Utveckla lite mera är du snäll... har lite svårt att förstå vad du skriver fullt ut?

"Skulle precis till att bestämma mig" skriver du? Har du ändrat dig?
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2010/02/25 :  10:27:47  Show Profile Send U1 a Private Message
Provade en V50 1.6eDrive förstår varför den är betydligt billigare än andra bilar i storleksklassen, man får vad man betalr för.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/02/25 :  12:01:21  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Jag letar bil. Efter ett stort antal år som studerande håller privatekonomin äntligen på att tillåta fungerande bilar igen.
Efter att ha lagt ut 20% av inköpssumman på min Almera -01 två år i rad, just det, ca 7-8000 om året, så har jag tröttnat.
Letar därför nytt(nyare) och då jag och flickvännen är hundfrälsta och tittar på ett litet hus i lämplig renoveringsklass, så behöver jag en bil som är smidig, med vettig bränsleekonomi, lagom dyr att försäkra/skatta och kan ta lite last. Och då den nya V70 är åt helvete för IDIOTSTOR så tycker jag att V50 är lämplig. Diesel därför att lägga pengar på en en trimmmad bensin femma som är konstruerad tidigt nittiotal är bara, bara, dumt. Vill jag åka fort och ha kul så blandar jag inte ihop det med en bruksbil. Tyvärr så märks det att chassiet är äldre och den nya V70 är smidigare trots storleken. Jag har mekat sedan barnsben och tycker om att kunna lösa mina problem i garaget så därför sneglar jag lite extra på volvo. Ska prova den nyare Avensisen men har hört att motorerna är lite trötta. Nya Mazda 6:an ligger också bra till då jag tycker om deras motorer och trevliga chassien, men har inte provat än så jag vet inte.
Helst av allt hade jag kört en porsche panamera och monterat dragkrok men jag kan inte få allt.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2010/02/25 :  15:08:22  Show Profile Send Draken a Private Message
Tackar för detta... då förstår jag bättre!
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/02/25 :  18:01:54  Show Profile Send JonasY a Private Message
Men bensin-femman är bland de bästa som går att få i en Volvo, otroligt att den håller än efter nästan 20 år! Visst, inte den snålaste, men grym sång och skönt vrid. Men så är den också konstruerad av, just det, Porsche

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2010/02/25 18:03:24
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/02/25 :  20:12:13  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
JonasY - OM det är så, så är inte det ett försvar för så taskiga siffror.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2010/02/25 :  20:59:17  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det där med Porsche skulle jag bra gärna vilja se en vettig referens på för det enda ställe jag sett det på är Wikipedia. Och där saknas till min obefintliga förvåning en referens. Om jag minns rätt är femman dessutom en "avsågad" sexa, så det är troligare att påståendet i så fall gäller ursprungskonstruktionen.

Beat: Vad är det för siffror som är taskiga?

Sedan tycker jag att femmorna blev bra mycket tråkigare iom den nyare lågfriktionsvarianten som kom med första S80. Andra tyckte säkert att det blev bättre för att motorerna blev mindre "råa", men jag tycker som sagt att de var roligare innan. Jo, jag har en GLT -99 så jag har en bland de sista riktiga. Bröööl...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/02/25 :  22:16:20  Show Profile Send JonasY a Private Message
Beat: Vad är taskiga siffror? Om du menar bränsleförbrukningen så får man tänka på att Volvo historiskt sett har varit väldigt konservativa med sina siffror, de flesta kan köra dem på angiven förbrukning eller tom lägre. Men visst, den är inte toksnål. Sen kan man räkna ganska länge på när det börjar löna sig att köra diesel. Om du tänkte på CO2 utsläpp kan du kompensera med att skippa en flygresa så kan du köra en T5 länge med gott samvete .. gäller att sätta saker i perspektiv (och då är jag ändå oroad över global uppvärmning!).

ztenlund: Jag har läst det i Porsche Magazine, och jag tror inte Porsche skulle ljuga för sina kunder (Om du påminner mig kanske jag kan leta upp den artikel nästa gång jag är hemma) Håller med om "brööl", en röd eller silvergfärgad 850 GLT -92 i perfekt skick tillhör fortfarande en av mina drömbilar!

