HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Värdefullt vetande....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2010/01/05 :  18:13:45  Show Profile Send Pettersson a Private Message
Vad kostar ungefär tror ni att få en elektriker att installera ett jordat uttag för stereon?? Allt. ett uttag på egen säkring...

mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/05 :  18:15:55  Show Profile Send huzze a Private Message
Är du duktig, så drar du alla kablar själv och tar in en elektriker för godkännande och slutlig inkoppling till strömcentralen.

Elektriker tar ju betalt per timme, så om du köper material själv och drar själv, så kan du nog spara en slant.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/01/05 :  18:51:41  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Är du duktig, så drar du alla kablar själv och tar in en elektriker för godkännande och slutlig inkoppling till strömcentralen.

Elektriker tar ju betalt per timme, så om du köper material själv och drar själv, så kan du nog spara en slant.

Isåfall begår Pettersson ett brott mot behörighetsföreskrifterna, och kan åtalas.
Se §4 1:a stycket.

http://www.elsak.se/Global/F%c3%b6reskrifter/2007-2.pdf

Struntar vi i den lilla petitessen är det ett smart förslag, men tänk då på att fråga elektrikern innan ifall det är OK. En del vägrar att fortsätta på en hempulares arbete.

Tar du in en elektriker för hela jobbet, var vaksam på deras materialdebitering.
Grossistfirmorna har en "fuskprislista" där alla saker kostar 300%- 800% mer än exakt samma saker på Jula eller elbutik.se (Ja jag skojar inte). Så om du känner dig lockad av att han erbjuder dig t.ex. 10% rabatt på hans grossistpris kanske du ändå får betala många ggr mer än vad sakerna egentligen kostar.
Så be att få priset på t.ex. vägguttaget och kabeln han ska använda i kronor och ören istället för "enligt listpris + rabatt eller påslag"
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/01/05 :  18:57:36  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Vad kostar ungefär tror ni att få en elektriker att installera ett jordat uttag för stereon?? Allt. ett uttag på egen säkring...

Det där är ju svårt att sia om.
Men timpenningen ligger ju på ungefär 400-500:- /tim, nåt.
Ingenting hinns med på en timme.
Att klamra någon meter utanpåliggande EKRK, montera ett uttag, sätta in en passdel i centralen och ansluta borde gå att fixa på en 2-4 timmar, ehh, 2 var kanske ev lite optimistiskt.

Ang förra inlägget. Kolla även om du måste betala bilavgifter, någon startavgift eller starttid. Ja fråga rakt ut ifall det tillkommer några fler avgifter, gärna på mail efter erhållen offert. Då har du ett starkt case att avvisa ev uppflytande debiteringar ifall du har skriftligt på att dom sagt att inget tillkommer.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/01/05 :  18:59:06  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Är det hyresrätt har kanske fastighetsägaren ett ord med i laget också.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/05 :  19:05:20  Show Profile Send huzze a Private Message
Att dra kablar får vem som helst göra.
Att koppla i dosor mm ska inspekteras av elektriker, så det ska också vara OK, bara skruva dit kåpan när inspektionen är gjord. Därefter får elektrikern koppla till elcentralen.

Alla elfirmor är INTE behöriga oftast bara firmaägaren, sen "delegeras" jobbet till anställda som INTE är behöriga.

Så har jag uppfattat det.
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2010/01/06 :  10:30:32  Show Profile Send Pettersson a Private Message
Hmm tål att tänka på detta, vill helst ha ett egen krets för stereon men detta med utanpå liggande kabel (skärmad?) blir nog inte så popis med frun. Fast det skulle nog gå att lösa snyggt kanske...? Bor för övrigt i eget radhus.

Tack för svaren huzze och Mickel-Mackel.

Nu kan tråden, om det finns behov, tas över av någon annan som vill ha värdefullt vetande...

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/01/06 :  11:02:31  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Att dra kablar får vem som helst göra.
Att koppla i dosor mm ska inspekteras av elektriker, så det ska också vara OK, bara skruva dit kåpan när inspektionen är gjord. Därefter får elektrikern koppla till elcentralen.

Alla elfirmor är INTE behöriga oftast bara firmaägaren, sen "delegeras" jobbet till anställda som INTE är behöriga.

Så har jag uppfattat det.

Då har du uppfattad det lite fel.
Men var inte orolig, du är gott (och stort) sällskap.

Allt elinstallationsarbete är behörighetskrävande.
Och till detta tillhör även dragningen av tomrör, uppspikande av eldosor, klamring av kablar - då detta är delar av en starkströmsanläggning.

