HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Grendosa eller strömkablar för pengarna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2009/12/26 :  23:08:44  Show Profile Send ekman a Private Message
Isåfall måste ODIN nätkablar vara extremt prisvärda för dom skulle få stanna kvar i min anläggning i en evighet

Och JA de flesta nätfilter gör stor skillnad även om du inte har jordat.

Edited by - ekman on 2009/12/26 23:09:28
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/12/27 :  00:12:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Kablar kan sägas vara prisvrda när alternativen till motsvarande förbättring blr dyrare.
Det sker väl i högre prisklasser på grund av det avtagande utbytet av investerad krona ju högre upp i prisklasserna man rör sig.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2009/12/27 :  20:02:21  Show Profile Send mangs a Private Message
Intressant diskussion, själv är jag av den uppfattningen att kablage av alla de slag inte utgör någon större skillnad mer än det estetiska så länge de uppfyller m inimikraven vilket är tämligen enkelt för en strömkabel samt signal och högtalarkablar.

Om vi tittar hur det ser ut i de flestast anläggningar kabelmässigt så har vi ut från säkringsskåpet en elkabel som går till ett flertal uttag i huset/lägenheten. Dessa kablar är oftast flertalet meter, tunna och oskärmade. Dessutom finns det flertalet skarvningar med tanke på antalet kontakter och då en massa övrig utrustning som är inkopplad. Har man möjlighet känns det då vettigt att fixa en egen säkring eller till och med egen fas till anläggningen. Dra tjocka rejäla skärmade elkablar direkt bort till finstereon och ett eller ett fåtal uttag.

Sedan har vi i alla CD-spelare, försteg, slutsteg ett gäng kablar som är av undermålig kvalitét- Varför tex byta ut en 500kr-signal-kabel på 0.5m när det i många förstärkare sitter metervis med lakritssnören o dyl där signalen skall passera.

Sedan gäller det det här med högtalarkablar. En rejält stark signal på några Volt eller mer och låga frekvenser är ju inte hyperkänslig mot störningar. Ändå envisas ibland folk att lägga 10.000 kr eller mer på några futtiga meter sketen kopparkabel. Denna kopplas sedan in i terminalen på högtalare och i bästa fall används ett bra kablage internt i högtalarlådan. Sedan har vi då filtret med ett gäng spolar, resistorer och kondensatorer. En spole i serie med ett bas-element är ibland väldigt tunn och 10-talet meter lång. Dessa komponenter påverkar dels varandra och av den höga ström som går igenom dem och om de befinner sig i samma låda som högtalarelementen infinner sig även en del mikrofoni.

Det är inte slut där. I högtalar-elementets talspole finns det ännu tunnare och längre kabel.

Jag vet att jag har grovdragit det här men som ni ser ovan är det lite som att sila mygg och sväla kameler.
Att köra en egen fas och aktiv drivning med aktiva filter ger ett påtagligt lyft i jämförelse (om kvalitén på ingående komponenter är ok).

Jag säger inte att det inte är lönt att byta kablar men det bör ligga väldigt långt ner på prioriteringslistan.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/12/27 :  21:02:53  Show Profile Send pak a Private Message
Jaa a -Å ändå så låter det annorlunda när man byter.
Fantastiskt

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/12/27 :  23:01:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag resonerade precis som du, Mangs, tills jag faktiskt testade.

Jag skulle rekommendera att du inte testar. Det man inte vet har man inte ont av och börjar man att testa kablar, så kan det sluta med att man lägger ut en massa pengar. Jag talar av egen erfarenhet. Att testa kablar är lika dumt som att börja röka.
Jag hade säkert varit lika lycklig med det sämre ljudet jag hade haft utan mina dyrkablar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/12/27 :  23:16:29  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Det enda jag vet är att det väldigt sällan är dom som har råd med dyr elektronik och dyra kablar som är mest tveksamma till dom
Det är väl också så att ingen vill direkt erkänna att man gjort en dyr och dålig investering.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/12/28 :  00:10:16  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Jag skulle rekommendera att du inte testar. Det man inte vet har man inte ont av och börjar man att testa kablar, så kan det sluta med att man lägger ut en massa pengar. Jag talar av egen erfarenhet. Att testa kablar är lika dumt som att börja röka.
Jag hade säkert varit lika lycklig med det sämre ljudet jag hade haft utan mina dyrkablar.


