HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Visst handlar hifi om mer än bara bra ljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2010/02/01 :  12:51:06  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
Hur utseendefixerade är ni?

Sedan en tid tillbaka har jag funderat på om mitt hifi-intresse möjligen är lite udda. Att köpa en ny förstärkare eller CD-spelare eller vad det nu kan vara borde ju handla om en sak. Man vill ha bättre ljud. Men för mig är utseendet nästan lika viktigt...

Jag har köpt min förstärkare, min vinylspelare, min CD-spelare OCH mina hörlurar utan att ha provlyssnat en minut. Då var detta ändå jävligt dyra prylar. Men jag nöjde med med att kolla på bilder och läsa recensioner! Jag kommer säkert att göra samma sak när jag byter CD-spelare i mitt förstasystem. Jag kommer att kolla bilder och försäkra mig om att den har en knäpptyst transport / drive och sedan lita på att recensionerna stämmer.

Jag skulle aldrig köpa en ful apparat eller högtalare oavsett ljudkvalitet. Min tanke är att om man ska lägga så mycket pengar på nya apparater så ska de baske mig ha en stilren design också.

Borde jag skämmas? Är det bara jag som är så petig med att grejerna måste vara snygga?

Innan jag överlåtar ordet år er andra måste jag säga att allting jag har köpt hittills har varit fantastiskt bra även när det gäller ljudkvalitet!

Jerry Garcia

Edited by - Jerry Garcia on 2010/02/01 12:54:05

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/02/01 :  13:03:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Innan Vänersborgs slödder plundrade vårt källarförråd och stal alla mina handbyggda modellok, hade jag några ord från en brittisk modelltidning ringande i huvudet - If it looks good - it is good. Med det menades att om slutresultatet såg bra ut, rent estetiskt, hade det säkert gjorts en hel del åt själva funktionen med.

Samma krigsrop kan användas i vår domän, och jag håller med dig Deadhead-mannen, fula eller skräpiga apparater inger inget förtroende. Det kan ju till och med vara så att illa byggda apparater låter sämre eftersom man inte eliminerat brum- och bruskällor, eller är rent farliga för lem och liv.

Även om maskineriet i sig är snyggt och prydligt och byggt efter alla konstens regler är en ful apparat inget man vill se på - anskrämligheten stör inte bara ögat utan läcker över med åtskilliga dB till öronen.

Det har väl hänt att jag själv byggt avsiktligt fult men det är inget jag ger min på. Det kräver sin man att "cross the boundaries". Tänk Viktor Borge, det krävde en riktigt skicklig pianist för att "knasspela" piano, en medelmåtta upprepar inte hans bedrifter.

För oss som bygger själva gäller egentligen bara en sak, vad beträffar utseendet, nämligen att vara noggranna, och tillse att vi är flitiga att få snygga och runda hål, komponenter som sitter i rad eller i räta vinklar och en perfekt ytfinish.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/02/01 :  13:08:04  Show Profile Send Sundström a Private Message
Nej, jag håller mej i mitt lyssningsrum, blundar och lyssnar

(Men visst drömmer jag om att ha tre lyssningsrum, ett med engelsk hifi och engelsk inredning, ett med amerikansk hifi och inredning och ett med svensk hifi och akustikreglerat till max)
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/02/01 :  13:23:43  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Absolut att utseendet spelar roll. Min hifi står i vardagsrummet, jag bryr mig om designen på soffan min, den ska inte bara vara skön, samma gäller för hifin, den står öppet och syns, den får inte vara jätteful. Men, ljudet går först by far, dock får det inte vara jättefult i mina ögon, då kommer det inte in hos mig hur bra det än låter. Högtalare får mer frihet än elektronik.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/02/01 :  13:33:33  Show Profile Send bearwik a Private Message
Jag håller med om att utseendet är viktigt, köpte mitt försteg mycket för att det var snyggt, Hade jag pengar skulle jag gärna köpa en Pathos Logos, en sjukt snygg förstärkare!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/02/01 :  13:43:40  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message
Helt klart har utseendet betydelse för min del, men ljudet har långt större betydelse. Jag skulle aldrig välja utseende över ljudkvalitet. Nu tycker jag det är sällan man stöter på hifi som ser direkt anskrämlig ut men det är ju klart, smaken är ju olika. Vissa skulle t.ex. aldrig kunna har en cd i borstad aluminium tillsammans med en svart förstärkare men för egen del skulle som sagt ljudupplevelsen gå före.

