Author |
Topic |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2010/01/06 : 23:20:15
|
Japp
Kärestan bokade ett hotell i Spa i Augusti(F1) Avbokade ett par dagar senare då det blev fel av olika skäl. Använde Booking.com
Non refundable! Hjälper väl inte att det står alla pengar tillbaka om man avbokar minst 20 dagar innan vistelsens början på hotellets hemsida
Byta ut vår SAAB 900 med läckande topplockspackning.... tro f*n det
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2010/01/06 : 23:39:02
|
Det låter mycket märkligt. Har du kollat med konsumentrådgivningen? Reglerna om online-köp inom EU (som rimligen detta gäller) är väl sådana att man har rätt att ångra sig under relativt lång tid (tio dagar elle något i den stilen) och få pengarna tillbaka. "Non-refundable" gäller väl normalt bara om man "förbrukat" produkten eller ex. försöker avboka en biljett väldigt nära avgång. Och sedan har jag aldrig hört talas om ett hotell som INTE gick att avboka så lång tid i förväg
|
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2010/01/08 : 14:10:35
|
Distans-och hemförsäljningslagen (med bl ångerrätten 14 dagar inskriven) har många undantag; bl a hotellbokningar. Så med hänvisning till den kan man inte backa...
Det kan vara bra att boka resa och hotell i kombination via en resebyrå, för då har man skydd av Paketreselagen, där regler kring avbokning finns.
Men om man direkt bokat själv får man hänvisa till de branchöverenkommelser som finns och det avtal man ingått. Om avtalet man ingått säger att man kan avboka utan kostnad om man gör det senast 20 dagar före vistelsens början, så gäller det!
Vissa brancher har ansvarsnämnder eller dyl, som man kan anmäla sitt ärende till om överenskommelse inte följs. Se t ex denna länk: http://www.shr.se/upload/dokument/branschfr%C3%A5gor/LackatProt090528.pdf
Om det handlar om ett annat EU-land kan man vända sig till Konsument Europa och kolla vad som gäller.
PS Ni har väl inte betalt kontant direkt vid bokningen? Om ni betalt via VISA el dyl kan ni vända er till banken/VISA och begära rättelse enligt Konsumentkreditlagen.
/ Ulf Konsumentrådgivare |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2010/01/08 : 14:35:27
|
Hej Jag har gjort som du och bokat via Booking.com och inte utnyttjat bokningen. Jag kanske hade tur, men dom drog inget från mitt kort. Trots det stod Not refoundable i bokningen.
Dom brukar ifs inte dra dra något förrän någon dag innan bokningen ska gälla.
Men lita inte på mina erfarenheter ,jag kanske bara hade tur.
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
|
Topic |
|