HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare i äkta trä?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2010/01/25 :  20:49:41  Show Profile Send widen76 a Private Message
Jag läste nyligen en recension av B&W 802D och noterade att recensenten berömde B&W för deras kvalité på träfanéren och att inga skarvar syns trots den välvda formen. DÅ slog det mig att högtalaren kostar över 100.000 kr och då snackar vi fortfarande MDF-platta med träfanér på?

Om jag vill ha en golvhögtalare i äkta trä, vilka märken ska jag titta på då? Finns det några ljudmässiga fördelar med trä jämfört med MDF-platta?

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/01/25 :  20:55:07  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det finns säkert högtalare i äkta trä att få tag på.
Men vanligt trä är normalt ett tämligen uselt material att bygga högtalare om, så att man använder MDF har inget med besparingar att göra utan har tekniska orsaker.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/01/25 :  20:55:16  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Utan att veta någonting om olka träslags inverkan på ljudet, så nog tusan måste det vara skillnad mellan balsaträ och ebenholtz?
Inte bara densiteten.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/25 :  21:01:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Trä är svårt att bygga med för det krymper/sväller/spricker. Trä har klang.
Så det finns anledning till att affärsmässiga tillverkare använder annat.

Jag tror dock att Stridbeck bygger i lamellträ.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/01/25 :  21:02:02  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag börjar förstå att det som gör störst skillnad på ljud och välljud är delningsfiltret i högtalaren.

Om det inte sitter ett bra delningsfilter i högtalaren spelar det mindre roll om lådan är av riktigt trä eller ej enligt min uppfattning.

(Men så tillhör jag den glada frälsta skaran som har hört hur en högtalare skall låta då jag upptäck iS högtalare.)

Kanske inte det svaret du ville höra dock.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/01/25 :  21:18:55  Show Profile Send svejk a Private Message
Mumma är det välan ordentligt trä i, vet inte hur mycket han bygger numera


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/01/25 :  21:20:05  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Nääh!
Jag tror han slutat, det sprack!! ;)

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/01/25 :  21:22:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
Visst är det skillnad på olika träslag. Men normalt vill man ju inte att en lådan SKA ha en "klang"; den ska vara så styv och "död" som möjligt eftersom man annars får resonanser då lådan "sjunger med" musiken. Det är mest därför man använder MDF och liknande material, ofta i flera lager med dämplim och annat emellan.

En högtalare är alltså helt annorlunda än ex. en gitarr, där ju träslaget till stor det avgör hur instrumentet låter.


Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/01/25 :  21:40:50  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Såg en stor Bösendorfer golvhögtalare som skulle tydligen svänga med musiken, lådan alltså.



Hur är det med Sonus Fabers större modeller, ska inte de svänga med musiken som ett instrument eller vad någon sade, minns inte riktigt. Och minnas fel kan jag också


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/01/25 :  22:01:03  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
MDF är i princip det sämsta material som finns att bygga högtalare av, näst efter sockervadd.

Materialet är valt enbart på komeriella grunder, det kostar ingenting, är nästan gratis att bearbeta och få bra yta för slutfinsih på.

MDF är extremt hygroskopiskt, nästan som en tvättsvamp och tvärtemot vad som ofta påstås så har det hög egen resonansbenägenhet.

Rent solidträ är inte heller så lyckat, däremot stavlimmat, som ju är populärt bl.a hos en del svenska seriösa tillverkare, riktigt bra och ekonomiskt vettigt, också enkelt att skapa hög finish.

Högkvalitativ spånskiva, dvs HDC, är riktigt bra på alla sätt utom ur finishaspekten.

Riktigt fin plywood är kanske det bästa trämaterialet, pga konstruktionen den absolut bästa interna dämpningen, dock en brasklapp för viss "transparens" i mellanregisterområdet vid riktigt höga nivåer.
Däremot det värsta material man kan hitta när det gäller bearbetning och finish

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.

Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2010/01/25 22:09:58
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2010/01/25 :  22:24:50  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Varför inte använda aluminium som vissa tillverkare gör.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/01/25 :  22:28:16  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
MDF är extremt hygroskopiskt, nästan som en tvättsvamp och tvärtemot vad som ofta påstås så har det hög egen resonansbenägenhet.


Ingvar har en poäng här, jag läste det någonstans bland en massa papper om olika träskivors egenskaper på en utbildning jag gick hade MDF en egen frekvens någonstans runt 400Hz spånskiva 10-12Hz björkplywood 7Hz.

För mig är det lätt att välja när jag bygger högtalare plywood sedan spånskiva det sista är klart underskattat.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2010/01/26 :  09:05:27  Show Profile Send Wizard a Private Message
Det är helt rätt att MDF "läcker" men med kombinerade material och rätt ytbehandling går det få det bra.

Wizard
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/01/26 :  09:41:29  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
B&W 802 är väl byggd just i formplyfa(plywood formpressad under högt tryck) om inte ögonen luras för mycket...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/27 :  13:28:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Gör en re flektion, bland annat på verkad av tråden om tree tex plattor.
Om man under söker gamla högtalar byggen från 50 och sextio talet ser man ofta att man byckt sand witch konstruktioner med ply wood och Tre tex där just tree texten skulle suga upp vibberationer eller nåt ...

