HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Frank Sinatra, var börjar man?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2010/01/08 :  22:22:45  Show Profile Send optimus a Private Message
Det finns ju en del album att välja på men vilka rekommenderar ni och varför?
Ska man börja med en "best of" skiva eller kanske en lite större box?

edit: stavning

Edited by - optimus on 2010/01/08 22:42:39

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/01/09 :  00:25:43  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
När du ändå är igång, rikta även uppmärksamheten mot Mr Tony Bennett som jag anser vara snäppet coolare... hur cool? Som en barstol förstås..

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/01/09 :  11:40:15  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
glöm inte Dean Martin eller Sammy Davis

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/01/09 :  12:24:40  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag skulle vilja säga att Sinatra#180;s bästa tid var under 50-talet. Jag tycker inte att du ska köpa någon "Best of" utan köpa hela album från den tiden. Dom brukar dessutom vara till lågt pris. Bra skivor: "Swing Easy", "Songs for Swingin' Lovers" båda inspelade i mono. I stereo har vi "Come Fly with Me", "Come Dance with Me" och "Sinatra#180;s Swingin#180;Session". 1960 startade Sinatra sitt eget skivbolag Reprise. Här har jag också några skivor som jag tycker är bra. "Swing Along with Me","Ring-a-ding ding!" & "Sinatra Basie" och "The Concert Sinatra". Det finns säkert flera bra inspelningar och framförallt från 50-talet på Capitol. Jag tycker själv att Frank Sinatra var utan tvekan en oslagbar artist inom sin genre Han var inte heller smörig som så många andra.
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2010/01/10 :  01:34:08  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Hej! Har i princip allt med Sinatra och kan bara instämma med gcs - lyssna till hans goda skivtips. Den mest klassiska plattan är tveklöst "songs for swingin' lovers", om du inte gillar den bör du ge upp Sinatra omedelbums!

Ett alternativ är att köpa en bra liveplatta, typ "The main event" - där finns många av de mest kända låtarna i bra versioner och går du sedan vidare med studioplattorna blir ju denna skiva ändå inte onödig (såsom en best-of skulle bli).

Ha det så kul!

S
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2010/01/10 :  13:45:26  Show Profile Send optimus a Private Message
Tackar för bra tips!

Blir en beställning på cdon i slutet på månaden.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2010/01/10 :  20:58:29  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Den här är den bästa, om du vill ha bara en CD, (enligt mina källor, alltså):
Sinatra Frank - Capitol Collectors Series. Finns på megastore.se för bara 75 kr.
Den rekommenderar Steve Hoffman själv på hans egen hemsida. Ska ha ett mycket bra ljud.

http://www.amazon.com/Capitol-Collectors-Frank-Sinatra/dp/B000002UV3/ref=sr_1_3?ie=UTF8&s=music&qid=1263153772&sr=1-3

The Capitol Years [BOX SET] är annars en av de mest rekommenderade jag har sett. Ska också ha väldigt bra ljud.
http://www.amazon.com/Capitol-Years-Frank-Sinatra/dp/B000002UWM/ref=ntt_mus_ep_wlb_dpt

Men är kanske inte så lätt att hitta. Finns alla fall på megastore.se för 345 kronor. Den skulle jag köpa direkt om jag var ute efter Sinatra att börja med.
Kolla gärna på stevehoffman.tv/forums/ Där finns det tiotals trådar om Chairman of the Board

Jag ska återkomma, om/när jag hittar mer tips om hans musik. (Har börjat själv gilla hans musik på ålderns höst )
Trixet är just det, att veta vilka inspelningar låter bra och som inte kostar skjortan.

Edited by - pick-me-up on 2010/01/10 21:14:57
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2010/01/11 :  20:23:05  Show Profile Send optimus a Private Message
Kanoninfo, tack pick-me-up.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2010/01/12 :  17:58:27  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Det var så lite, så

Efter en liten koll vågar jag rekommendera också följande skivor:

A Swingin' Affair
Come Swing With Me!
Watertown

Det finns en billig CD som rekommenderas för bra ljud = vokalinsatser, om jag hittar den hos mig, skriver jag här, naturligtvis.

Den här titeln är inte ens släppt ännu! (i nuvarande version ), men den rekommenderas ändå:
Sinatra And Swinging Brass

Edited by - pick-me-up on 2010/01/12 17:59:42
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2010/01/13 :  10:59:04  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Smaken är ju olika, själv gillar jag bäst det som Sinatra kallade sina suicide songs, på albumen Only the lonely, Where are you och In the wee small hours tex. Musiken passar ju inte direkt till party men det är fantastiskt vilken känsla han kan få in i de, ibland ganska banala, låtarna. Snygga arrangemang av Nelson Riddle är det också.
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2010/01/13 :  13:47:24  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Hm, varning för Watertown, en udda fågel i Frankies utbud, temaplatta utan hits och endast för entusiasten...! Därmed inte sagt att den är dålig!

S
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2010/01/13 :  17:48:42  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Stefaeri2001!

Det är säkert som du säger. Att du har "The main event" säger mycket om ditt kunnande. Jag hittar den inte ens på CD på nätet!
En annan platta som är mycket rekommenderad är Francis Albert Sinatra & Antonio Carlos Jobim. Men nästan omöjligt att hitta och dyr om man hittar en.

Jag kom på att tänka att det finns The Best of the Capitol Years, som är kanske den allra bästa att börja med Frank Sinatra. I ärlighetens namn påminner låtarna ganska mycket varandra på The Capitol Years [BOX SET] och om man inte är en fan av den sortens musik, kan det bli för mycket.

jonny99!

De plattor som du nämner är jättefina skivor alla. Som vi har redan pratat om är det odiskutabelt att hans bästa verk blev till på 50-talet. Det är bara att kolla på allmusicguide och amazon, till exempel, så får de skivor i regel mycket höga betyg.

Sen kan det variera vilken typ av låtar man själv gillar bäst. En sak är alla fall säker, börjar man samla på Sinatra på allvar så blir den samlingen aldrig fullbordat
(Jag samlar inte, men är mycket nyfiken. Tack och lov finns mycket av hans musik på Spotify.)

Edited by - pick-me-up on 2010/01/13 18:15:49
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000