Author |
Topic |
|
Tobba
Member
116 Posts |
Posted - 2010/02/04 : 20:00:10
|
Jag har aldrig lyssnat på en Naimförstärkare,vad är det för specielt med dessa förstärkare? Kan någon som har erfarenhet av Naim förklara detta? Jag funderar nämligen på att köpa en ny förstärkare och jag har ett par Royd Albion som Naim ska passa perfekt till enligt vad jag har läst på internet. Jag har också en fråga rörande inbyggda gramofonsteg,kan man läsa i dom tekniska specificationerna om det är ett bra gramofonsteg? På försäljarnas hemsidor står ju oftast bara bra eller mycket bra gramofonsteg(jag undrar om dom bara skriver så fast dom inte vet någonting om gramofonsteget) Tacksam för svar
Tobbe |
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2010/02/04 : 22:41:03
|
Jag har bara lyssnat på Naim Nait 5, integrerad sak på 2x30W om jag minns rätt. Den orkade inte med mnia högtalare vid lite högre volymer, men den hade klara företräden: det var välseparerat, lätt att höra allt som pågick, mycket fin timing i ljudet, klart bättre än jag tidigare hört, det lät dessutom väldigt "musikaliskt" i brist på bättre ord. Klart positivt men den var lite för klen, nya Nait XS ger ju 2x70W, den skulle jag gärna lyssna på. |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2010/02/05 : 12:11:00
|
Hej, Ar en nojd agare av NAC92 och NAP90 i 18 ar. Har inte haft anledning att byta ut dem hitills. Haller med Snutten i stort sett. NAP 90 ar ungefar samma som NAIT5, dvs ~30W. Sa lange man har lattdrivna hogtalare ar det inga problem. Det storsta lyftet var nar jag bytte CD spelare. Med en Naim CD3 fick jag ett otroligt driv i basen, sa kallad "stampa takten" formaga.
Naval, allt ar inte ros med Naim. Idag har jag +91db hogtalare och det blir problem iom den hoga forstarkningen i CD'n och forsteget. Lagg till den hoga nivan pa CD idag och situationen blir inte precis battre. En del CD ar omojliga att spela pa kvallen vid laga volymer, darfor kor jag de flesta CD och nerladdningar genom ett program som sanker nivan pa filerna med 8db. Kablar ar ocksa en begransning med Naim, for mig ar det inget problem eftersom jag inte bryr mig om de sma forandringar olika kablar har. De nya Naim har dock RCA pluggar parallellt med DIN kontakter. Lana hem och prova sjalv ar mitt rad.
Peter |
Edited by - peterbrorsson on 2010/02/05 12:12:21 |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2010/02/05 : 19:04:08
|
Ni som är Naim-ägare får ursäkta och rätta mig gärna om jag har fel, men Naim är ett rätt speciellt märke, som tillsammans med Linn stenhårt driver filosofin "källan är viktigast" och gärna ser att CD:n är 4 ggr dyrare än förstärkaren i en anläggning. Sen är ledordet "rythm, pace and timing" vilket många tycker man kan höra, timing och musikalitet brukar ofta nämnas i samband med Naimförstärkare. Själv har jag begränsad erfarenhet av Naim men det jag hört tycker jag har stämt in rätt bra på "Naim-mallen". Ofta inga effektmonster, utan i stället har "kraften på rätta stället". Det mesta med Naim är lite udda och speciellt, egen design på grejer och egna kontakter för högtalarkablar, det verkar som att Naim-ägare ofta har hela anläggningen av märket Naim (även kablar). Det är lite av en egen religion tycker jag det verkar som.
Som sagt, skrivet av min begränsade erfarenhet och åsikter, ta det för vad det är |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2010/02/05 : 23:29:35
|
Religion är att ta i då jag förknippar det med tro och ej vetande, men många naim-ägare är nöjda och därav kan det tolkas som religion. Att de har egna kablar och kontakter må va hänt men det har mjukats upp med tiden, idag finns tex både DIN- och RCA-kontakter så man själv kan välja. Visst kan det tyckas lite löjligt men jag struntar i det och koncentrerar mig på hur det låter. Alla bra tillverkare har sina anhängare, men Linn och Naim är kanske de som brukar anses lite fanatiska . Nu ska jag gå och be till den gröna guden så jag får en komplett 500-serieanläggning! |
|
|
Jazz
Member
930 Posts |
Posted - 2010/02/09 : 11:39:07
|
Naim är helt utmärkt till Royd. Jag har haft ett antal royd högtalare och dom har fungerat jätte bra med naim! Men om du inte vill ha en massa lådor så tycker jag du ska kasta ett öga på Exposure förstärkarna! Fungerar minst lika bra. Hade en äldre hem lånad när min naim va på service och den presterade väl så bra. I dom övre registren tyckte jag den va bättre än min nait 5i som jag hade då.
|
Följ https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
|
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2010/02/09 : 11:50:36
|
Har haft Naim Nait XS och gillade den till Audiovector Mi3 Signature SE. De kräver en "rolig" förstärkare eftersom de är lite tråkiga (saknar bas) i sig själva. Men till högtalare med mycket bas från början blir det för mycket av det goda... När jag sålde Mi3 SSE och köpte Heco Celan 700+300+Center 3 funkade inte Naim bra längre och den såldes iväg till ett oerhört bra pris (trevligt med bra andrahandsvärde!).
Sedan kan jag tycka att det är skönt att inte ha Naim längre eftersom man aldrig blir färdig med sitt system utan hela tiden går och drömmer om uppdraderade nätdelar och dyra specialkablar hit och dit. |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2010/02/09 : 15:27:26
|
Audiovector: är det inte så det är att vara "hifitokig"? Det är väl det som är denna hobby, att leta nya vägar till välljud. |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2010/02/09 : 15:41:47
|
Visst! Men med Naim blir man så låst till att skaffa just Naim-tillbehör vilket är svindyrt... |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
Tobba
Member
116 Posts |
Posted - 2010/02/09 : 16:37:28
|
Hej och tack för alla synpunkter,jag har funderingar på att köpa en Exposure super XV,den ska ju ha ett mycket bra gramofonsteg.(mm)Är det någon som vet vilket år den första modellen kom av den?
Tobbe |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2010/02/09 : 18:34:51
|
Tycker absolut inte man ska vara rädd för att fastna i Naim-tillbehör. Saken är den att med Naim har man möjligheten att uppgradera spänningsförsörjningen, vilket ofta leder till ännu bättre ljud. Med andra märken kan man inte förbättra detta utan får leva med det som ingår från början. Eftersom Naims apparater är synnerligen kompetenta redan från början så kan jag inte se att det skulle vara någon som helst nackdel med att erbjuda en uppgradering. Du behöver ju inte välja att köpa den, men den finns som en förbättring utan att du måste kasta ut och köpa nytt.
För övrigt has Naim på senare år anpassat apparaterna så att de funkar bra med apparater från övriga tillverkare. Deras ljud är inte heller så annorlunda som det var förr. Att kombinera Naim med andra märken borde därför inte vara något problem även om Naim t.ex. fortfarande anser att DIN kablar låter bäst (men RCA finns också) och låter bli att montera drosslar i slutstegen utan kräver kablar med rätt egenskaper istället.
Tobbe: Lyssna på Naim och se vad du tycker. Gillar du vad du hör så finns ingen anledning att tveka. Om inte så finns andra bra förstärkare på marknaden. Exposure vet jag dock inget om. |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
Edited by - staffann on 2010/02/09 18:37:16 |
|
|
|
Topic |
|
|
|