Author |
Topic |
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 00:25:02
|
Den borde läggas ut som en permanent länk här ifrån diy-hififorum. Suveränt förklarat StefanB! |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
pricer
Member
176 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 00:58:38
|
Tack för den mycket bra guiden.
Snyggt!
|
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 09:07:25
|
Tänkte klaga lite! (jo jag är på dåligt humör idag och besserwisser med) Du använder väl MDF? Varför spacklar du så extremt mkt? Limmet(framförallt kontaktlim) sitter betydligt bättre utan allt detta spackel. Ett tips, prova att byta ut limmet mot trälim nästa gång du fanerar. Det blir billigare, sitter bättre, bekvämare och är nästan helt lucktfritt att använda och är inte alls så mkt svårare att använda än kontaktlim som vissa påstår. Trälim är underskattat!
Måste ändå säga att du gör snygga högtalare! |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 09:23:21
|
Jo anledningen till att jag spacklat är för att jag fanerar om högtalarna. Första faneringen var med vanlig faner och lokalen jag arbetade i var rätt fuktig. Följden av detta blev att då högtalarna kom i i lägenheten torkade faneren och sprack, blev vågig, mm. Det är därför jag slipat och spacklat och nu fanerar om högtalarna med den "nya" sortens faner. Dvs den som är förlimmad på tunn papp.
Att arbeta med trälim kräver nog lite mer utrustning än vad jag har i mitt hobbyrum. Ett gäng stora tvingar tex. Då jag fanerade AKKELIS första gången testade jag att fanera socklarna med trälim. Resultatet blev katastrofalt. De blev otroligt vågiga och sönderspruckna. Det kanske funkar bättre med trälim och denna sort faner, vad vet jag. Men jag vågar inte chansa. Kontaktlimmet luktar en del, men är så otroligt lättarbetat och resultatet blir så bra. varför chansa?
Vänligen
StefanB |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 09:30:16
|
Jaså, du fanerar om dessa på bilden, då förstår jag dig! |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 09:37:49
|
quote: Originally posted by chrille
Tänkte klaga lite! (jo jag är på dåligt humör idag och besserwisser med) Du använder väl MDF? Varför spacklar du så extremt mkt? Limmet(framförallt kontaktlim) sitter betydligt bättre utan allt detta spackel. Ett tips, prova att byta ut limmet mot trälim nästa gång du fanerar. Det blir billigare, sitter bättre, bekvämare och är nästan helt lucktfritt att använda och är inte alls så mkt svårare att använda än kontaktlim som vissa påstår. Trälim är underskattat!
Måste ändå säga att du gör snygga högtalare!
En sådan fanering bör väl göras innan mdf skurits till och med mycket stort tryck på ytan som är helt plan? Som hemmabyggare får man nöja sig med att få skivan uppskuren, sedan sätta på faneren på en yta som inte är 100% plan. Fungerar detta verkligen med trälim?
Per S |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 09:45:27
|
Stefan,
Hur gick det att skära hålen för elementen när de redan var gjorda i mdf? Använder du skalpell?
Du kanske inte kommit så långt än?
hälsningar Per S |
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 09:45:28
|
quote: Originally posted by Per100
quote: Originally posted by chrille
Måste ändå säga att du gör snygga högtalare!
En sådan fanering bör väl göras innan mdf skurits till och med mycket stort tryck på ytan som är helt plan? Som hemmabyggare får man nöja sig med att få skivan uppskuren, sedan sätta på faneren på en yta som inte är 100% plan. Fungerar detta verkligen med trälim?