Utvärdering tycker jag enbart är positivt, det har bla fått mig att tappa sugen på dyra märkeskablar. Därmed inte sagt att kablar inte skulle göra någon skillnad eller att medföljande Lakritssnören skulle vara det ultimata sett ur överföringssynpunkt, men då jag inte upplever en konsekvent förbättring av transparens med högre pris blir det helt enkelt fel väg att gå för mig, men för de som finner de egenskaper man söker i de dyrare kablarna är det ju förstås naturligt att man är beredd att betala mera också.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2009/12/28 :  00:19:18  Show Profile Send ekman a Private Message
GCS: Jag sa inte dom som redan hade köpt utan dom som hade RÅD att köpa
även om man har pengar så köper man sällan fina kablar för skojs skull, det finns roligare saker att bränna pengar på.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/12/28 :  01:06:45  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Jag sa inte dom som redan hade köpt utan dom som hade RÅD att köpa


Taxeringskalenderbitare?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2009/12/28 :  16:46:31  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Utvärdering tycker jag enbart är positivt, det har bla fått mig att tappa sugen på dyra märkeskablar. Därmed inte sagt att kablar inte skulle göra någon skillnad eller att medföljande Lakritssnören skulle vara det ultimata sett ur överföringssynpunkt, men då jag inte upplever en konsekvent förbättring av transparens med högre pris blir det helt enkelt fel väg att gå för mig, men för de som finner de egenskaper man söker i de dyrare kablarna är det ju förstås naturligt att man är beredd att betala mera också.


Upplever du en konsekvent förbättring av transparens när det gäller elektronik eller högtalare? Jag gör då inte det. Att det med rätt modesta summor går att förbättra "kasta-bort-kablarna" är vi väl kanske överens om? I varje kabelmärkes sortiment brukar det finnas en kabel som ger väldigt mycket av "top-of-the-line" kabelns kvaliteter men till ett betydligt vettigare pris, och det finns ju faktiskt transparenta (ofärgade) kablar även bland dyra märkeskablar . Jag håller dock helt med om att den dyraste kabeln inte nödvändigtvis behöver vara den minst färgande.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/12/28 :  17:43:02  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Upplever du en konsekvent förbättring av transparens när det gäller elektronik eller högtalare? Jag gör då inte det.


Inte jag heller, exemplen är många på riktigt dyra högtalare som vare sig mäter eller låter bra, likaså elektronik, om än inte i lika stor utsträckning, därför gör man sig själv en otjänst genom att låsa fast sig vid en speciell priskategori.

quote:
och det finns ju faktiskt transparenta (ofärgade) kablar även bland dyra märkeskablar


Säkerligen, men jag menar att det inte kostar mycket att finna en kabel som är det klart transparentaste i hela kedjan, för de pengar somliga dyrkablar kostar öppnas en hel värld av andra möjligheter som ger mångfaldigt mer av objektiv prestanda.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/12/28 :  18:46:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det låter spännande.
Men vilka är egentligen dessa produkter ni talar om?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/12/28 :  21:14:18  Show Profile Send pak a Private Message
Man ska nog verkligen inte stirra sig blind på ordet "transparent".
För mig så kan kablar låta väldigt olika fast lika transparenta för att uttrycka det på det viset.
En del låter livligt och rappt medan en del är direkt trista,och lika förbaskat så är/ska de vara lika "transparenta".
Några låter lite fetare och några helt förjävjigt illa.-Men transparenta är de minsann.Beror nog på vem som lyssnar tror jag.
Huvudsaken är nog att de passar in i sin omgivning som säkerligen inte är den samma som hos nån annan.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2009/12/28 :  21:31:29  Show Profile Send ekman a Private Message
Får hålla med PAK där att enbart snacka om "transparens" är att göra det enormt enkelt för sig själv.
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2009/12/28 :  22:05:43  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Transparens i det här fallet skulle väl vara samma som ofärgat . Jag tycker det finns många bra kablar som kanske inte skulle betraktas som "transparenta" (dvs ofärgade) av vissa, exempelvis Purist och Cardas, men som jag vet fungerar mycket bra i rätt system. Själv försöker jag hålla mig till någorlunda ofärgade kablar (mindre systemberoende har jag fått för mig) så man slipper byta om/när man byter elektronik. Om sedan mina Synergistic-kablar verkligen är ofärgade vet jag inte men transparenta och rappa är dom

