Author |
Topic |
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2010/01/06 : 21:37:20
|
Mitt internet fyllde 10 år i höstas. Har funderat lite runt detta och blir lite rädd när jag ser hur beroende av detta jag är.
Vad gjorde jag innan nätet fanns? Hur skulle livet bli utan? |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2010/01/06 : 21:55:53
|
tråkigare? skämt å sido jag har varit utan uppkoppling ganska nyligen under lång tid. (2år) till en början var det ganska jobbigt , med "avvänjnings" perioden. all dötid man haft satt man ju framför datorn och kollade forum osv, gick inte nu, så vad göra? för mig så vart det böcker och musiklyssning som blev "räddningen" det tog ett tag innan abstinensen lagt sig. Var ganska skönt att slippa internet efter ett tag. enda nackdelen var väl att om man behövde info om något så var den inte lika lättillgänglig.
nu är man dock tillbaka, men jag försöker hålla det till korta stunder, för tiden har en förmåga att flyga iväg när man sitter vid datorn... |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/01/06 : 22:55:34
|
Har hört om tioåringar som blir besvikna för att de inte får en laptop i julklapp. Mobil har de väl redan. På ett sätt tycker jag att det är sjukt helt uppåt väggarna. |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2010/01/06 : 23:43:36
|
Jag gissar att man satt och glodde på dumburken. Nu sitter man väl samma tid framför skärmen. Bara att man har fler prylar har man inte fått mer tid. Kanske mindre sömn. huzze, jag tror du börjar gammal. Dessvärre går det inte över. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2010/01/07 : 00:14:36
|
Ja som 36-åring minns jag DOS och liknande. Vad pysslade jag med hela dagarna? Lyssnade och spelade musik. |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2010/01/07 : 07:20:57
|
Vid senaste flytten fick jag en klädkammare på ca 200x160cm. Den är numera dator/hobbyrum och även om datorn är på när jag är hemma så är oftast msn, facebook, forum osv nedstängda. Det är skönt när man slutat räkna tiden hemma framför datorn i timmar och numera bara räknar i minuter istället. Jag antar att jag som 30 börjar bli gammal jag med |
.....where the music comes to die. |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2010/01/07 : 21:11:50
|
Jag spenderar en del tid vid datorn och blir hög på information, tv-skitet slängde jag däremot ut för 6 år sedan, saknar den inte! Kollar dock film på min projektor |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
Posted - 2010/01/07 : 22:53:13
|
Jag hade internet 97 och jag tycker att det har blivit för djäklig över hur mycket tid man lägger ner på detta men samtidigt vill man inte missa vad som händer på de olika forumen som man besöker. Jag jobbade på en annan ort under en veckas tid där jag inte hade tillgång till nätet det var inte så farlig riktigt skönt att slippa det faktiskt.
Jag tror att kreativiteten blir lidande bara för att man hänger framför skärmen och ugglar men samtidigt så hittar man väldigt mycket intressant där ute.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2010/01/07 : 23:07:06
|
Det läskiga är att det finns en generation som har haft internet hela sitt liv Jag har försökt att effektivisera mitt internetanvändande, men faktum är att när man är ung så har man förbaskat mycket fritid och jag tycker internet ger mig väldigt mycket i form av ny kunskap och tro det eller ej, mänskliga kontakter. Samt en massa nya intressen! |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2010/01/08 : 08:29:53
|
quote: när man är ung så har man förbaskat mycket fritid
Ja, jo, tonåringar skaffar sig fritid, skolk och lathet ger fritid. Alla som sett ett hem där det finns tonåringar vet vad jag menar. Att hämta en hårborste går bra, när den sen använts färdigt ligger den kvar där den användes, väskor ställs innanför dörren och packas upp "sen".
Det positiva med utvecklingen är att det går snabbare idag än de 28.8 modem man var tvungen att lyssna på när de skrek ut sin handshake till servern via telefonlinjen...
Så går det också att snabbt få fram fakta om det mesta. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/01/08 : 08:56:10
|
Förr läste jag en massa böcker, oftast fakta på något sätt. Idag har nätet blivit mitt nya uppslagsverk. Jag lär mig massor. Jag tycker dessutom att det är mycket mer intressant att kunna läsa vad massor av människor tycker är bra, istället för en "expert" som skrivit en bok som bokförlagen har godkänt. Det är mindre censur på nätet (än så länge iallafall). Mer kunskap och erfarenhet tillgänglig.
Idag behöver du inte en högskoleutbildning och en massa dyr litteratur för att lära dig massvis. Det är en revolution!
Jag bara önskar att mer folk ville dela med sig av kunskap, istället för att hänga fast vid 1900 tal, patent och slutenhet.
|
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/01/08 : 11:46:16
|
Håller med Circlo om det mesta här. Är vi i själva verket samma person? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2010/01/11 : 09:08:43
|
Jag har haft tillgång till internett sedan bebruari 1996. På den tiden hade netscape en bug som gjorde att modemet ringde upp själv. man fick dra ur jacket så man slapp dyra telefon räkningar. bilder tog evighter att ladda upp. internet var bäst till bildlösa sidor. |
|
|
|
Topic |
|