Author |
Topic |
|
Terminator
Moved on...
1124 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 12:03:21
|
Hej,
Jag var på spekulant på en beg. hifikomponent för ca 15' men valde att inte gå vidare då säljaren inte kan visa ett kvitto (lång historia om var kvittot finns men den är inte relevant för min frågeställning som jag strax kommer till).
Köper ni beg. hifiprylar och annat för över ca 3 000 kr från personer ni inte känner om de inte kan visa ett kvitto på inköpet?
Jag vill ha kvitto för att kunna styrka produkten ålder, underlätta vid ev. vidareförsäljning och ge lite trygghet kring att det inte är stöldgods.
Mvh Hans
PS Jag blev mer eller mindre idiotförklarad av den här säljaren för att jag tjatade om kvittot. |
|
mabron
Member
572 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 12:32:15
|
Här får ju magkänslan styra helt enkelt. Behöver inte vara konstigt att det inte finns kvitto. Allt från företagsköp till bortstädat kvitto. Men finns varken kvitto, ingen kartong eller bruksanvisning är ju det ett varningstecken. Men jag hade begärt att säljaren skulle skriva ett kvitto med intyg att de var hans egendom och till fullo betald. Men verkar det skumt så är det ju bara att avstå, ett telefonsamtal brukar avgöra för mig |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 13:04:30
|
Är det dyrare grejor så hade jag också avstått. Äldre apparater som kanske inte är värda lika mycket skulle jag kanske kunna acceptera utan kvitto om magkänslan var rätt men en apparat för 15 papp vill jag helt klart se kvitto på. Dessutom vill jag ha kopia på kvittot (om säljaren inte vill ge mig orginalet).
Naturligtvis försöker säljaren få dig att acceptera att strunta i kvittot. Säkert tala den som inte har rent mjöl i påsen minst lika väl för sin sak som den som är ärlig... |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 13:40:54
|
Köpte ett par Snell CIV utan kartonger (av förklarliga skäl, de är enorma) och utan dokumentation, fast MED kvitto. Så där var det allt utom kvittot som var bortstädat. Jag hade köpt dem även utan kvitto, 5000:- när de nya runt 94 låg på 20000:- Naturligtvis skedde köpet på plats med provlyssning. |
|
|
Mschill
Member
420 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 14:23:59
|
Använd sunt förnuft. Men som min far brukar säga om att köpa och sälja varor. "mina pengar, dina varor" så man är fri att avstå. Men visst så skulle jag också avstå om någon erbjöd mig en Focal Utopia Diablo för 15k.
Men man kan fortfarande hävda "God Tro" i Svedala även fast många tror att det är avskaffat.
https://lagen.nu/1986:796#P2 |
Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud. |
|
|
Digger
Member
304 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 16:11:25
|
Har nog aldrig köpt något med kvitto, har nog aldrig skrivit ett kvitto heller. Vet inte riktigt vad jag ska med ett kvitto till, för mig är det inte relevant. |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
Mschill
Member
420 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 16:51:15
|
Foton brukar funka bra också. Min syrra hade inbrott för ett par år sen. Och hon hade en del guldsmycket som gått i arv som blev stulna. Där fanns inga kvitton. Men vi hade dokumenterat allt via foton på stämplar mm. Och försäkringsbolaget tog det som bevis utan att knorra. |
Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud. |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 17:14:17
|
En del saker jag inte har kvitto på dyrare samt billigare spelar ingen roll. Foto fungerar fint. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
Terminator
Moved on...
1124 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 20:54:52
|
Ett förtydligande: Med kvitto så menar jag kvitto från butiken där produkten såldes ny. Kvitton från tidigare privatpersoner har ett litet värde för mig. |
|
|
Andreas N
Member
139 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 22:06:00
|
När prylar bytt händer några gånger så finns ju sällan originalkvitto kvar. Har aldrig brytt mig om det och har stött på få som gör det.
Har köpt och sålt en massa dyra prylar under åren och vill någon ha ett kvitto så skiver jag ett men det är faktiskt sällan det efterfrågas.
Att någon tjatat om ett originalkvitto har aldrig hänt såvitt jag kan minnas. |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 23:46:01
|
Mschill: Glöm bara inte paragraf 3 på sidan du länkade till. Om föremålet är stulet har alltså den utsprunglige rättmätige ägaren rätt till föremålet även om du var i god tro. Så tolkar jag det i alla fall.
Ett butikskvitto är en god indikation att det man köper inte är stulet. Även om tyvärr alltför många struntar i sådant så vill i alla fall inte jag uppmuntra till stöld genom att själv ge pengar till tjuven eller hälaren. |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
|
|
hjort
Member
754 Posts |
Posted - 2009/12/31 : 00:33:37
|
Köpte ett försteg från en i Grekland för 28'. Vet inte vad jag tänkte med men allt gick bra. Skulle aldrig göra något liknande idag |
|
|
Mschill
Member
420 Posts |
Posted - 2009/12/31 : 10:09:08
|
Staffann: Självklart är det ingen som uppmuntrar till stöld och häleri här på HiFiForum bara för man inte alltid efterfrågar butikskvitto. Då skulle jag lika gärna sluta köpa beg. Då flertalet hifi prylar jag har är från början av 90-talet och har bytt ägare många gånger, och orginal kvittot är alltid borta.
Och känns det fel och konstigt att köpa av någon så är det bara att avstå. |
|
|
forken
semester på egen begäran
818 Posts |
Posted - 2009/12/31 : 12:22:16
|
Handlar man begagnat så får man anpassa sina bud efter vad man själv tycker är viktigt.
Är kvitto ett krav så är det bara att inte handla, för mig spelar det ingen roll alls så länge förpackning finns kvar. Skulle förpackningen ej finnas så innebär det för mig direkt att jag kommer bjuda lägre än ifall den fanns.
Man får helt enkelt anpassa sig efter situationen ifall man vill handla begagnat. Det värsta jag vet är när man säljer något och "köparna" har helt orimliga krav. Vill man att allt ska vara "perfekt" så får man betala därefter eller besöka en butik. |
|
|
|
Topic |
|