Edited by - Sceptic on 2009/12/28 22:15:07
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/12/28 :  22:27:44  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Man ska nog verkligen inte stirra sig blind på ordet "transparent".
För mig så kan kablar låta väldigt olika fast lika transparenta för att uttrycka det på det viset.
En del låter livligt och rappt medan en del är direkt trista,och lika förbaskat så är/ska de vara lika "transparenta".
Några låter lite fetare och några helt förjävjigt illa.-Men transparenta är de minsann.Beror nog på vem som lyssnar tror jag


En 100% transparent kabel låter inget alls, hör du skillnader på kablar så påverkar de signalen olika mycket, därmed är knappast samtliga transparenta, att hitta en kabel som är just 100% transparent kan nog vara svårt, men vad som sen är detekterbart varierar av naturliga skäl med olika system.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/12/28 :  22:32:13  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Får hålla med PAK där att enbart snacka om "transparens" är att göra det enormt enkelt för sig själv.


Inte om man har det som mål, att sträva efter minimal färgning av ursprungssignalen.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2009/12/28 :  22:38:10  Show Profile Send ekman a Private Message
Och hur ska du veta vad som har minst färgning då? för den perfekta kabeln eller komponenten finns inte och bara en liten kabelstump kan ändra ljudet på typ 1700parametrar, ska då en kabel vara bättre på ALLA dom här för att va mer transparent? eller på vissa och sämre på andra? och utöver att tala om bättre och sämre så kan kablar låta väldigt olika på områden som gör det svårt att veta vad som är mest ofärgande.

Transparent är ett alllldeles för brett uttryck för att det ska ha någon praktisk nytta.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2009/12/28 :  23:09:20  Show Profile Send time a Private Message
Lite ot men något som gjorde mer än alla kablar tillsammans var att gräva ned ett jordplan, svettigt, smutsigt och en aning svårare på vintern men prova och häpna för det har jag.
1 m2 nån meter ner i backen bara och visst, det är svårt på åttonde våningen men tror man att den sista stumpen kan göra under så behöver man verklligen bli av med störningarna ! för visst är Nätkablarna ett sorts filter.
Nu har ni fått ett gratistips, ut och gräv !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2009/12/28 :  23:15:43  Show Profile Send ekman a Private Message
Och återigen så får jag då påpeka att man ska självklart dra egen lina och jorda och fixa akustiken o.s.v. och dessa åtgärder kan i många fall göra mer för ljudet än att byta kablar MEN dom löser inte just kabelproblemet din anläggning kommer fortfarande ha dåliga kablar och det kommer garanterat att höras.

Gör gärna andra saker och dom får gärna prioriteras före och med mer pengar än kablar men glöm inte kablarna för man kan aldrig fixa kablarnas problem någon annanstans i kedjan.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/12/28 :  23:21:26  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Och hur ska du veta vad som har minst färgning då? för den perfekta kabeln eller komponenten finns inte och bara en liten kabelstump kan ändra ljudet på typ 1700parametrar, ska då en kabel vara bättre på ALLA dom här för att va mer transparent? eller på vissa och sämre på andra? och utöver att tala om bättre och sämre så kan kablar låta väldigt olika på områden som gör det svårt att veta vad som är mest ofärgande.

Transparent är ett alllldeles för brett uttryck för att det ska ha någon praktisk nytta.


Mycket går att mäta sig till, och sånt som inte är detekterbart behöver man ju inte bekymra sig över.
Men visst, någonstans kommer även tycke och smak in i spelet, men för min del har jag med tiden fått erfara att de system jag funnit mest väljudande också har mätt på ett riktigt sätt, dvs haft jämförelsevis små signalavvikelser.