Om själlva trä konstruktion i hög talar byggen borde ju som någon skrev just lim fog vara bra. Det är ju själva fogen som är stark och styv och ju mer fogar dess tu bättre.
Jag grubblar över omm det är bättre med olika andra trä slag än andra. Om kanske tall trä som är mjukare och mer poröst skulle ha mindre klän änn till ex björk lr ek som är hårrdare.

Ricktigt trä är så mycket vakrare och lättare att jobba med änn mdf och spån skiva. Om man lackar lr oljar träet blir det ju as fint. Och ut seendet är lika vicktigt som hur det låter är min ärliga mening.
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2010/01/27 :  15:09:33  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Polk slog väl på stora trumman förr att ha sina högtalare i äkta trä

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/01/27 :  15:22:16  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Varför inte använda aluminium som vissa tillverkare gör.

Hur står sig detta miljömässigt? Jag har inte har all fakta men intuitivt har jag svårt att smälta detta koncept.

Just B&W han använt sig av ett företag nån stans i Småland där dom böjer plywood med hjälp av vatten och "en del tryck". Tror samma företag gör sånadär lunchbrickor ni vet...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/27 :  15:55:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Just B&W han använt sig av ett företag nån stans i Småland där dom böjer plywood med hjälp av vatten och "en del tryck". Tror samma företag gör sånadär lunchbrickor ni vet...

Åryform (tror jag de heter) i Nybro. De använder INTE vatten utan flera lager av faner med limflak emellan. Hela kakan bakas sedan i en press med värme varvid limmet smälter/härdar. Böjträ säger man till vardags.

http://www.arytrays.se/
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/01/27 :  16:57:36  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Att kombinera olika material som "sandwich" är en bra metod, rätt material tar ut varandras svagheter.

I vår studiomonitorer har vi 18mm björkply, på insidan detta sitter 13mm gips, limmat och skruvat, sedan kommer 13mm tretex, limmat och skruvat, det ger ett nästan helt dött kabinett, tyvärr blir det gräsligt tungt.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2010/03/28 :  12:34:22  Show Profile Send widen76 a Private Message
Tack för intressant svar! Jag höll på att glömma bort min egen tråd där ett tag...
Kanske det kommer någon form av komposithögtalare med material i "sandwich" konfiguration, då borde det kunna gå at få en optimal lösning.
B&W är inne på rätt spår verkar det som ändå?

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/03/28 :  13:49:19  Show Profile Send Mschill a Private Message
quote:

Hur står sig detta miljömässigt? Jag har inte har all fakta men intuitivt har jag svårt att smälta detta koncept.

Just B&W han använt sig av ett företag nån stans i Småland där dom böjer plywood med hjälp av vatten och "en del tryck". Tror samma företag gör sånadär lunchbrickor ni vet...




YG Acoustics bygger lådor helt i aluminium, och det jag hört av dom så låter dom oroväckande bra

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/03/28 :  15:41:58  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Lite OT,men jag har kvar en massa små- och lite större bitar cementplattor efter ombyggnad av tvättstuga (enligt de senaste byggnormerna). Är det något att ha och "sandwicha" med spånplatta t.ex. Tungt är det i alla fall, men jag har ingen aning om eventuella resonansfrekvenser i materialet. Eller om det kan finnas andra nackdelar mer än att det är ömtåligt.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/03/28 :  15:53:50  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Enklast är att limma dubbla 12mm MDF och lägga ett lager SWEDAC dämplim mellan. För professionellt bruk används plywood då det står emot väta bättre.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/03/29 :  13:01:07  Show Profile Send mangs a Private Message
Jag har provat att bygga i olika material och bäst resultat har jag fått när kombinerat olika tjocklekar samt material med varandra i någon form av Sandwich-konstruktion. Eftersom MDF i normal tjocklek har en egenresonans kring 400Hz är tex spånskiva bättre ur det hänseendet om det inte är en sub vi pratar om. Spånskiva är däremot lite bökigare att hantera och får inte lika fin finish så där hade jag föredragit en internlåda i Spån och en ytterlåda i MDF. DÄr kan man sedan även sätta fogar kors/tvårs vilket ger en enorm stadga för lådan. På slutet har jag valt att bygga i MDF och sedan "klä in" högtalarna i olika former av ädelträ. Dels blir lådorna väldigt bra dämpade och dels får du en finare ytteryta att arbeta med sedan. Jag har kört mest med olika former av ekskivor som jag sedan låter oljas då det ger en naturligare look jämfört med att lacka dem. Enda nackdelen som jag ser här är att de behöver oljas in lite då och då men så länge de inte står i direkt sol så är det inget man behöver gära så ofta utan de verkar hålla sig bra.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/03/29 :  20:31:24  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har hört att olika träslag har olika klang, altså låter en kontruktion väldigt olika klangmässigt beroende på vilket träslag som anväds. Jag har fått förklarat av en svensk högtalarkonstruktör att ek inte klingar så musikaliskt, han förordade björk. Av egen erfarenhet vet jag att björk låter bra, men bäst hittils är mina nuvarande lönnhögtalare, mina lönnfeta Sonusfaber Guarneri Memento.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/04/13 :  15:40:26  Show Profile Send poppen a Private Message
Polk använder äkta trä.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.85 sekunder. Snitz Forums 2000