HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Spotifys ersättning till artister...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/01/09 :  15:08:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
Som så många andra på forumet så använder jag sedan en tid Spotify Premium. För oss som lyssnar är det en många gånger briljant tjänst.

Men vad som kanske är mindre känt är att många mindre artister är väldigt missnöjda med den ersättning de får. Jag har av och till sett en del referenser till detta i diverse tidingar om musikproduktion (SoundOnSound och liknande) men på sista tiden har det verkligen kommit upp på tapeten.
En av de artister jag håller koll på vid namn Justin Sandercoe har en Q&A session online varje vecka (som egenligen handlar om gitarrer) och han har just släppt en skiva (som för övrigt är rikgti bra). Han har flera gånger där fått frågan om han kommer släppa den på Spotify och hans svar är definivt nej, för artister som ligger på mindre bolag (han ger ut sin egen musik) så är det helt enkelt inte värt det eftersom ersättningsnivåerna är extremt låga (det är något i stil med £1 för 10 000 spelningar) så det lönar sig inte.
Enligt Justin har har också många mindre artister redan dragit tillbaka musik från Spotify pga missnöjet. Det verkar alltså som om Spotify fått ett väldigt dåligt rykte bland indie-bolagen.

Det kanske ska nämnas att artister som ligger på en av de stora bolagen (som ju äger majoriteten av Spotify) gissningvis får betydligt mer ersättning per spelad låt, hur mycket är dock hemligt (enligt SoundOnSound).

Så slutsatsen man kan dra är alltså att Spotify -tyvärr- kanske kommer bli ytterligare ett sätt för de större bolagen att öka sin dominans vilket gör att "mainstream" musiken breder ut sig på på bekostnad av mer "udda" musik (som ju egentligen borde vara perfekt för Spotify). De mindre bolagen kommer nog söka sig till andra tjänster men där får ju å andra sidan deras artiser mindre exponering.

Nu kan man naturligtvis fortfarande hitta massor av rolig musik på Spotify, men som det ser ut nu så går utvecklingen tyvärr åt fel håll

Edited by - f95toli on 2010/01/09 15:34:04

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/01/09 :  15:34:12  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Trist att hallickarna ska ta hand om pengarna som artisterna förtjänar.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/01/09 :  15:59:26  Show Profile Send Hornta a Private Message
Jag hade använt mig av Spotify om det hade funnits mer udda musik, nästan allt jag lyssnar på finns inte att hitta :/ annars är tjänsten jättebra.

självklart ska alla musikartister ha samma betalning av spotify vid lika många spelade låtar!

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/01/09 :  16:49:16  Show Profile Send Zombie a Private Message
Det är bara coke-fanta-sprite-ekonomi som gäller och alla lallar med. Jag för min del lyssnar på 3WK för bra alternativ musik - som dock måste betala fett till RIIA för det de spelar. Musikbranschen är faktiskt den enda som får betalt för sin reklam i radio-TV.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

ckghagen
Starting Member

39 Posts

Posted - 2010/01/10 :  00:11:46  Show Profile  Visit ckghagen's Homepage Send ckghagen a Private Message
Så här borde det vara
Systemet borde vara omvänt logaritmiskt
Dvs du får mest betalt för de 1-100 fösta
Något mindre för varje peson mellan 101-500
och ytligare mindre för 501-1000 osv

om man skulle säga att de 100 fösta får man 1enhet/per peson
0,75 för 101-500
0,50 för 501-1000
har man säg 750 lysningar så får man
(100x1)+(400x075)+(250x0,5)får man 525 enheter
vad är då en enhet värd ?
datorn räknar ut antal enheter totalt set (alla artisters enheter den månad summerat)
dellar det med vad kapitalet är för denna månad
dvs intäkter delat med antal enheter totalt.
Sedan summa per enhet gånger 525 för artist x

Detta system gör att även små artister tjänar något
dom mest lyssnade tjänar så klart mest
men inte lika mycket per lyssnare som de små artisterna gör

Detta system borde egentligen gälla all underhållning
Hella värdens underhållning på samma server (ja det är tekniskt möjligt beroende på hur man gör )
alla betalar en fast summa varje månad för obegränsad tillgång
är en miljard mänskor med så blir dom små summorna ofantliga sumerat

