HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lönar sig förförstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2010/01/05 :  17:44:03  Show Profile Send Downil a Private Message
Om min integrerade förstärkare inte orkar driva mina högtalare, skulle en förförstärkare hjälpa till med detta? Eller är det ström som saknas?

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/05 :  18:01:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nej förförstärkare lär inte hjälpa. Det är slutsteg med mer effekt, alternativt mer lättdrivna högtalare som löser det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2010/01/05 :  18:16:59  Show Profile Send Downil a Private Message
Tack Bernt!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/01/05 :  19:13:38  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
När jag såg rubriken så trodde jag att frågeställningen gällde om huruvida det lönade sig att ha förförstärkare (+ slutsteg) kontra integrerat rent prisvärdhetsmässigt.

För det är nämligen något jag själv grubblar på.
Kan en försteg+slutstegskombo tävla med en integrerad stärkare i prisvärdhet?
OK, kör man enligt devisen "kosta vad det kosta vill, jag ska ha det bästa som finns" så är det såklart separata delar som gäller.
Men för en sån som mig som har en förstärkarbudget på kanske max. 15000 kr (högst teoretiskt, för just nu har jag knappt råd med en T-amp ens) - Är det integrerat gom gäller eller kan lösbitsförstärkare ge lika mycket "Bang for the buck"?


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/01/05 :  19:15:18  Show Profile Send B-200 a Private Message
lösbits ordet ger mig kalla kårar.

Fördel integrerad= mindre signalvägar, mindre kablar, allt i en låda.

Fördel separata delar = kan byta en sak i taget för att matcha ditt system.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/01/05 :  19:20:48  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
"lösbits ordet ger mig kalla kårar."


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/05 :  19:30:27  Show Profile Send huzze a Private Message
Fördelar lösa delar: Egna chassin (fördyrar men avskärmar) samt egen strömförsöjning till bitarna.
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/01/05 :  19:38:38  Show Profile Send Mschill a Private Message
På tal om Förförstärkare och Slutsteg. Är det verkligen sååå svårt att skärma av internt i en integrerad förstärkare?

Om man lyckas med det så borde inte den integrerade förstärkaren "låta bättre"? Då Signalvägarna blir bra mycket kortare än men För och slutsteg, eller Och Är inte detta något man strävar efter, att ha så korta signalvägar som möjligt?

Visst kan man ha biffigare strömförsörjning mm i För och slutsteg.

Men Jag håller med om att de bästa upplevelser jag haft i Hifi sammanhang har varit med För och slutsteg. Men andra sidan har jag aldrig lyssnat på en integrerad med samma prislapp som de För och slutstegs kombinationer jag hört.

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/01/05 :  19:56:05  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Det finns ju olika nivåer, intregrererat vs för-slutsteg, just nu har jag en intregrerad förstärkare, den kostar lite mer än den för och slutstegskombo jag hade innan, tror knappast att ett delat förstärkeri är lösningen alltid........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2010/01/05 :  20:02:34  Show Profile Send ekman a Private Message
Just nu har jag både försteg OCH en integrerad
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/01/05 :  20:03:06  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Men med integrerad så kan man ju inte köpa en fin signalkabel för flera tusen att sätta mellan enheterna. Och då förstår ju vem som helst att det inte kan låta bra.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/01/05 :  20:10:31  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Då kan man ju spara ett par kronor.

Trots allt är det helheten som gäller på det valda systemet.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/05 :  21:51:53  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Min erfarenhet säger att för och slutsteg oftast låter bättre, varför har jag aldrig forskat i. Sen så tycker jag att fördelen med delat är att man kan välja olika märken/modeller på delarna för att para ihop bästa kombinationen. Men som sagt, smaken är delad.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/05 :  23:11:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Sedan kan man ju ha ett slutsteg som är tillräckligt känsligt och bara försett med en volympot och då har man kommit bort från både "integrerat" och "separerat" och verkligen fått det absolut bästa från alla världar.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/01/06 :  00:50:07  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Sant i min värld är att separata nätdelar ökar prestandan. Jag menar tex ljudet hos en integrerad Roksan Caspian förstärkare låter bra, men lyssnar du på för-slutstegs kombinationen så hör du att den låter bättre. Bäst av allt låter försteg och monoblock, eller varför inte bi eller tri ampade monoblock. Det går att bygga vidare och det är kul


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/01/06 :  00:51:22  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
quote:
Om min integrerade förstärkare inte orkar driva mina högtalare, skulle en förförstärkare hjälpa till med detta? Eller är det ström som saknas?



