HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Warner bryter samarbete med Spotify
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2010/02/10 :  18:53:54  Show Profile Send dsv a Private Message
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/warner-bryter-samarbete-med-spotify_4242719.svd

Warner vill inte vara med där streamad musik är gratis...

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2010/02/10 :  19:05:23  Show Profile Send Nagref a Private Message
Fast streamad musik är inte gratis. Man betalar reklamen med tid. Tid är pengar eller kanske ännu mer värdefullt.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/02/10 :  19:48:50  Show Profile Send Zombie a Private Message
Skivbranschen är bortskämd med gratisreklam sedan radion uppfanns. Ingen dålig idé att låta dom förmånsskatta för musikuppspelningen och ge skatten som royalties till artist/kompositör i stället...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/02/10 :  19:58:41  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Spotify är det bästa motmedlet mot piratkopiering som finns, men det hjälper inte till att forcera fram ett 1984-samhälle. De kan ju inte stödja en lösning på problemet. Bättre att stödja ökad kontroll och minskad frihet istället!!!!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/02/11 :  09:03:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Problemet är att Spotify vänjer folk vid att musik skall finnas överallt, gratis, som luft ungefär.
Många musiker har ju klagat på att ersättningen från Spotify är obefintlig.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2010/02/11 :  11:10:33  Show Profile Send dsv a Private Message
Daniel Ek på spotify säger att det hela är ett missförstånd. Warner skall inte alls dra sig ur.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/02/11 :  19:06:25  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
För ett tag sedan var det ett program kring Spotify. Är värt att lyssna på.
http://www.sr.se/sida/sandningsarkiv.aspx?programid=2960


När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.

Edited by - Rolf-san on 2010/02/11 19:07:04
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/02/15 :  11:43:09  Show Profile Send poppen a Private Message
Tack vare spotify har jag köpt skivor jättebra provlyssning.
Men vem vill lyssna på en bullrig dator när det finns bra stereos ?

Edited by - poppen on 2010/02/15 11:43:55
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/02/15 :  12:19:31  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Men vem vill lyssna på en bullrig dator när det finns bra stereos ?


Jag misstänker att det är alldeles för många människor som hellre lyssnar via datorn och mobilen.
De absolut flesta mainstreamlyssnarna kan tyvärr inte tänka sig att betala för musik längre.

Jag misstänker att det är vi som har ett musikintresse över medel och dessutom lyssnar på lite smalare musik (tänker på jazz, folk, metal osv.) som inte har så mycket med "hits" eller "vad som är inne" osv. att göra som köper skivor.

Något som jag tycker är lite märkligt är att vissa media (tänker främst på Sveriges Radio och kvällstidningarna) ständigt propagerar för att "skivor är historia, streaming och nerladdningar gäller framöver".
Ta tex. P3's "Downloadlista" som presenterar de mest nerladdade låtarna under en vecka.
Det är faktiskt inte så mycket nerladdningar som köps som de vill påstå - jag läste nyligen (vart har jag tyvärr glömt bort) att nerladdad musik står för 16% av den totala konsumtionen (har för mig att vinyl hade ca. 5%).
Jag har sagt det förr och det gäller fortfarande - Jag kommer aldrig att betala för nerladdad musik, den dagen skivor inte finns att köpa så lägger jag av att leta ny musik!

Spotify?
Bra idé, men tyvärr så tror jag inte att det kommer att fungera i det långa loppet pga. att bolag och artister vill ha vettigt betalt för sin musik.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/02/15 :  13:10:09  Show Profile Send Zombie a Private Message
Artister och skivbolag kan ju glömma att få mer betalt, snarare mindre. Man spottar ut fler artister och skivor än någonsin men kakan har inte blivit större. Slutsats: mindre bitar åt alla...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000