Author |
Topic |
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2010/02/10 : 20:46:34
|
Eftersom jag har konstruerat den så kan jag säga att jag har inside info och att jag har hört den. Däremot recenserar jag inte helst den. Det får andra jättegärna göra istället. Men har du andra frågor så kanske jag kan svara på dom? |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2010/02/10 : 20:51:43
|
Jag har lyssnat på den men jag recenserar den inte heller enda rätta är att lyssna själv.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2010/02/10 : 20:53:22
|
Se där! Lyckträff direkt. Jo, undrar när och var det går att höra den, prisläge, specar - känslighet, rekommenderade förstärkare med hänsyn på känslighet och impedans. Och annat matnyttigt, det är en tre-vägare no? Bestyckning kunde ju varit kul, och om du vill får du gärna jämföra den, inte resencera den, med 52.3:an. Om du anser att det är meningsfullt alltså. De kanske är alldeles för olika konstruktioner.. |
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2010/02/10 : 21:20:04
|
Jag är också intresserad. Jag hörde någon av de andra modellerna nere i Ystad uppkopplat ihop med Mc-Intosch-prylar och det lät mycket bra. All info är av intresse samt pris! |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2010/02/10 : 21:36:38
|
Hej!
Exakt var de finns att lyssna på vet jag inte mer än att de kommer att spelas på i Sthlm i helgen på Mässan. Jag kan ta reda på var närmaste par står i förhållande till dig om jag bara visste var du hör hemma i detta avlånga land.
Priset är 30kkr/par i Skandinavien. Inom övriga EU kommer de att ligga på 4500¤/par.
Känsligheten ligger runt 88dB @ 1m @ 2.83Vrms Impedansen ligger i det lägre området runt 16 ohm för att motsvara ungefär 8 ohm i övriga frekvensområdet. De räknas som en 8-ohmshögtalare. Det gör att den inte behöver speciellt strömkapabla förstärkare. Undre gränsfrekvens ligger runt 27Hz.
En förstärkare på 100w och uppåt är nog lämpligt att ha om man ska kunna utnyttja dynamiken fullt. L8 klarar ett spänningssving i basområdet som är dubbelt så stort som L6. Det motsvarar 4 ggr mer effekt (relativt 8 ohm).
Låtta (som vi kallar henne) är en 2.5-vägskonstruktion med två extra ambiensdiskanter. Det innebär att det finns två identiska basar som samarbetar i det lägre frekvensområdet men där den ena (den övre) ensamt spelar i mellanregistret. Det gör att den blir avlastad i basområdet och det påverkar mellanregistret positivt. Basarna är samma som används i Larsen 6 och OA-52.2-52.3. Diskanten är betydligt bättre än den som vi har använt tidigare (de vi har använt tidigare till L4 och L6 är samma som sitter i OA-52.3). Den har mer utsträckt frekvensgång och distar mindre. Utöver det så sitter där två (just sådana diskanter som vi har använt tidigare) dolda för att bidra med en rätare energitonkurva uppåt. De är dock konfigurerade så att de inte ska störa direktljudet från huvuddiskanten. Man får därför inte samma diffusa diskant som på Sonabs högtalare från 60- och 70-talen.
Det är svårt med jämförelser. Vi och många tycker att Larsen 6 spelar bättre än OA-52.3 vid en jämförelse. Dock finns det de som föredrar de äldre högtalarna. Det är nog en fråga om preferenser. I a f så finns det nog ingen punkt som vi tycker är sämre eller likvärdig på Låtta jämfört med L6. Ska man våga sig på en punkt som avviker mellan Låtta och OA-52.3 så är det att ljudbilden inte får samma regnbågsform på Låtta. Det är inte så att ljudbilden är lägre på Låtta i centrum utan mer att den är högre ute vid kanterna.
Det var väl allt jag kommer på just nu. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2010/02/10 : 21:40:38
|
Ah i Skåne. Fint landskap. Det finns ett par att lyssna på hos Hi-fi Skåne i Malmö. Jag vet inte om de står optimalt uppställda men man lär kunna känna igen vissa av dess företräden ändå.
Olle på Ljudupplevelser i Ystad tar hem ett par när han får sina nya lokaler. |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2010/02/10 : 22:14:22
|
Aha, den hemska staden Kristianstad! Där bor jag också. För två veckor sedan hade vi provlyssning av Låtta hemma hos Sista Ordet. Han höll i arrangemanget då Nyström har lite ont om plats i sin butik. Det var ju lite synd att du inte var där. Men det går nog fler tåg. Ola (och jag) håller ju dock på med sina alster som är i den lite tyngre skolan så jag tror inte det kommer stå ett par Låtta hemma hos honom. |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
jaejin
Member
923 Posts |
Posted - 2010/02/10 : 23:27:48
|
Jag har lyssnat på den på en demo Karlstad på Hifipunkten.
Måste säga att jag blev otroligt besviken. Hade förväntat mig så mycket mer. Larsen hifi måste bli mycket hårdare på att se till att det låter bra och gör det inte det så borde de skippa demon helt. När jag lyssnade så spelades det på nån integrerad digital pioneer förstärkare vilket inte alls var kul. Dåligt uppställt och under dåliga förhållanden vilket känns helt onödigt att ha en demo överhuvudtaget. Ger högtalarmärket bara dåligt rykte vilket i detta fallet är väldigt synd. Ångrar att jag inte sa nåt där och då vilket jag borde ha gjort.
Skulle helst se att de demar med riktigt bra elektronik. Bra elektronik ser till att spela högtalaren tills sitt yttersta. Har hört Larsen 4 vilket är deras minsta modell spela helt fantastiskt bra. Över en nivå som man skulle aldrig ha trott var möjligt. Med en bas som fyller hela rummet och med en naturlighet som är långt långt över prisnivå.
Vet att Larsen 4orna har massor i sig och tror säkert att Larsen 6 och 8 har säkerligen massa massa välljud i sig. Kan bara hoppas att de kommer att demas bättre i framtiden vilket att chanserna för att sälja kommer att öka dramatiskt. |
Edited by - jaejin on 2010/02/10 23:32:11 |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2010/02/11 : 10:10:09
|
Det är svårt med demo. Är man en stor attraktiv leverantör av produkter så kan man försöka ställa större krav. För oss som är små (än så länge) är det svårare. Sedan är det alltid ett problem med mässor och butiksmässor när man snabbt ska ställa upp produkterna i okända rum. Då får man snabbt göra en bedömning om det inte är vettigare med en torrdemo än att spela på produkterna. När man står där så är det dessutom lite stressigt så man kanske inte har bästa förmågan att bedömma hur det låter. Då är det bra att några säger ärligt hur det var i efterhand så vi kan lära oss av det.
Vi kan inte tvinga någon till att dema på ett visst sätt med vissa produkter. Men vi kan komma med rekommendationer till hur man kan göra för att säkerhetsställa att man får bäst ljud. Det håller vi på att ta fram material om. Vidare är det ju viktigt att återförsäljarna förstår vikten av detta. Ju mer de säljer destu mer gynnar det inte bara oss men inte minst de själv.
Var det på butiksmässan i Karlstad du lyssnade på dom? |
|
|
|
Topic |
|