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2010/02/25 22:19:26
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2010/02/25 :  22:21:57  Show Profile Send drkim a Private Message
quote:
Om du menar bränsleförbrukningen så får man tänka på att Volvo historiskt sett har varit väldigt konservativa med sina siffror

Hmm - det är väl snarare tvärtom historiskt sett, det gäller ju dessutom Saab, de har ju varit monumentalt dåliga på att ange rätt förbrukning - en 740, 760 eller 940 - 960 fick man ju alltid ta plus 50%

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2010/02/25 22:23:20
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/02/25 :  22:29:18  Show Profile Send JonasY a Private Message
Ok, det är jag för ung för att ha koll på. Men sen är det ju upp till föraren också .. kan tänka mig att ingen visste (eller brydde sig) om eco-driving för 20 år sen. Men ge mig en V70 med femman så skall jag se till att du blir överraskad över vad en försiktig gasfot och lite planering kan göra!

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

carlcamper
Member

66 Posts

Posted - 2010/02/25 :  22:30:28  Show Profile  Visit carlcamper's Homepage Send carlcamper a Private Message
hej

jag har en 2,0 D 2006 års modell men uthämtad 2005... jag var hyfsat nöjd med volvon fram tills diverse saker började hända. jag köpte den som andra ägare då den hade gått 2006 mil av bilhandlare för att jag ville vara säker samt att det var min första bil. Det jag har gått igenom sedan 2008 april är, felkopplad kupé lampa, felsökning gjordes och man kom fram till att det måste vara ngn sensor i pasargerar dörren som behövdes bytas ut. Detta gjordes i stad 08, när jag sedan kom till min hemstad så skulle de fixa detta (hade edklusiv agaranti genom volvohandlaren) sagt o gjort de bytte den, men de bytte indikatorn på förar sidan. man försökte då få mig till att vara boven i dramat, trots att jag hade påpekat att det var i passargerardörren samt att de kunde se felsökningen som gjordes i 08. efter mycket mek så löstes detta, det visade sig, vilket min sambo sa från början att ngn hade kopplat ihop det med handsfackets sensor..... efter ca 3 månader visade termometern -15 grader trots att det var mitt i sommaren och att det var +25.... hann precis få detta fixat. men pga gammal bilmodell så var de tvugna att byta ut kabelstammen...

efter ca 2 månader inträffade det att det var vatten på dörrmattan när jag hämtade den, 3 gånger hände detta. felsökning gjordes men givetvis hittade man inget, misstänker att det var ngn med kabeldragningen, men men... vid detta laget var jag så pass frustrerad att jag hotade att lämna tillbaka bilen om änu ett fel inträffade, säljaren lovade mig att om det händer ngt mer så skulle han fixa en riktigt bra deal.. när jag hämtade bilen efter en service så fick jag fel på ngt som heter "adaptivt filter"... skit kul

strax innan jul la min styrservo ner, eller rättar sagt det stod "Servo av styrservo erfodras".. Men detta kunde de inte lösa, det var ngt chipfel. kostnad ca 9000 sek samt att när de hade bytt styrservon så fick de inte igång bilen pga av gammal bil igen och man var tvungen att få hjälp av tekniker i gbg..

med dessa ord så anser jag att du skall tänka en gång till innan du köper en volvo.

jag kommer inte att köpa volvo merr livet. Dyr service och dålig kundservice. Tydligen bär volvo central inte ngt ansvar utan man måste ta allt med sin volvo bilhandlare....

Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2010/02/25 :  23:03:24  Show Profile Send Draken a Private Message
Tack...
skall nog till ganska mycket... om det blir en Volvo, tror jag.

Tack för era svar
//Draken
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/02/26 :  00:47:34  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
@ztenlund - bränsleförbrukning.

@jonasY - jag är inte säker på att du vill ha ett sakligt argument så jag lämnar det därhän.