// Johnny
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2010/02/01 :  14:08:08  Show Profile Send e-robban a Private Message
För ett tag sen satte tidningen H&M ihop några olika 2-kanalspaket bestående av testvinnare från olika produktkategorier. Därmed presenterades, i deras öron, det bästa ljudet som kunde fås för t ex 100 000kr. Var för sig hade de olika delarna en hel del att komma med även rent estetiskt, MEN det bör väl ha varit någon annan än jag som reagerade på hur omaka de var tillsammans (utseendemässigt)!
Ja...vad jag vill ha sagt med detta är att både ljud o utseende är viktigt för min del. det är alltid en kompromiss där.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/02/01 :  14:15:31  Show Profile Send svejk a Private Message
Utseende är inte så viktigt för mig, mina prylar passar defenitivt inte ihop snarare framkallar de EP anfall hos esteter. Något som är däremot är viktigt är att om jag hört/sett/läst om något som väcker känslan DETTA VILL JAG HA då är jag hemma. För mig är denna hobby mycket att leva sina drömmar. Naturligtvis skall det vara pryttlar som matchar varandra.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/02/01 :  15:16:56  Show Profile Send huzze a Private Message
Mina senaste uppgradering hade som krav att de skulle matcha varandra, både i kvalité och utseende. Shanling A300/CD300 och nu NADM3/M55. Sekundära komponenter såsom tuner etc är det inte lika noga med.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2010/02/01 :  15:36:46  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
Skönt att man inte är ensam om de här tankarna!

"If it looks good, it IS good!"

Bättre motto har jag sällan hört!

Jerry Garcia

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/02/01 :  17:14:29  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jag skulle säga att utseendet är viktigt.

För min del handlar utseendet om att prylarna skall vara diskreta.

Jag vill inte ha apparater med en massa lysdioder eller med för mycket formgivning. Apparaterna skall helst vara så små och osynliga det går. Prylar med "imponator-utseende" är jag inte så imponerad av.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2010/02/01 :  19:27:00  Show Profile Send pix a Private Message
Breddar tråden lite utifrån rubriken

Jag tror jag delar något med några andra här, och det är kanske inte ljud vs. utseende, utan mer konstruktionen i sig.

För mig är det minst lika intressant hur grejen funkar, som hur bra den låter.
Det är antagligen därför jag aldrig blit speciellt förtjust i datorer av olika slag i anläggningen, trots att de kan låta fantasktisk. Jag kan inte styra eller kontrollera hur de fungerar..

Jag kan njuta av en stilren och enkel rörkonstruktion, utan att ha lyssnat på den
Ett nytt sätt att koppla, även om det låter skit..
Någon som byggt en speciell funktion och lyckats göra detta med tre komponenter i stället för fem, det är stort

Kanske är det jag som är lite udda...

Behöver jag berätta att jag har fler rör än skivor i min samling

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/02/01 19:36:39
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/02/01 :  19:42:16  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
För mig är det minst lika intressant hur grejen funkar, som hur bra den låter.
Det är antagligen därför jag aldrig blit speciellt förtjust i datorer av olika slag i anläggningen, trots att de kan låta fantasktisk. Jag kan inte styra eller kontrollera hur de fungerar..


Kan bara hålla med om varenda ord här.

Utseendet hamnar väldigt långt nere även om jag vill att det skall se snyggt ut när jag bygger något men som tur har vi alla olika referenser vad som är viktigt.

anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7824 Posts

Posted - 2010/02/01 :  19:59:29  Show Profile Send Fuling a Private Message
Olika typer av apparater förmedlar, enligt mig, helt olika känslor. En 30kg tung pjäs i mässing och ädelträ bestyckad med ett antal glödande trioder förmedlar en helt annan känsla än en grå tvåkilos integrerad klump.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7824 Posts

Posted - 2010/02/01 :  19:59:58  Show Profile Send Fuling a Private Message
Olika typer av apparater förmedlar, enligt mig, helt olika känslor. En 30kg tung pjäs i mässing och ädelträ bestyckad med ett antal glödande trioder förmedlar en helt annan känsla än en grå tvåkilos integrerad klump.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/02/01 :  20:01:35  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Hittills så har det estetiska varit ganska viktigt när jag köpt grejor.
Men nu när ett dedikerat musikrum står för dörren så kommer jag att tänka helt tvärtom - bra grejor som är prisvärda är högsta prio, utseende helt ointressant.

