Author |
Topic |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2010/01/22 : 14:45:03
|
Hmmmmmmmm?
(SAAB 9-5) 2002 8-10K-mil eller 2006 17K-mil Ungefär samma pengar...
Är en bil som gått ett stort antal mil på kort tid ett sämre/bättre köp än en lite äldre bil som gått färre än normalt antal mil? Service mm. skött enl boken.
Kul att köpa beg bil....
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
Edited by - mace on 2010/01/22 19:27:06 |
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2010/01/22 : 15:20:51
|
svårt när det gäller saab med oilsludge. normalt skulle jag säga ta 2002an men i detta fallet skulle jag säga ta 2006an. om det finns service var 1500 mil tror jag det är. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
bibl
100.000-klubben
987 Posts |
Posted - 2010/01/22 : 15:50:03
|
Har skrivits mycket om just 9-5:ans problem med oljan. OM jag inte missminner mig så var det så att den fullständigt käkade upp oljan om man drog på med kall motor, även motorer där man bytt olja inom service intervallen på auktoriserad verkstad kunde bli rejält illa åtgångna och rasa. Om man däremot varmkörde bilen innan man tryckte pedalen i botten var problemen mycket mindre. Sök på exempelvis http://www.saabforum.nu/ om det hela.
Edit Hittade sidan där det hela är rejält utrett om du vill fördjupa dig; http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml/ |
Edited by - bibl on 2010/01/22 17:25:08 |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2010/01/22 : 17:26:14
|
Jo oljeproblemen har jag läst myyyycket om
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2010/01/22 : 18:20:52
|
Jag skulle nog rekomendera ny bil med fler mil på mätaren. Den har nog gått färre kortkörningar. (Kanske inte 100% säkert) Längre körningar med varm motor. Åldersslitaget på allt gummi är mkt mindre.
Mitt tips |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2010/01/22 : 19:26:42
|
Det är lite ålderns inverkan kontra miltal som jag funderar över. Frågan är egentligen inte bunden till just SAAB utan bilar i allmänhet
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2010/01/22 : 19:44:13
|
Jag tänker att på en bil som gått 10-15"+ mil, så är förhoppningsvis redan många slitdelar utbytta!
My 2 cents
/R
|
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2010/01/22 : 22:18:55
|
Kan bara säga Toyota. Har haft sådana i ungefär 100 000mil på 20 år och inte ett enda fel. Inte ens utslitna avgassystem trots 30 000 mil på en Corolla 1998. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|
Nibbler
Member
176 Posts |
Posted - 2010/01/23 : 15:49:35
|
Vill inte förstöra din Saab lust. Trevliga bilar att köra och åka i, men jag har tillbringat minst 8 timmar om dagen i 15 månader med en 9,3 Diesel -08 och utan att gå in allt för mycket så kan jag väl säga att det finns många andra trevliga bilar därute...
Nu blev det lite off-topic kanske.
Nåväl, har själv inga problem med att köpa högmilare bara bilen känns bra och servicen är skött. Kan tillägga att högmilare för mig är när dom passerat 40 000 mil och det är oftast helt upp till ägaren hur pålitlig bilen är. |
Diskofil med audiofila tendenser. |
Edited by - Nibbler on 2010/01/23 15:54:07 |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2010/01/23 : 19:04:59
|
quote: jag har tillbringat minst 8 timmar om dagen i 15 månader med en 9,3 Diesel -08
Huj!!! Nästan medaljläge Får man fråga vad Du jobbar med
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Nibbler
Member
176 Posts |
Posted - 2010/01/24 : 17:34:08
|
Visst får man fråga det! Trafiklärare. Hade Saabeen som förmånsbil också, vill minnas att den rullade 7500 mil på ett år.
Skulle kanske ha lagt till 5 dar i veckan. Semester? Jodå 4 veckor på tre Somrar. |
Diskofil med audiofila tendenser. |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2010/01/24 : 18:40:37
|
Om man säger så här, inga bilar är helt rostfria, så ur den synvinkeln hade jag tagit en nyare men som gått längre. Den har inte blivit utsatt för fukt o salt på samma sätt som den äldre. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2010/01/25 : 02:03:12
|
Det är inte milen som dödar bilen utan det är mycket farligare att köpa en bil som har körts alldeles för lite gentemot normal körsträcka. Viktigaste är nog att se till att alla servicen är gjorda som dem ska. Om jag skulle köpa lite nyare bil skulle jag testa den ho Motormännen först. Det är ganska billig försäkring.
|
|
|
|
Topic |
|