Author |
Topic |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/02/08 : 09:25:18
|
http://www.youtube.com/watch?v=as4o9Y41gds
Det har fått mig att fundera på div båtkonstruktioner. Jag plågade Martinsson igår med lite crimethink (eget tänkande). Västvärlden är oftast lite för enkelriktade när det gäller konstruktioner och lösningar. Det är alltid uppfriskande med lite nytänkande och nyskapande. |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2010/02/08 : 09:35:27
|
Vilken cool liten sak
Om jag förstår rätt så har inte båten någon direkt för o akter utan man har alltid samma sida mot vinden. Eller är jag helt ute o snurrar???
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/02/08 : 09:49:32
|
"ute och seglar" heter det .... |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/02/08 : 09:51:44
|
Japp. Alltid samma sida mot vinden. Man "shuntar" som det kallas på en proa. Det är en enskrovs-proa. Jag har grubblat mycket på liknande lösningar, så jag blev väldigt glad över att se att det finns nån som tillockmed bygger modeller. En proa har många spännande egenskaper och egenheter som man kan utnyttja. Det är en helt ny värld av lösningar som öppnar sig. Den är symmetrisk på längden men inte på tvären. En "vanlig" segelbåt är symmetrisk tvärskepps men inte på längden.
Jag vill inte ha köl och roder på min eventuella båt. Det är härligt att som i en kajak kunna glida fram i 20 cm djupt vatten och inte behöva bry sig om grundstötningar.
90% av tiden ute på långsegling är man nära land, så att ha en djup köl och ett känsligt roder stänger en ute från all vacker segling och vackra vikar. Alla korallrev i stilla havet är en fasa för seglare, men de är ju så otroligt vackra. Det är där man vill segla. Korallrev, grunda atoller och vackra lång-grunda stränder. Att behöva ankra långt ute i en vik på djupt vatten där vågorna kan leva rövare, är att förneka sig själv det vackraste och den trevligaste biten av seglingen. Jag vill kunna "paddla kajak" men över hela världen. Tyst och utan motorer eller allt för mycket ansträngning kunna glida 5 meter ut från strandkanten. Kliva av båten utan att ha vatten upp till öronen osv... |
|
|
primpa
Member
90 Posts |
Posted - 2010/02/08 : 11:04:54
|
En sak är jag inte riktigt med på, hur kommer skrovkonstruktionen lösa problemet/behovet av köl?
Jag tycker personligen att konstruktionen såg mycket instabil ut.
Med rodret antar jag att det löste sig iom att det satt bredvid skrovet, eller är det så att "skruvar" man masten och seglet, så svänger sig skrovet? |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/02/08 : 12:20:01
|
quote: En sak är jag inte riktigt med på, hur kommer skrovkonstruktionen lösa problemet/behovet av köl? Med rodret antar jag att det löste sig iom att det satt bredvid skrovet, eller är det så att "skruvar" man masten och seglet, så svänger sig skrovet?
Om man har två segel så har man alltid "styrfart" oavsett om båten gör fart genom vatten eller inte, då luften alltid strömmar runt segel (utom då det är stiljte men då seglar man ändå inte). Man styr med seglena, dvs varierar lyftkraften med vinkeln på dem.
En Proa har ett slankt och långt skrov och kan ha en mer eller mindre rak sida precis som denna enskrovsproan, och med den är det lätt att hålla kursen. Skrovet ser brett ut i filmen, men meningen är att båten skall kränga en del å då får skrovet en tydlig smal V-form i vattnet. Den då utskjutande skrovsektionen är en "köl", men den sticker ut i luften bredvid båten där den inte gör nått motstånd i vattnet. En traditionell båts köl är som minst effektiv när båten är upprätt, men seglena är som mest effektiva. När kölen sticker rakt ut på sidan så är den rätande kraften som störst, men seglena ligger i vattnet och gör ingen nytta. Ett stort slöseri av prestanda tycker jag. |
|
|
MartinX
Member
430 Posts |
Posted - 2010/02/08 : 22:31:53
|
En proa är visserligen annorlunda men som långfärdsbåt är den nog inte så optimal. Den stora svagheten är naturligtvis att den är mycket benägen att kapsejsa om man får in vinden från fel håll vilket i dess hemtrakter i polynesien inte är så noga då det är varmt i vattnet och då den saknar tung köl sjunker den inte. På ett vindpinat nordsjön med kastvindar och grötig sjö skulle jag nog vilja färdas i något annat. Därmed inte sagt att den inte har en del intressanta egenskaper som man skulle vilja ta vara på. Skaffa genast följande böcker om du inte redan har dom: Philip C Bolger "Boats with an open mind" och Sven Yrvind(fd Lundin) "Konstruktören" |
"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns |
|
|
|
Topic |
|