Hur saker fungerar bryr jag mig inte så mycket om - fast ibland kan det ju vara nödvändigt med en viss grundkunskap.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/02/01 :  20:21:57  Show Profile Send CC a Private Message
Fullständigt oviktigt hur det ser ut för min del. Återgivningen är prioritet 1! Och att jag kan ta mig råd rent ekonomiskt. Utseendet är bara en bonus. Är lådan ful kan man ju alltid gömma den eller placera en "snygg" kartong över...

Får tillägga att hanteringen/kvalitetskänslan däremot är viktig för mig.

Kan nog påstå att jag inte vinner några pris i estet, men det är inte min målsättning. Jag vill bara att det ska låta så bra som jag få till det.


"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/02/01 :  21:07:45  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
För mej är det viktigt att det ser trevligt ut där jag sitter och spisar. Men den trevligheten bygger ju på helheten i rummet och bara till en mycket liten del på hur just apparaterna ser ut.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2010/02/01 :  21:18:01  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
CC: Japp, hanteringen och kvalitetskänslan är viktig. Som jag antydde i mitt första inlägg kan jag bli helt rabiat om en CD-spelare har en ovanligt billig, skruttig släde eller ger ifrån sig pipande ljud när CD:n väl är inne och snurrar. Ljudet kan ju fortfarande vara kalasbra men den typen av kvalitetskänslosänkande egenskaper gör att apparaten INTE får bo kvar hos mig!

Strmbrg: Ja visst är det viktigt hur resten av omgivningen ser ut också. Det är till exempel ingen slump att musik alltid låter bättre på kvällen eller natten när ljuset är mer dämpat och så vidare...
Go to Top of Page

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2010/02/01 :  22:25:54  Show Profile Send DMGbg a Private Message
För min del är utseendet snudd på helt oviktigt. Högtalarna är som regel är de största enheterna och måste såklart godkännas av frun men försteg etc. får se ut precis hursmohelst bara det låter bra.
Hur det låter är suveränt viktigast. Jag köper hi-fi för att lyssna inte titta.
(Enda nackdelen är att Ni är så många som går på utseende att det försvårar försäljning vid uppgradering.)

Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/02/02 :  00:22:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nån mer än jag som gillar att gömma undan grejorna? Snarare än ha dom på ett altare menar jag...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/02/02 :  08:25:20  Show Profile Send huzze a Private Message
Ja det får inte bli för mycket altare av det hela, även om det ibland kan vara snyggt. Det behöver ju inte se ut som på en mässa jämt. Själv är jag lite antingen eller, för visst är det häftigt med ett välljudande system som knappt syns. Då menar jag inte Bose. Min anläggning på landet är lite mer av den sorten - stort ljud ur små maskiner.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2010/02/02 :  08:28:59  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Nån mer än jag som gillar att gömma undan grejorna? Snarare än ha dom på ett altare menar jag...


Mitt DCX filter som jag använder till subben,och en digitalmixer med mycket lysdioder på,har jag gömt bakom varsin betsad bräda för att slippa se "julgranarna"...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/02/02 :  08:41:04  Show Profile Send CC a Private Message
Fick en tankeställare att jag inte var helt ärlig...

Faktiskt så påverkas jag av utseendet. Jag är faktiskt känslig för att det åtminstone ser ut som om tillverkaren/konstruktören brytt sig om att försöka göra en "seriös" konstruktion och inte ett ställ med blinkande lampor! Jag tror att det estetiska för mig ligger i den tekniska funktionaliteten (och dess ljudande resultat) och inte hur många lager lack som lackats.

Sumarum: Låter det bra, ser det bra ut...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

amon
Starting Member

32 Posts

Posted - 2010/02/02 :  12:10:38  Show Profile Send amon a Private Message
Ljudet ar det absolut viktigaste. Man ska ju trots allt leva och trivas med det.
I andra hand byggkvalite och funktion. Det ar ju inte roligt med apparater som inte fungerar som de ska.
Det betyder att utseendet inte ar avgorande utan snarare en bonus om det ar snyggt. Jag blandar fabrikat efter vad som fungerar bra tillsammans.

Arne

Ljud ingen tyst hobby!
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/02/02 :  13:55:14  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Kan inte ni som köpt en ful stereodel enbart för ljudets skull komma med lite konkreta exempel?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000