@carlcamper - usch vad trist, framförallt med tanke på att det är din först kärra.

@Draken - sorry för OT, men tror inte att varken du eller jag är så sugna på V50 längre...

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/02/26 :  08:10:25  Show Profile Send sopwith a Private Message
Jag har haft många bilar och många olika bilmärken, det enda som har fungerat är Volvo (haft2)och SAAB (haft 7st), Opeln var rena rosthögsruinen, hade en Italiensk bil...hallå.., har haft 3 Japanare, en Mitsubishi och två Toyota och herregud vilka skrothögar, rost och svindyr service med Toyotaverkstad som luras, den ena Toyotan drack 1 liter olja på 100 mil!!, Mitsubishin var alltid sönder med dyra fel att laga så jag gav bort den, det var billigare än att ha den kvar, Passat rätt ny med 2 ggr byte av framvagn, kärvande dörrlås, rost på baklucka, tickande motor, kass acc..osv., Audi A4...hu, no more Audi på min uppfart.
Med ovan lilla roman vill jag bara beskriva att om någon letar efter den felfria bilen så lycka till, om de bagatellfel som har nämnts i tråden avskräcker någon från att köpa ett bilmärke så får man ta sig en funderare på saker och ting, Volvo har en vision om att 2015 skall ingen behöva omkomma i en Volvo, pga att den är säker, det är värt att stödja, när min SAAB 99-72:a hade krockskyddsbalkar i dörrarna hade de flesta andra biltillverkare inte ens fattat varför man skulle skydda dom åkande, det är värt att stödja, SAAB och Volvo byggs av Svenska händer, det är absolut värt att stödja.
Go to Top of Page

carlcamper
Member

66 Posts

Posted - 2010/02/26 :  20:10:44  Show Profile  Visit carlcamper's Homepage Send carlcamper a Private Message
hej

den felfria bilen finns inte, tyvärr även om många hoppas på det... :) men det jag ledsnar på är efterservicen. För många är ett bilköp en stor investering och inget som ökar värdet. visst det finns ett par som hjälpt mig under vägen och de har fått kredit, men när volvo centralt bara torkar av sig det och inte ens vill hjälpa till, då kallar jag inte det bra kundservice. som i mitt fall, som är ca 30 år så kommer jag ju att köpa ett par bilar till under min livstid. dock inte volvo!!

trevlig hifi helg....
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2010/02/26 :  20:23:23  Show Profile Send Mey a Private Message
Lösningen i väntan på den perfekta bilen (samt den sedan länge utlovade evighetsmaskinen, perpetuum mobile även kallad) är att köpa den bil som passar sina behov men skippa märkesverkstaden när det gäller service och reparationer (garantireparationer måste dock gå via märkesverkstan.

Sedan 2003 finns det sk. gruppundantaget inom EU som gör att en bilfabrikant inte kan neka bilägarna till garanti med hänvisning att den inte servats på märkesverkstaden. Det finns idag ett stort antal fristående verkstäder som är anslutna till ett antal kedjor som har verktygen och delarna som erfordras för att göra det som behövs på en modern bil. Således kan man befria märkesverkstaden från dessa jobb som de inte verkar vilja utföra (mot bakgrund av bemötandet, samt resultatet på utförda jobb) till förmån för en serviceinriktad verkstad som i regel dessutom är billigare och snabbare. De sistnämnda lever på sitt rykte vilket dom är måna om till skillnad från märkesverkstaden som lever på sitt namn och därmed får in jobben per automatik.

Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2010/02/27 :  10:01:19  Show Profile Send Draken a Private Message
Tack alla...

så gick värmepumpen åt hel... i natt... snöslungan går på sitt 25 år och har haft problem med orken... kanske, eller troligen, får det bli en omprioritering...

Blir till att ha kvar och slita vidare på C5:an, slåss mot försäkringsbolag samt leta reda på en ny vinterkompis istället.


Men tack för era svar,
nu värmer jag en kopp kaffe och tittar ut genom fönstret... kanske, kanske kommer det en god fe' och fixar hela skiten... vem vet?

//Draken
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000