Tyvärr sker aldrig detta då det skulle innebära att en hel dell välavlönade skulle bli överflödiga och förlora inflytande

Stationär Silverstone TJ06,Intel X25-M G2 80GB SSD, Win7 64, ASUS M3N-HT Mempipe, AMD 965BE(3900), RAM 4GB 800mhz, 8800GT 1GB OC, Dell 24" 2405FPW, X-FI ex music, Bärbar Acer AS4315-051G08Mi, Vista32, RAM 1,5GB, HDD 250GB, Ljud Anläggning QLN 604MK2, QLN SUB 82, XTZ Class-A100DII Silver, MP3 jaså du använder det fotfarande, Här är det FLAC som gäller DYSLEKTIKER = jag stavar fel ofta

Edited by - ckghagen on 2010/01/10 00:12:32
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/01/10 :  10:12:06  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
f95toli
Men vad som kanske är mindre känt är att många mindre artister är väldigt missnöjda med den ersättning de får.
Länk?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/01/10 :  12:13:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
Infon ovan har jag som sagt mest fått från diverse tidninar (Såsom SoundOnSound, hemsida wwww.soundonsound.com) +Justin Sandercoe.
Fast när jag googlade på "spotify artists royalties" så fick jag en hel del träffar.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/01/11 :  20:15:25  Show Profile Send Passerati a Private Message
Mkt info till både höger och vänster i frågan..

http://torrentfreak.com/lady-gaga-earns-slightly-more-from-spotify-than-piracy-091121/
http://torrentfreak.com/spotify-isnt-ripping-off-artists-the-labels-are-091123/
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/01/11 :  20:41:43  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, faktum är att jag nog tycker Justin är bästa källan eftersom han ju faktist både är artist och driver eget indie bolag, han bör ju därför ha rätt bra koll och enligt vad han säger så lönar sig Spotify inte för honom (vilket naturligtvis inte betyder att det inte kan löna sig för andra).
Att Lady Gaga (eller i alla fall hennes bolag) inte skulle få vettigt betalt är nog osannolikt eftersom hennes bolag ägs av Universal som ju är en av delägarna till Spotify...

Justins CD finns för övrigt att förbeställa på iTunes, så det är inte så att han har något emot elektronisk distribution.

Hans gamla sändningar finns att beskåda på
http://www.ustream.tv/channel/justinguitar-live

har för mig att han pratade om Spotify förra fredagen också (vanlig fråga).
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/01/11 :  20:50:19  Show Profile Send Passerati a Private Message
Man kan förutom lyssna köpa låtar/album via Spotify. Hittat några uppgifter på intäkter till artister då?
Go to Top of Page

TuneTrippin
Member

59 Posts

Posted - 2010/01/12 :  19:02:41  Show Profile Send TuneTrippin a Private Message
"Att Lady Gaga (eller i alla fall hennes bolag) inte skulle få vettigt betalt är nog osannolikt eftersom hennes bolag ägs av Universal som ju är en av delägarna till Spotify... "


det är väldigt stor skillnad på Lada Gaga och hennes skivbolag. Hennes skivbolag har kännat de stora pengarna på hur värdet på deras del av företaget Spotify mångdubblats.

Lounge.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2010/01/15 :  00:36:04  Show Profile Send Leffler a Private Message
Jag tycker Spotify är en mycket bra tjänst.

Men jag kan inte överhuvudtaget förstå hur affärsmodellen ska kunna fungera för artisterna. Jag skulle tippa att majoriteten av användarna har gratisversionen - sedan kan man lyssna hur mycket som helst för ett uns pengar som någon gett för en annons. Att de pengarna skulle kunna slås ut på artisterna och ge en ersättning som är i närheten av vettig är otänkbart. Jag kan förstå att skivbolagen gått in för att få del av den finansiella tillväxten i bolaget. Bra affär, men som TuneStrippin säger så har det inget med artisterna att göra.

Är det bara jag, eller finns det inte en fara i att vänja konsumenterna vid att få allt lagligt gratis - dvs man sänker värdet på musiken till nästan ingenting? Vid illegal nedladdning så vet man åtminstone att man inte får. Jag kan inte låta bli att tänka att det kanske är bättre trots allt tills man hittat ett fungerande alternativ.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000