HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mätning i mitt lyssningsrum vid kabeländring
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2010/01/16 :  17:08:44  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Hej,

Jag har roat mig med att mäta ljudnivån i mitt lyssningsrum vid kabeländring till diskanterna på mina högtalare.

Mätningen är helt hobbymässigt utförd då jag i brist på seriös mätutrustning fått använda mig av min dator samt en iPhone med appen - SignalScopePro från FaberAccoustical. http://www.faberacoustical.com/products/iphone/

Högtalarna är ett par sprillans (kanske 100h speltid nu) ELAC 207A. http://elac.com/en/products/l200/show.php?fs207a

Förstärkeriet är en gammal Denon 3802 som driver basarna samt en Denon POA-T10 till diskanterna. Inga speciellt bra grejjer här men ska byta ut förstärkeriet till något spännande snart...

Kablaget är det jag riktat in mig på först. Köpte en EKKJ 3-fas kabel på Clas Ohlsson 2.5kvadrat och enkardelig. Bi-ampning går ju smidigt med endast en kabel och fyra tåtar. Efter lite läsning här på forumet sades det att den enkardeliga kabeln visserligen var bra i de nedre regionerna men att man till diskanterna borde hålla sig till flerkardeligt med så tunna kardeler som möjligt.

Detta har jag nu testat och mätt upp resultatet så gott som jag kunnat.


Hmm, någon som vet hur jag får in bilden?? http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=332487.jpg

Man kan se på kurvan att efter 440Hz är det inte mycket som är lika i kurvan, kablarna har helt olika karaktär (något man också hör ganska tydligt), men att välja ut någon kurva som bättre eller sämre har jag svårare med...

Sen finns det ju värre problem än kabelvalet, dippen vid 110Hz t.ex. vad kan man göra åt den? Och vid 440Hz?

Vad tycker ni som vet annars att jag ska ta till för åtgärder?

Kritik och diskussion välkomnas!

edit: Enligt specifkationen ska crossover vara vid 350Hz samt 2700Hz. Hur kan det komma sig att jag får förändringar redan vid 440Hz när jag endast bytt kabel till diskanterna. Mätfel? Om det är så mycket mätfel där kan man nog inte dra några slutsatser alls av resten heller...

Eller hur funkar det på 2.5-vägs högtalare? Är det endast diskant på ena och bas+mellanregister på den andra??

edit2: Den flerkardeliga är på 4kvadrat och inte 2.5 som diagrammet antyder!

Edited by - anarkizt on 2010/01/17 10:36:52

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/01/16 :  17:43:26  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Hummm frågan är om det inte är en 50Hz störning som spökar för dig.
55Hz sedan dipp vid 110Hz (2x55Hz) o en dipp till vid 440 (4x110Hz)
Du har ju även en dipp vid 880Hz med 2,5 ekk.
Om det inte är 50Hz från nätet så är det nog en rumsnod som du behöver fixa till..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2010/01/16 :  18:33:38  Show Profile Send Forsman a Private Message
Har du mätt från "exakt" samma position?

Jag har gjort en del mätningar där betydligt större förändringar gjorts än endast kabelbyte (XTZ Room analyser & Tact) och ofta haft svårt att utröna större skillnader.
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2010/01/16 :  19:15:51  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Jo, det är exakt samma position. Har ett bord i lyssningshöjd där jag passade in så att microfonen iaf sånr som på 0,5cm befann sig på samma plats vid de båda testerna.

Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2010/01/16 :  23:31:55  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
quote:

Hummm frågan är om det inte är en 50Hz störning som spökar för dig.
55Hz sedan dipp vid 110Hz (2x55Hz) o en dipp till vid 440 (4x110Hz)
Du har ju även en dipp vid 880Hz med 2,5 ekk.
Om det inte är 50Hz från nätet så är det nog en rumsnod som du behöver fixa till..



