HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Farbror Barbro revisited.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/12/26 :  13:51:41  Show Profile Send abbot a Private Message
I den här tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77350&SearchTerms=farbror,barbro berättade jag lite om problem och lösningar efter flytt till hyreslägenhet. Nu har jag kommit ytterligare en bit på väg. Akustiken i vardagsrummet är väsentligt förbättrad tack vare att min fru köpte en massiv Ihreborn-divan på Blocket. Denna hamnade ganska mitt i rummet där hon ämnar att ligga och äta praliner.

När jag repade eld på min Andersson Triod 750 hördes det att något hade hänt, men bra lät det inte. Konstruktören själv bytte i egen hög person kondingar i apparaten för ett år sedan och bör då rimligen ha tillståndskontrollerat den. Ändå lät det urk. Om någon då tillståndskontrollerat mig hade denne funnit uppgivenhet. Men när nöden är som störst...

Lite slöläsning på ett HiFi-forum nära dig handlade om högtalarkontakter. Ett litet hopp tändes. Efter råd från grabbarna i Smedjebacken (som inte är att leka med) har jag i många år använt flatkabel i koppar, isolerad med gängtejp (bra) och eltejp (mindre bra). Ena änden är lödd direkt i elementen och i den andra sitter avancerade Biltema-bananer (Krav-märkta). Vad jag nu gjorde var att efterdra infästningen av bananerna hårt (lika hårt som grabbarna i Smedjebacken är hårda) så att de "skar" i kopparen. Sen var det klappat och klart. Nu låter det så där fint och detaljerat igen, med hög upplösning, liv och färg.

Det fina med mina högtalare är just det, att det går att spela på låg volym och ändå ta del av musiken. Det är perfekt när man bor i hyreshus och har hundar som kanske redan frestar på grannsämjan lite (vet inte om det är så, men bättre förebygga än bota). Jag har inte testat att spela högt ännu men gissar att det inte låter lika bra. När jag behöver hög volym åker hörlurarna fram...

Tänk så underbart att jag kan njuta musik genom min kära tiorörs Andersson-triod igen tack vare en så elementär sak som att se till att kontakterna gör sitt jobb. Tack snälla HiFi-forum.

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/12/26 :  17:04:12  Show Profile Send abbot a Private Message
Jag förstår att ni, trots julbrådskan, är ivriga att få en uppdatering. Min fru är lyckligtvis på arbetet så divanen är ledig och jag har tillbringat den senaste timmen med en annan. Denne andre är Hans Pålsson som spelat för mig på en Bösendorfer Grand Piano i Rosenbergsalen i Malmö. Skivan heter "Dedicated to Hans Pålsson piano" och är inspelad av Hubert Szymczynski 1999-2000. Verken är skrivna för Hans Pålsson och förutom den musikaliska glädjen demonstrerar de förträffligt vilken utomordentlig dynamisk rikedom det finns i en flygel. Skivbolaget heter "Chamber Sound" och hör enligt konvolutet hemma i Växjö. Aldrig tillförne har jag njutit så av flygel på cd. Detta skivbolag måste utforskas. Ja, det var en parentes, även om det kanske inte framgår alldeles tydligt.

Erik Andersson har ju blivit lite omtalad på sistone med anledning av någon dröm han har, eller har haft. Jag är övertygad om att det inte är första gången han har drömt. Den där mackapären jag spelar på nu lirar som en dröm. Andersson Triod 750 är namnet. PP - inte SE. Schwung!!! Nu ska jag gå och mata den med Lina Nyberg och Esbjörn Svensson; "Close to you". Man lär ju passa på när frun är borta...
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/12/26 :  18:02:14  Show Profile Send abbot a Private Message
Jag har ytterligare en bekännelse att göra innan jag går ut i snöovädret med hundarna. I den andra tråden om Farbror Barbro skrev jag att jag testat en pianokabel http://www.tnt-audio.com/clinica/piano6_1_e.html mellan cdp och förstärkare med dåligt resultat. Det var sant. Jag bytte fram och tillbaka tre gånger och varje gång lät "lakritskabeln" bättre. Så småningom visade det sig emellertid att det var glappkontakt i adaptern till de lånade Sennheiserlurarna (HD600). Vid varje kabelbyte spökade denna dåliga kontakt. När jag upptäckt och åtgärdat felet föredrog jag Piano IC Typ1 varje gång och med bred marginal. Jag testade nu igen och Lina Nybergs röst frigjorde sig så fint i ljudbilden med DIY-kabeln jämfört med lakritsen som blev lite grumligare. Om det är placebo så är det Placebo Comp. (Jag föredrar Piano typ 1 framför typ6 med mina apparater).

Sensmoral: Bra kontakter är nog bra men viktigast är bra kontakt.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/12/26 :  20:16:01  Show Profile Send svanbo a Private Message
Har ingen aning om vad du pratar om men vill ändå tacka ödmjukast för mycket underhållande läsning, sällan man läser så välformulerad text!!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/12/26 :  20:24:08  Show Profile Send svejk a Private Message
Kuuul skrivet. Uppfriskande att du inte tar hobbyn så förbannat allvarligt.Fram för mer Kulfi än Trökfi.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/12/26 :  21:16:53  Show Profile Send abbot a Private Message
svanbo och svejk, man tackar. Men nog tar jag det hela på allvar. Min paroll kan sägas vara; "Bra ljud låter mindre dåligt än sämre. Musik är bra ljud". Kan det bli mera seriöst än så?
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/12/26 :  21:18:56  Show Profile Send svejk a Private Message
Man kan vara seriös utan att ta sig själv på så förbannat stort allvar


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000