Icke behöriga kan installera under överinseende av en behörig OM och endast OM anställningsförhållande råder mellan dom. Det betyder att man måste vara anställd av den behörige eller vara anställd i samma företag.
§ 6 i denna lagtext, Elinstallatörsförordningen (1990:806)
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900806.htm

Det finns några undantag, §13 http://www.elsak.se/Global/F%c3%b6reskrifter/2007-2.pdf

En elektriker kan aldrig besiktiga eller på något annat vis "tvätta" bort det lagbrott du begick när du klamrade lite kabel.
Så är du 100% säker på vad du gör är det bara onödigt att ta dit en elektriker, mao.

En elinstallation kan även vara felaktig, detta oavsett om den är gjord av dig själv eller en behörig elektriker.
För felaktiga elinstallationer ansvarar fastighetsägaren och aldrig elektrikern. (Kul va? )

Fast vid grov försumlighet kan fastighetsägare åtalas, men antagligen endast ifall det kan visas att han haft kännedom om bristerna och bordat veta om att det var farligt.
Likaså kan säkert en hempulare likväl som en elektiker åtalas för grov vårdslöshet, försumlighet eller framkallande av fara osv, om man lyckas leda i bevis både vem som gjort felet och att det var det som orsakade olyckan.
Det finns nog oerhört få domar, om någon alls, där detta dragits till sin spets.

Hela systemet är delvis ett feltänk.
Att en behörig elektriker kan anställa min morsa och skicka ut henne på uppdrag samma dag och det är lagligt, men att den elektriker som jobbat i hans firma på hans behörighet i 30 år inte får ens spika fast en kopplingsdosa hemma på kvällen lagligt - visar klart och tydligt att här handlar det om att skydda skrået, inte öka säkerheten.

I praktiken så går det ju rätt ofta till på ett annat vis.
Många elektriker är medgörliga till att man förbereder vissa saker åt dom, t.ex. spikar VP-rör, klamrar kabel osv. Men det är alltid bäst att först kolla vad han man tänkt anlita tycker innan.
En del vill komma och visa och förklara och bestämma en hel del innan, t.ex.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/01/06 11:05:14
Go to Top of Page

joeflo
Member

90 Posts

Posted - 2010/01/06 :  12:47:55  Show Profile Send joeflo a Private Message
Alla har faktiskt rätt i sina inlägg mer eller mindre. Försäkringsbolagen har blivit mycket hårda på senare år gällande elinstallationer. Bland det första som utreds vid en brand är elen = noll ersättning plus diverse åtal. jag har hört skräckex. på när forna "öststatselektriker" dragit el. och någon pizzabagare. Elektrikerutbildning= Elära och regler regler regler...

Om du vill kolla om det gör någon skillnad med ett jordat uttag kan du dra en kabel från ett vattenelement (endast vatten) till jorden på ett av uttagen till grendosan för stereon.

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/01/06 :  14:04:35  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Ja det finns givetvis många aspekter.
Jag utgick i princip från det strikt juridiska läget, tyckte att den vanliga osanningen inte behöver spridas ytterligare.

När man kommer till försäkringsärenden blir det ju juridik igen iofs, men i detta fall ev ett civilrättsligt mål (inte brottsrättsligt).

Har jag en försäkring har jag och bolaget ett avtal att de ska ersätta mig vid skada. Är vi inte överens om läget blir det ett civilrättsligt mål om tolkningen av avtalet gentemot den uppkomna situationen.

Jag anser att det är förs.bolaget som har bevisbördan. Antingen betalar dom ut ersättning eller så måste dom bevisa att jag brutit mot avtalet och betett mig grovt oaktsamt eller bedrägligt eller nåt sånt.

Har dom t.ex. inte stipulerat i försäkringsvillkoren att jag måste kunna uppvisa kvitton eller intyg så kan dom inte komma och begära det i efterhand.
Och hur skulle det förövrigt kunna fungera...
Hur många av er här med egna villor har några kvitton att visa upp?
När husen byter ägare är kvittona borta, gamla ägaren behöver ju dessa för att göra skatteavdrag på reavinsten.
Vad gäller om min kompis som är ABL-behörig elektriker kommer och monterar ett vägguttag åt mig av ren snällhet, där blir det ju inget kvitto.
Hur gör han själv hemma i sitt eget hus? Han kan ju inte börja skriva kvitton åt sig själv?

Nä jag tror det måste till rejält med bevis innan ett f-bolag kan börja dra in ersättning.