Intressant det där med 50Hz och nätet... Vad kan man göra åt det? Hur kan jag se om det är elen som spökar eller rummet?
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/01/17 :  02:57:33  Show Profile Send linnar a Private Message

De stora skillanderna mellan mätningarna är definitivt inte kabelskillnaden.
Man kan se en skillnad på 5-8db eller något sådant vid 16.7 khz.
När jag mätte kablar kunde jag skönja en skillnad uppe vid 20khz mellan
en 2m lång 2,5mm2 kabel och en 20m lång 0,5mm2 (minns inte riktigt ytan).
Dessutom hade jag dragit isär polerna på kabeln för att testa om impedansen
ökar, det gjorde den men bara marginellt.
Men din mätning gäller två lika tjocka kablar och då bör inte det vara sådan
skillnad om ens någon skillnad.
Det är riktigt att tjocka ledare drar ner de höga frekvenserna. Men vi talar
då om frekvenser över 20khz. Jag har sett mätningar där skillnaden mellan
tjocka och tunna kablar börjar skönjas uppe vid mhz-området.

Jag har hyffsat bra mätgrejer, speciellt nu när jag kör prototypen av Mätro-2.
Använder samma mätrum hela tiden osv, ändå anser jag att det inte går att mäta
kablar. Man vet helt enkelt inte vad man mäter och skillnaden mellan olika
funktionsdugliga högtalarkablar är så liten att det inte går att mäta med
för vanligt folk tillgänglig utrustning. Det finns en här på forumet som
har tillgång till riktig proffsig lab-utrustning, men han säger att det knappast
ens går att mäta sådant med den utrustningen heller.
Vad jag vill säga är att det du använder inte är lämpligt att mäta sådant
med om du vill få värden som går att lita på. Skillanden är helt enkelt för
liten. Skillnaden är tom så liten att den faller under hörhorisonten, dvs
man kan inte fysiskt höra skillnaden mellan olika passiva normalkablars
oerhört små skillnader inom det hörbara området.

När jag mätte kablar körde jag seriella mätningar på 100 perioder. Ändå kunde
varje serie av mätnig skilja sig lika mycket mellan samma kabel som två olika
byggda kablar men med samma tvärsnitt.

Det är oerhört svårt att mäta passiva kablar av samma tvärnsitt! Efter att ha
försökt själv och sett resultatet så litar jag inte på andra mätningar i första taget.

Jag har också testat med oscilloskåp. Resultate var svårtydbart och skillnader kan bero
på annat än kabeln. Det räckte exvis att kabeln flyttades lite för att få en förändring
som var större än mellan olika byggda kablar osv. Det kan också bero på att o-skåpet inte
är min bästa vän. Även här kunde jag dock se en möjlig skillnad mellan den långa tunna
kablen och 2m på 2,5mm2.

Det som går att mäta är resistansen och impedansen men även här måste man ha
ordentligt dyra mätgrejer för att det skall bli rätt.

Jag snackar alltså om ett par meter långa normala högtalarkablar.

Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2010/01/17 :  10:36:02  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Jo, det stämmer nog det du säger linnar! Men jag hade tydligen fel angående den flerkardeliga jag kör med, den är 4mm2 och inte 2.5mm2 som jag skrev ovan.

Hade för mig att den var på 2.5 så jag brydde mig inte om att dubbelkolla.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/01/17 :  10:39:33  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
En kvarts våglängd är väl ca 1 cm vid 10 kHz och 0,5 cm vid 20kHz.
Det betyder att flyttar du högtalare eller mic en halvcentimeter så kan du erhålla
total utsläckning (eller maximal amplitud) av någon rumsresonans eller reflex.
Detta gäller dessutom vad du än flyttar i rummet. Ligger ett CD-fodral där vid den ena mätningen
men inte andra kan du kanske få synbara förändringar.

Flyttar du micen säg 2mm får du inte utsläckning av någon nod, men en dämpning eller förstärkning på ett antal dB

Ja det finns säkert skäl till att högtalartillverkare jobbar i ekofria rum.

Så frågan är, står både högtalare och mic på exakt samma plats med en noggrannhet som är bättre än 1mm?
Är allt annat i rummet på exakts samma plats mellan mätningarna, även du själv och gardiner osv?
Finns det annat i huset som är med i mätsignalen, typ tvättmaskin som centrifugerar eller vinden som blåser osv osv ?

Edited by - Mickel-mackel on 2010/01/17 10:42:57
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2010/01/17 :  10:49:40  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Mickel-mackel; Visst kan man tänka sig att saker och ting inte är exakt lika vid de olika mätningarna! Det märkte jag inte minst på min egen position. När jag lutade mig framåt för att läsa av datat på iPhonen kunde man se hur det påverkade ljudvolymen som micken läste av.

