HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Slängde 27000 i sjön idag.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/01/06 :  23:20:15  Show Profile Send mace a Private Message
Japp

Kärestan bokade ett hotell i Spa i Augusti(F1) Avbokade ett par dagar senare då det blev fel av olika skäl. Använde Booking.com

Non refundable!
Hjälper väl inte att det står alla pengar tillbaka om man avbokar minst 20 dagar innan vistelsens början på hotellets hemsida

Byta ut vår SAAB 900 med läckande topplockspackning.... tro f*n det

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/01/06 :  23:39:02  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det låter mycket märkligt. Har du kollat med konsumentrådgivningen? Reglerna om online-köp inom EU (som rimligen detta gäller) är väl sådana att man har rätt att ångra sig under relativt lång tid (tio dagar elle något i den stilen) och få pengarna tillbaka. "Non-refundable" gäller väl normalt bara om man "förbrukat" produkten eller ex. försöker avboka en biljett väldigt nära avgång.
Och sedan har jag aldrig hört talas om ett hotell som INTE gick att avboka så lång tid i förväg
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2010/01/08 :  14:10:35  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Distans-och hemförsäljningslagen (med bl ångerrätten 14 dagar inskriven) har många undantag; bl a hotellbokningar. Så med hänvisning till den kan man inte backa...

Det kan vara bra att boka resa och hotell i kombination via en resebyrå, för då har man skydd av Paketreselagen, där regler kring avbokning finns.

Men om man direkt bokat själv får man hänvisa till de branchöverenkommelser som finns och det avtal man ingått. Om avtalet man ingått säger att man kan avboka utan kostnad om man gör det senast 20 dagar före vistelsens början, så gäller det!

Vissa brancher har ansvarsnämnder eller dyl, som man kan anmäla sitt ärende till om överenskommelse inte följs. Se t ex denna länk: http://www.shr.se/upload/dokument/branschfr%C3%A5gor/LackatProt090528.pdf

Om det handlar om ett annat EU-land kan man vända sig till Konsument Europa och kolla vad som gäller.

PS Ni har väl inte betalt kontant direkt vid bokningen? Om ni betalt via VISA el dyl kan ni vända er till banken/VISA och begära rättelse enligt Konsumentkreditlagen.

/ Ulf
Konsumentrådgivare

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/01/08 :  14:35:27  Show Profile Send Lech a Private Message
Hej
Jag har gjort som du och bokat via Booking.com och inte utnyttjat bokningen.
Jag kanske hade tur, men dom drog inget från mitt kort. Trots det stod Not refoundable i bokningen.

Dom brukar ifs inte dra dra något förrän någon dag innan bokningen ska gälla.

Men lita inte på mina erfarenheter ,jag kanske bara hade tur.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000