Är detta din verklighet? Vad har du för grejer då?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/01/06 :  00:51:45  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
quote:
Om min integrerade förstärkare inte orkar driva mina högtalare, skulle en förförstärkare hjälpa till med detta? Eller är det ström som saknas?



Är detta din verklighet? Vad har du för grejer då?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2010/01/06 :  02:21:20  Show Profile Send Downil a Private Message
quote:
Är detta din verklighet? Vad har du för grejer då?


Nej, det är faktiskt inte min verklighet. Jag ville bara veta inför framtida val. Om man matchar fel kan det vara bra att veta hur man tar sig ur det.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/06 :  10:31:26  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
En förstärkare som inte orkar driva ett par högtalare det har jag aldrig varit med om... Är man lite insatt så vet man att 1 Watt räcker väldigt långt..
"Orkar den å den förstärkaren driva mina basar" osv. brukar jag få höra ganska ofta av mina bekanta, rent teoretiskt så kan du koppla ett par högtalare direkt på hörlursutgången på en freestyle, dock med risk att bränna signalförstärkaren, detta var något jag provade i min ungdom, kanske inte det smartaste men man måste göra fel innan man kan göra rätt. =)
Så argumentet att förstärkaren inte skulle orka driva det köper jag inte.. Men sen så kan ju förstärkaren vara lite underdimensionerad för vissa högtalare, t.ex. B&W är ju ganska besvärliga att driva, men jag har kört mina stativare på en ministereo med ganska bra resultat. Det är ju först när man spelar på högre volymer man behöver mycket effekt. Vid normal lyssning räcker 1 Watt långt som sagt.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/01/06 :  10:38:12  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
En för klen förstärkare kan göra att en trögdriven högtalare inte "blommar ut". Det kommer såklart ljud ur högtalarna men inte till dess fulla potential. Så varför ha fina högtalare som aldrig får användas med sin fulla kapacitet- Så var det med mina Totem mani2, en oerhört trögdriven högtalare. Bytte från en Audio Analogue Puccini mk2 IA på 2x70 W till ett riktigt strömstarkt slutsteg Electrocompaniet 250DMB R, vilken skillnad det var.

En bra matchning är att föredra. Sedan är det alltid trevligt att veta att det inte är förstärkaren som är den svagaste länken i kedjan.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2010/01/06 10:39:44
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/06 :  11:06:06  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
JWO: Är helt enig med dig, jag är av den uppfattningen att man aldrig kan få för mycket effekt, problemet med strömsvaga förstärkare kan vara att dom inte klarar av impedanstopparna/dipparna lika bara som en strömstark, sen om det beror på effekten i sig eller konstruktionen låter jag vara osagt.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2010/01/06 :  15:01:37  Show Profile Send Downil a Private Message
Tack (som vanligt) för allt ni lär ut.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/01/06 :  15:47:16  Show Profile Send svejk a Private Message
Hade tidigare Martin Logan högtalare testade många slutsteg på dessa det enda som funkade hela vägen var icepower 500w. Sådana högtalare tycker jag är felkonstruerade när inte ens ett Macgormack Dna1 räcker till. Separata steg föredrar jag i integrerade grejer prutas det ofta på nätdelar samt att hög och lågspänning skall samsas i samma låda.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/01/06 :  16:01:19  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Separata steg föredrar jag i integrerade grejer prutas det ofta på nätdelar samt att hög och lågspänning skall samsas i samma låda.
Det är också min uppfattning och det är därför som de flesta receivers kanske inte låter så bra. Jag har själv en gammal H-K AVR5000 med ett utmärkt försteg. Som tur är kan man koppla bort slutsteget i den meningen att det inte går någon signal in i steget. Steget drar alltså bara tomgångsström.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/06 :  19:47:02  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
gcs: om du har lust/möjlighet att modda förstärkaren så rekommenderar jag att bryta strömmen till slutsteg. Kan nästan garantera ljudförbättring.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/01/06 :  20:49:38  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har väl varit inne på det men jag kan inte påstå att den låter dåligt. Jag vill ha H-K slutstegen som reserv om det hemska skulle hända att någon av mina sex slutsteg skulle gå sönder. Då är jag torsk eftersom ingen kan laga dom. Slutsteget har superkritiskt valda trissor och det finns ingen vad jag vet nu levande person som har ett schema.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000