HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Playstation 1 = HiFi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2010/02/02 :  11:01:55  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message
Har precis snubblat över några internetsidor som nämner den gamla spelkonsollen Playstation 1 i anknytning till HiFi och välljud så jag letade runt uppe på vinden för att hitta min gamla. När jag hittade den så kunde jag konstaterar att modellbeteckningen var den "rätta" som det stod beskrivet på de sidor jag läst. Tydligen så ska de vara konsoller märkta SCPH-1002(1001 i USA, tror jag) och utrustade med separata lineutgångar för cd-ljudet.

Ska bli intressant att testa den i mitt system, så fort jag får hem alla delar (högtalare, förstärkare). Kliar i både fingrar och öron!


Är det någon här som provat detta? På vissa ställen jämför man konsolen med mångdubbelt dyrare cd-spelare och använder den i riktigt fina "audiofil-anläggningar". Det låter lite för bra för att vara sant, tycker jag, men det skulle onekligen vara lite ballt eftersom den kanske passar bra tillsammans med min Cyrus One - rent utseendemässigt, alltså. Båda apparaterna är ju lite mindre än standardmåtten.

Jag återkommer med en amatörs lyssningsintryck när jag testat!



(Det slog mig precis att det är lite komiskt att JAG blivit medlem på ett HiFi-forum som sitter och lustar efter ett system med en gammal 80-tals förstärkare och en, något nyare, spelkonsol som signalkälla.

/ Amatörn

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/02/02 :  11:35:50  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
quote:
Det slog mig precis att det är lite komiskt att JAG blivit medlem på ett HiFi-forum som sitter och lustar efter ett system med en gammal 80-tals förstärkare och en, något nyare, spelkonsol som signalkälla.

Inget konstigt i det. Det finns ungefär lika många vägar till välljudet som det finns medlemmar - plus alla andra.

Det är det som är grejen med forumen som jag ser det: Alla väntade och oväntade uppslag och idéer som dyker upp och som man kan ta till sig i sin egen irrfärd på väg mot målet. Vilket det nu är?

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/02/02 :  12:07:01  Show Profile Send svanbo a Private Message
Japp, har också läst att PS1 ska vara oväntat bra som cd. Stereophile tror jag har denna som "recommended component". Återkom gärna med dina intryck!!
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2010/02/03 :  11:51:14  Show Profile Send lindvall a Private Message
Ja, den har man ju haft i funderingarna en och annan gång sen Jeff Day skrev om den på 6moons.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/02/03 :  12:17:37  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Finns det fjärr till PS1? Annars kan den ju vara lite trist att använda... Finns det några digitalutgångar?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2010/02/03 :  12:34:08  Show Profile Send Levator a Private Message
Tror faktiskt att Herr Sentec använt denna på en mässa för att dema hans rör försteg/slutsteg.
Och vad jag kommer ihåg så lät det bra.
Go to Top of Page

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2010/02/03 :  13:00:43  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message
Tydligen så kan man änvända den fjärrkontroll som finns att köpa till Playstation 2 - annars så går det att använda den handkontroll hör till konsollen men då blir det ju inte trådlöst förstås.

Kunde inte hålla mig från att testköra den igår så jag kopplade in ett par billiga LG-högtalare från ett minisystem bara för att stilla den värsta nyfikenheten. Testade ett par olika skivor och jämförde med en Cambridge Azur 540C cd-spelare. Första intrycket är faktiskt ganska positivt! Den saknar lite av Cambridgden's tryck i basen men låter istället mer detaljerad. Jag hörde t.ex ett försiktigt cymbaltillslag i bakgrunden på en låt från Willie Nelson's "Across the Borderline" album - något som jag inte hört tidigare. Det har tidigare döljts av Bonnie Raitt's röst (åtminstone tror jag det är hon som sjunger) i samtliga mina anläggningar genom åren - vare sig det har varit hörlurar eller annat.

Återkommer med ytterligare intryck när jag testat ordentligt.

/ Amatörn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/02/03 :  16:37:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Sånt har vi pysslat med här på forumet för några år sedan. Det låter inte så illa faktiskt.

Använd sökfunktionen om du vill veta mer.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2010/02/03 :  17:06:09  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Kolla också in de här länkarna:

http://dogbreath.de/PS1/

http://www.diyaudio.com/forums/digital-source/31123-playstation-cd-player.html



Go to Top of Page

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2010/02/04 :  09:24:53  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message
Jaha, då har jag provlyssnat ett par timmar till, nu med lite bättre högtalare, och jag kan bara säga att.....det låter BRA! I mina öron låter den bättre än den Cambridge Azur 540C som jag jämfört med. Det som PS1:an har som fördel är att den saknar alla tendeser till att låta vasst men är ändå mer detaljerad än Azuren. Det är lättare att följa basgångar och instrumenten får en behagligare klang. Ljudet är luftigt utan att tappa kropp.
Azuren har lite mer lågbas och, möjligtvis, lite mer tryck i det nedersta registret men jag tycker att det blir lite för luddigt/mulligt. Kombinerat med en lite för hårt och framträdande diskant så får den lite "hängmattestuk" - mellanregistret blir lite nedtonat.


Tycker att PS1:an står sig rätt bra gentemot den NAD C542 som jag ägt sedan ett antal år, även om jag inte gjorde någon jämförelse sida-vid-sida med den. Jag orkade inte plocka fram den eftersom den ligger nedpackad inför försäljning. Som det ser ut nu så kommer nog Cambridgespelaren också att få gå till försäljning!

Nu ska ni komma ihåg att mina öron inte har upplevt hur musik kan låta i en "riktig" audiofilanläggning, så mina åsikter saknar lite tyngd i detta sammanhang. Jag har också läst en hel del om Playstations förträfflighet som cd-spelare på nätet de senaste dygnen och kan vara påverkad av detta på något omedvetet plan. Har försökt lyssna så kritiskt jag kan, men jag kan inte komma ifrån att jag upplevde det ljud som Playstation leverar som MYCKET bra. Så pass bra att jag funderar på att använda, fullt ut, som min dedikerade cd-källa.


Lyssnade genom följande anlägging:

Förstärkare: Cambridge A500, Cyrus One
Högtalare: Cyrus Mission (äldre stativhögtalare)
CD-spelare: Cambridge Azur 540C, Playstation 1

Audioquest Sidewinder signalkabel
Silspeak högtalarkabel

/ Amatörn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/02/04 :  10:03:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Minns när jag och Time var hos Marten och spelade på en Playstation på deras miljonsystem.
(Sånt gör man helst efter stängningsdags av imageskäl.) Den gjorde inte bort sig direkt, fick stryk mot Gondulen men skam vore det annars. Jag tycker Playstation spelar bättre än väldigt många CD-spelare.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/02/04 :  12:34:03  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Nu vet jag inte om detta är någon direkt nyhet för någon, eller så.

Men är en "brist" man misstänker hos CD-spelare att bitarna inte kommer i en exakt jämn ström (därav ett skäl att man krånglar med att förbättra klockan) men att den ojämna strömmen även kan bero på avläsningssvårigheter.

Och det skulle kunna vara anledningen till bättre ljud i PS1 och att t.ex. Bosse (Rauna, Opus, visst heter han så ) tycker att en liten bärbar CD som har skakminne låter bättre.
Det finns ett minne, som har en buffert med ettor och nollor att ta till då avläsningen krånglar, men framförallt så kan man klocka bitströmmen med dataprecision.

Ja med stor risk att jag inte skrev något som var någon nyhet, i så fall får jag ursäkta.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000