Men utan tvekan är högtalarsidan den allra mest problematiska, cd-spelare, förstärkeri men framförallt kablar är försumbara felkällor i jämförelse.

Bytte runt bland alla möjliga kablar förr i tiden för att anpassa mot olika system, har på senare år lagt ned detta och kör på klart billigare doningar men som jag upplever har minst lika bra genomsläpp, och är mindre systemkänsliga också, det tolkar jag som att de har låg dos av egenheter, (ju fler egenheter desto mer kritisk blir matchningen), då säger förstås någon att en kabel med bättre genomsläpp också avslöjar mera av det som finns bakom, vilket så klart är korrekt, men ifall jag inte kan tillgodose mig mera information genom kablar som kostar 10 faldigt mera på ett extremt högupplöst system, då känns inte kabelsidan överdrivet angelägen längre.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2009/12/28 :  23:22:24  Show Profile Send time a Private Message
Glömde tillägga orden "om du inte redan gjort det " annars ut och gräv !
Kablarna tar bort symptomen men har man problem så måste de lösas i alla fall...
Nåja den här tråden blir lätt infekterad, ville bara ge ett litet tips som gjorde att effekten av mina Nätkablar i stort sett försvann men man får ju tro som man vill, tack och lov

Lämnat forumet
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/12/29 :  00:11:21  Show Profile Send pak a Private Message
Jag skulle i alla fall köpt kablar framför dosa om jag fick välja-för att ta ett steg mot "tropic"
Tror att nätkablarna betyder mer välljud än dosan här hos mig i alla fall.
Jag har egen strömledning till stereon-bra nätlist med nån sorts filter-diverse diy och "riktiga" hifikablar.Och det är i stort sett den "riktiga" som sitter till cdn som verkligen gör det stora.Fastän spelaren har en Liiten separat nätdel med en "plutt" till sladd emellan så gör lika förbaskat nätkabeln en stor viktig skillnad där som jag inte kan vara utan.Märkligt men så är det för mig.
Skulle gärna skippat den och fått pengar till nåt annat men då blir det nåt med ljudet som låter trist och grått.Den är värd sitt pris där den sitter-hur dumt det än må se ut.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/12/29 :  00:34:46  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej Ekman! Kabelkrig igen? Nja, du fick ett mycket bra svar av Goldfinger tycker jag. Som jag ser det så rekomenderar han att man även satsar på strömkablar och vettiga grendosor, men det behöver inte kosta jätte mycket för att förbättra anlägningen till vettig nivå så att säga. Goldfingers blick när han såg mina orginalkablar/Ikea grendosa kunde man inte ta miste pånär han besökte mig en gång. Jag har bara använt medföljande strömkablarna och vanliga Ikea grendosor i alla år som jag haft Hifi intresset, men nyligen så köpte jag 2st beg Audioquest NRG-3 för att testa i den egna anlägningen om det blev någon skillnad och det blev det. Och jag har även nyligen köpt en grendosa på rea, Fututech e-TP60E som jag ännu inte har använt i anlägningen men som ska testas snart.(Återkommer med intryck om intresse finns?)
Time:s tips tvekar jag inte på, men det är ju en aning svårt för oss som bor i lägenhet. Men det är värt att testa andra strömkablar än de som följer med elektroniken utan minsta tvekan. Och sedan tycker jag att det är kul att testa lite grejer ibland, man lär sig alltid något av det.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2009/12/29 :  00:39:17  Show Profile Send ekman a Private Message
Krig vet jag inte? jag tycker vi är rätt snälla allihop.

Jag håller med dig om att det första steget är väldigt viktigt ifrån ikea grendosan och de medföljande nätkablarna.
Problemet är bara att jag har haft säkert en 20 olika nätkablar hemma på test de senaste åren med ODIN som den absolut dyraste och överlägset bästa, och enligt mig finns det en enoooooooorm skillnad när man går upp i pris/prestanda ännu lite högre.
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000