HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Skivsortering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

osborne
Member

451 Posts

Posted - 2010/01/16 :  09:59:11  Show Profile Send osborne a Private Message
Hallå.

Måste ta en paus i allt plockande. Det har blivit fullt
på några bokstäver i skivhyllorna. Då är det bara att
börja plocka om. Ta ut och damma av, flytta till nästa hylla.
I detta läget önskar man att man inte hade så många skivor.

Upptäckte att det är väldigt mycke skivor på J. Har man en
försmak för artiser som börjar på J eller

Mitt musikrum.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44545

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/01/16 :  10:00:56  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ja, jo, javisst.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2010/01/16 :  11:40:03  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Av någon anledning har jag mest plattor från A-M, sedan blir det lite tunnare från N och uppåt.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/01/16 :  11:56:31  Show Profile Send byZan a Private Message
Av alla skivor så är det de som börjar på S som jag har flest utav.

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/01/16 :  12:33:20  Show Profile Send Passerati a Private Message
Hur sorterar du/ni skivorna då?

Artister i bokstavsordning, album i bokstav eller kronologisk tidsordning, efter färg, inköpsdatum kanske. Sistnämnde verkar dock bara praktiskt när nya skivor landar hemmavid.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/01/16 :  14:13:10  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Dåligt sorterat öht här.
Men mest vanligt ligger det ansamlat ungefär i genrer (vilket är jättesvårt då det glider in i varandra).
Sen brukar varje artist/grupp ha sina skivor bredvid varandra, här hemma hos mig.

Att det blivit såhär har att göra med att jag ofta känner mig i en viss mood och då väljer jag musik nästan slumpmässigt från det stället på hyllan.

MP3 ligger av förklarliga skäl i bokstavsordning, och det betyder i praktiken att jag generellt lyssnar på lite olika saker beroende på om det är datorn eller CDn som spelar.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/16 :  14:37:31  Show Profile Send huzze a Private Message
Flest på D, M, S & T.

Sorterat i bokstavsordning, soloartist på efternamn.

Fyra kategorier: Klassiskt (hopplöst att sortera då det ibland kan vara olika kompositörer på en skiva), Filmmusik, Samlingar (typ Absolut, Bandit etc) och resten som det naturligtvis är mest av. Tidigare hade jag resten uppdelad i hårdrock och övrigt ca 50/50 men till slut blev det för svårt att dra gränsen mellan hårdrock och övrigt, så de slogs ihop.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/01/20 :  22:44:08  Show Profile Send Passerati a Private Message
Haft artister/grupper i bokstavsordning och deras album i kronologisk tidsordning, men senaste månaderna är skivorna sk sorterade så att de i alla fall råkar ligga i samma rum.
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2010/01/21 :  08:49:19  Show Profile Send iroise a Private Message
Jazz för sig, Blues likaså samt pop/rock. Hyllplan för progressive/psysch. Mofi samt andra auduiophil-lp på några hyllor/favvo-skivor/Demo/Fusion på andra samt ännu inte insorterat. Alla är indelade i olika underavdelningar som antagligen inte logiska för utomstående men det är mestadels jag som är inomstående som pillar!
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/01/21 :  09:02:08  Show Profile Send Passerati a Private Message
Hur sorteras skivor som ligger mellan ex jazz & blues, eller artister som ger ut material i olika genre, förutom alla skivor med smått obestämd genre?
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2010/01/21 :  09:24:05  Show Profile Send iroise a Private Message
Glömde tidigare klassiskt/opera. Annars är genreindelningen inget problem Jazz&blues-grupper sorterar jag in under blues. Som sagt kanske inte logiskt för en utomstående men funkar för mig som står innanför. Mera obestämda lp typ Zappa har en egen avdelning och där står också Beefhearts alla plattor samt Edgar Varesse (stavning) soloplattor med zappasläktingar/mothersmedlemmar mm mm. Prestige o andra jazzbolag har också egna avdelningar. Detta funkar bra för mitt lokalsinne!
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2010/01/21 :  16:17:07  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Klassiskt, Jazz, Blues, Folk/World, Svenskt, Pop & Rock, Hårdrock, Zappa och Övrigt

Varese med ett s;-)

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6798 Posts

Posted - 2010/01/21 :  16:34:15  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag sorterar grovt efter vilken musikstil det är, sedan har jag ett fack för konstig musik som inte passar någonstans. Bara jag hittar det som jag vill lyssna på är det bra men att sortera efter namnet på artisten slutade jag med när jag börja glömma bort vad jag hade och köpte kopior av skivorna.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/21 :  17:05:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Grovsortering - Ryskt, ickeryskt.
Sedan i bokstavsordning efter artist (efternamn) eller namn på grupp. Jag har iofs knappt någon "blandskiva", men de jag har har sorterats på skivans titel; Zabriskie Point har sålunda sorterats under Z.

Att det blir många skivor under en bokstav kan ju ha att göra med att många skivor av en artist köpts. Jag har mycket under ryska bokstaven D och N (DDT och Nautilus). Mycket bland ickeryskt hamnar på B (Banco del Mutuo Soccorso, Kate Bush, Angelo Branduardi, Elkie Brooks och Beatles), P (Pink Floyd, Premiata Forneria Marconi och Pears Before Swine).

Hade gärna investerat i ett storpack plastfickor eftersom de usla platsaskarna man får skivorna i trots allt är runt 10mm tjocka.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/01/21 :  17:14:13  Show Profile Send B-200 a Private Message
det jag spelar mest i en bokhylla och sedan resten i en annan och sedan lp skivorna i en 3e bokhylla ;-)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2010/01/21 :  21:27:37  Show Profile Send hogga a Private Message
CD: Det mesta står sorterat i bokstavsordning efter artist/grupp sedan står albumen utan inbördes ordning. Klassiskt står för sig utan sortering. Samlingsskivor står också för sig sorterade efter gengre. Sedan har jag en liten samling med Beatlescovers som också står för sig (har dock ingen skiva med Beatles).
LP: Ungefär hälften osorterat i källarförrådet, andra hälften i bokstavsordning. De 30 LP jag spelar mest (ca 2 ggr/år) står i en egen hylla i vardagsrummet.
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2010/01/23 :  16:04:07  Show Profile Send Nibbler a Private Message
Cd sorteras i bokstavs ordning och varje grupp är sedan sorterade kronologiskt.

7" sorteras på samma sätt men med splitar för sig.

LP sorteras efter genre och sen i bokstavs ordning. Har inte brytt mig om att sortera kronologiskt. Hittar lätt ändå.

Upplever nog att A och M dominerar samlingen.

Demo-kassetter, 10" vinyl, musik video och DVD sorteras huller om buller.

Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2010/01/23 :  17:35:02  Show Profile Send iroise a Private Message
Glömde berätta om cd-skivorna, dessa står såhär: Pop/rock/blues/prog/psysch/country/Americana i en del av hyllan, dessa skulle också behöva brytas ner i fler underavdelningar så att jag hittade alla snabbare, vid behov. Jazz står i A-Ö samt samlingar för sig och lite klassiskt/opera också för sig. Sedan finns det också ett gäng (en meter) sådana där audiophila historier typ stockfish. Tillsammans fördelas lp/cd i tre hyllor där lp:na står i två av dem. Lp/Cd uppgår till cirka 4000 tillsammans där 2500 är lp o resten cd. Inte mycket i dessa datortider!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000