Per S
Fungerar utmärkt, jag fanerar alltid när lådan är ihoplimmad och klar. Det räcker med en spånskiva, lite större än sidorna man ska fanera, som läggs över faneren, lägg på ca 20 kilo vikt. Någon drickaback fungerar utmärkt! Uppsågad MDF är ju fortfarande helt plan... |
Edited by - n/a on 2003/01/15 09:46:23 |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 09:49:41
|
Jag tänkte närmast på sidorna med skarvar, de är aldrig plana. Men mina mdf plattor har å andra sidan aldrigt varit perfekt tillsågade med datastyrd såg, så jag måste slipa och spackla får att få det någorlunda plant. Jag skall testa med trälim en gång som experiment!
per s |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
Jadde
Member
1166 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 10:28:29
|
Jag provade att limma mina med både kontaktlim och trälim. Kontaktlimmet fungerar bra, men kräver rumstemperatur för att inte bli för seg i konsistensen, kan även bli buckligt resultat om det får torka för länge. Trälimmet har betydligt längre torktid och skall användas i små mängder - då det mest innehåller vatten vilket gör att träet utvidgar sig med sprickbildning som följd när det torkar. Fördelen är att man slipper bubblor i.om att det drar ihop sig när det torkar. Kräver högt tryck vid limning. |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 11:11:45
|
Bra guide!
Angående trälim: Man kan också stryka på trälim på båda ytorna, låta det torka och sen stryka fast faneren med strykjärn. Nackdelen är att faneren rullar sig när den blir fuktig av limmet och att det kan ha lite svårt att fästa ibland.. men jag har fanerat några saker på detta sätt med hyffsat resultat. Men jag får nog säga att det är enklare med kontaktlim!
(själv tyckte jag det var enklare att dra ut kontaktlimmet med pensel än limspade, men det beror nog på vilken konsistens limmet har o.s.v.) |
|
|
frez
Member
187 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 11:23:52
|
Mycket bra Stefan!
Liknar i mångt och mycket det arbetssätt jag brukar anmoda. Några synpunkter:
Om du skär kortsidorna (mot fibrerna) innan du skär långsidorna är risken mindre att eventuella flisor/sprickor som uppkommer när man skär mot fibrerna förstör något då de normalt uppkommer i kanterna. Lite säkerhetsmariginal alltså :-)
Du skriver ingenting om hur man enklast skarvar fanér. Det är inte så svårt som det verkar, men mycket svårare än man tror Seriöst; Det kan vara mycket svårt att få tag i den sorten du använder, så det kanske skulle vara uppskattat.
I övrigt en mycket bra vägledning som jag år övertygad om att många kommer ha stor glädje av.
/Frez |
"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs." |
|
|
Heffaklumpen
Member
71 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 11:54:15
|
Den där faneren som är förlimmad på papp verkar intressant. Nu behandlas ju bara fanering av plana ytor. Jag hade tänkt mig att ev fanera en krökt yta. Det jag funderar mest på är hur små radier som faner klarar av? Samt är det någon som använt spraykontaktlim till fanering? |
|
|
jonsson
Member
574 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 12:05:48
|
Snyggt Stefan!!!! Riktigt kul att du engagerar dig så med att dela med dig av dina erfarenheter kring allt du gör!! 5/5 stjärnor +några stilpoäng i kanten för att det blir så förbaskat snyggt ochså... Nu är bara problemet att komma över dessa otroligt snygga björkark... Det var kul att du valde just björk för det har jag gått och funderat på hur det ser ut i fanerform så att säga.. Resten hemma går ju i björk så det var ett ganska givet val iof..
Stort tack!!!!
Mvh Magnus Jonsson |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 12:07:31
|
quote: Originally posted by Heffaklumpen
Den där faneren som är förlimmad på papp verkar intressant. Nu behandlas ju bara fanering av plana ytor. Jag hade tänkt mig att ev fanera en krökt yta. Det jag funderar mest på är hur små radier som faner klarar av? Samt är det någon som använt spraykontaktlim till fanering?
På mitt senaste bygge använde jag 0.8mm fanér och det gick bra att fanera över en krökt yta (går att böja riktigt mycket om det är tvärs fibrerna(eller blir det med? hmm ni fattar säkert på vilket håll jag menar..). Man måste vara mycket noga att man trycker fast det överallt bara. Max böjradie beror säkert på vilket träslag det är också.. Jag hade kanske 3cm radie som minst (grovt uppskattat) och det gick bra, går nog med mindre också om man inte har tjockare faner. |
|
|
T-ReX
Member
419 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 12:37:02
|
Det var en mycket trevlig guide det! Snyggt med björk helt klart! Hur påverkas björkfaneret då man lägger på lacken, mörknar det något?
|
|
|
|
|
Topic |
|