Men du joeflo kan kanske visa oss något fall där ersättning nekats eller minskats. Lite länkar till domslut eller sånt vore trevligt.

Jag tror nämligen att det nästan inte alls har hänt (än) i Sverige.

Slutligen vill jag avråda TS och andra från tipset om vattenelement.
Det finns ingen speciell anledning att tro att ett vattenelement eller en diskho har samma potential som skyddsjord.
Det kan ha det, men det kan också vara vilken annan potential som helst. Sitter det en jordad cirkulationspump i systemet och rören är av metall så är chansen god att det är ungefär skyddsjord, men med relativt hög impedans gentemot riktig jord.
Men lika gärna kan det vara så att det finns lite läckström från elpatronen (det är vanligt!) och därmed är din "jord" istället något som närmar sig en fasspänning istället. Som dessutom slår av och på med termostaten. Jättekul till stereon.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/01/06 :  14:17:43  Show Profile Send Vox a Private Message
Klamra kabel får vem som helst göra, men anslutningen i t.ex. säkringsskåp kräver behörighet alt. besiktning av behörig.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2010/01/06 :  15:07:27  Show Profile Send Pettersson a Private Message
Mao så kan jag dra en utanpå liggande kabel fram till säkringsskåpet och till ett utanpåliggande uttag, och lämna inkopplingen till någon elektriker (om nu han/hon går med på detta) och ta kvitto på detta.

Om man vill ha skärmad kabel vilken ska man ha då? Och hur ska skärmen "jordas"?

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/01/06 :  15:18:25  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Klamra kabel får vem som helst göra, men anslutningen i t.ex. säkringsskåp kräver behörighet alt. besiktning av behörig.

quote:
Mao så kan jag dra en utanpå liggande kabel fram till säkringsskåpet och till ett utanpåliggande uttag, och lämna inkopplingen till någon elektriker (om nu han/hon går med på detta) och ta kvitto på detta.

Nej, ska jag verkligen behöva upprepa mig... ?

Detta är olagligt, läs lagen, Elinstallatörsförordningen (1990:806)
och "tillhörande" föreskrift.
ELSÄK-FS 2007:2

Men jag lovar att jag inte skvallrar ifall ni gör så.
Jag har också brytit mot den lagen, likväl som jag kört för fort och div andra lagbrott under mitt liv. Men det är likväl ett lagbrott att klamra en kabel, om man vill hårddra det hela.
Och en besikting gör vare sig från eller till, förutom att ev felaktigheter kanske upptäcks och lyckligtvis blir åtgärdade.

Vore jag Petterson skulle jag dragit uttaget själv och struntat i någon ev elektriker, men det beror ju på att jag kan alla regler som kan vara förknippade med denna åtgärd. För många år sedan då jag inte kunde "allt" frågade jag hela tiden min elektrikerkompis (men han kunde ju inte heller "allt" på den tiden, har vi senare insett )

Personligen tycker jag fokuset ska ligga på säkerheten och inte på vem som rent fysiskt egentligen gjort jobbet, som nuvarande lagstiftning inriktar sig på.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/01/06 15:19:59
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/01/06 :  17:32:16  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Nej, ska jag verkligen behöva upprepa mig... ?

Detta är olagligt, läs lagen, Elinstallatörsförordningen (1990:806)
och "tillhörande" föreskrift.
ELSÄK-FS 2007:2

Du får gärna "peka" var du hittar att det inte är tillåtet att klamra kabel själv. En klamrad kabel är inte fast installation förrän den ansluts i t.ex. säkringsskåpet och jämställs med en icke klamrad kabel.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6799 Posts

Posted - 2010/01/06 :  18:26:47  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det enklaste är väl att ha kamrater som är behöriga inom sitt skrå som man byter tjänster med.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8654 Posts

Posted - 2010/01/06 :  19:26:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
När jag bytte de ledningar i mitt gammla hus,sa min elektriker att jag kunde klammra ledningarna tills han kom nästa gånga och kopplade in dom...men det är väl ca 15 år sedan nu,nya regler kanske tillkommit efter det?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2010/01/06 :  20:13:05  Show Profile Send Mey a Private Message
Jag tog nyligen hjälp av en lysmask för att byta proppskåp, installera jordfelsbrytare och jorda två vägguttag samt en takdosa i rummet som är längst bort från proppskåpet. Arbetet tog i storleksordningen 3 timmar.
Så att bara jorda ett uttag tar inte lång stund, och bör således inte kosta en förmögenhet. Men ring runt och jämför priser för det kan skilja rätt mycket i pris.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000