För att eliminera detta skulle jag kunna utföra testet flera gånger och se om resultatet blir detsamma. Men med tanke på hur lång tid det tog att bara göra det en gång är jag inte så sugen på det! :P
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/17 :  11:23:49  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Som tidigare skrivits så är det svårt att mäta skillnader i kabel, förändringar i frekvenskurvan är obefintlig små och det är andra faktorer som kan ställa till det mellan mätningarna.
Däremot tror jag det händer ganska mycket som vi inte är medvetna om och därför inte kan mäta, delvis för att vi inte riktigt förstår vad som händer och dels för att vi inte har utrustning för det.
Så det enda jag kan tipsa om är att lyssna, lyssna och åter lyssna.
Ta ett gäng med låtar med bra inspelning, börja med att lyssna bara på basregistret, byt kabel, lyssna igen, byt tillbaka, lyssna igen osv. sen gör du samma med sången och till sist diskanten, sen lyssnar du på helheten. Det låter jobbigt och ja, det är ganska jobbigt ibland. Men som ex. så satt jag å polaren i förrgår och lyssnade på 1 strömkabel i 2 timmar, trodde nästan vi skulle nöta ut kontakten.. Sen tycker jag du ska prova med en tunnare flerkardelig, 4mm2 låter nästan i överkant, du borde få ganska hög induktans i den kabeln.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2010/01/17 :  11:35:34  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Jo, kan nog vara så. Jag kan ju tillägga att jag går mest på lyssningsintryck och litar inte mycket på det uppmätta, det är mest en rolig grejj. Som jag känner nu är det ett "skönare ljud" med EKK-kabeln. Sen att jag då endast behöver en kabel har ju en praktisk fördel också som man inte ska förringa! :)
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/17 :  11:45:07  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Härligt att du upplever en förbättring.. men fortsätt prova om du orkar... finns mycket att vinna på kablar..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/01/17 :  11:54:51  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Jo, kan nog vara så. Jag kan ju tillägga att jag går mest på lyssningsintryck och litar inte mycket på det uppmätta, det är mest en rolig grejj. Som jag känner nu är det ett "skönare ljud" med EKK-kabeln. Sen att jag då endast behöver en kabel har ju en praktisk fördel också som man inte ska förringa! :)

Grattis till en i sammanhanget billig kabel som ger mycket bra ljud per investerad krona.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/01/17 :  13:46:58  Show Profile Send linnar a Private Message

När man hör skillnader som är svåra att visa vid mätningar så är man utanför
det område jag känner till. Jag vill bara slänga ut en liten brasklapp som jag
tycker många missat. Det är nämligen referensen. Man bör ha en referens att
lyssna på så att man vet att man hamnar rätt i val av grejer. När lyssnar på
en mängd utrustning och hela tiden byter mellan dem är det väldigt lätt att
man i jakten på det perfekta ljudet till slut hamnar långt från det som kan
kallas hifi eller nära exakt ljud. Alltså en pryl som låter som en rejäl förbättring
kan faktiskt vara motsatsen, har gått på det själv några gånger.
En orörd referens att jämföra med kan aldrig vara fel. Om man nu skall jämföra kablar
bör man ha en kabel som alltid används som referens. Den kablen skall alltid vara
med och aldrig ändras. Då vet man var man befinner sig när jämförelserna görs.

En annan minst lika viktig sak att ta hänsyn till är att minimera placebo. Det
är inget konstigt med placebo, vi människor utsätts stundligen för detta fenomen
som är ett sätt för det undermedvetna att fixa det skönt och gott för oss
genom livet. Orsaken till att man bör minimera detta är att placebo fixar inte
till det på samma sätt varge gång. Minska placebo gör man genom att låta
någon annan ändra utan att den som lyssnar vet vad som ändras. Det är också
svårt egentligen då man anstränger sig för att hör vad den andre verkligen
ändrat på och därmed omöjligjort en lyssningstest. Därför bör man inte heller
veta att den andra pesonen ändrat något. Alltså lite lura varandra gör bara
gott för ljudet.

Bara en tanke!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/01/17 :  15:13:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Intressant det där med 50Hz och nätet... Vad kan man göra åt det? Hur kan jag se om det är elen som spökar eller rummet?


Innan du gör något, flytta dig ½ meter närmare högtalarna o mät igen.
Jag trodde jag hade någon jordloop med Roomanalyzer men det var rummet som spökade inget annat.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000