HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarfot - klogs - trä - marmor...eller..??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/14 :  15:34:08  Show Profile Send peder47 a Private Message
Under Högtalaren.

Måste fråga om ngn har provat eller jämfört.

Har ett par golvare som står på spike´s,nu tänkte jag montera en 4cm tjock marmorskiva mot undersidan på högtalaren (att skruvas fast i spikes-hålen) sedan spikes i marmorplattan mot golvet.

Marmor-plattan är tänkt att vara ca 2-2,5 cm större än högtalaren runt om så spikse´n kommer utanför lådan,dvs inte rakt under de i lådan där marmor-plattan är fastdragen.

Bla annat Linn har ju sina *klogs under högtalarna och det blir en stor förbättring.

Tacksam för att dela era erfarenheter..!!

Peder

Våga vara *openminded*

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/14 :  18:13:51  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hmmm,man kanske skulle ha lagt denna tråd under DIY istället....men jag provar här ett tag till

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/14 :  23:11:50  Show Profile Send peder47 a Private Message
Och här får jag skriva till mig själv...

Lyfter upp tråden igen,med hänvisning till det jag skrev i inledningen...har ngn provat med tjock marmor på det sätt jag beskriver ovan, under sina högtalare....

En flummig fundering......skulle tillverkaren skicka med sådana marmor-stativ så skulle både vikten och kostnaden öka rätt väsentligt.....kan det vara orsaken....eller är det direkt olämpligt att ha som högtalarfot.

Priset på dessa golvare är ca 20 000:-

Ngn av de äldre *rävarna* på detta forum borde väl ha provat iaf...!!

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2003/01/14 :  23:20:51  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
Har inte provat som du tänker men jag har stora tunga stenplattor på golvet och sedan står högtalarna på dessa med Soundcare superspikes emellan. Måste slå ett slag för dessa fantastiska spikes. Klart prisvärda! Men åter till ämnet sten. Jag tycker att det blev en KLAR skillnad när jag lade dit stenplattorna.

Basmuller
Go to Top of Page

Daniel II
Member

82 Posts

Posted - 2003/01/14 :  23:34:06  Show Profile Send Daniel II a Private Message
Hej peder47

Själv har jag plattor under mina högtalare och är nöjd med den lila förbättringen som jag fick. Jag upplever att mina högtalare blev annorlunda i hela registret ! ( märkbart bätter och det ser bra ut.)

Jag tror att det kan vara mycket individuellt från högtalare till högtalare. Vissa högtalare behöver kanske kontakt med golv ytan och visa inte. Jag tycker att du har inte so mycket att förlora ! Testa själv ! ! ! blir det inte bättre så blir det framför alt mycket finare att se på.


Ha det bra och lycka till

Mvh Daniel


Daniel
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/14 :  23:49:18  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej snickaregarden

Ok skoj,men du har inget under stenplattorna mot golvet då....spike´s,gummi,filt eller nått ..


Hej Daniel II

Tror också att det är, som allt annat inom detta intresse....individuellt från högt till högt.

Men ändå....tänkte prova att dra plattan dikt an mot högtalaren och även testa att lägga en bricka mellan (ca 1mm) när jag drar marmor-plattan mot högt......i bägge alternativen spike´s under.

När den utvärderingen är klar så får jag testa spike´s mot ngn mjuk fot under marmorplattan

Peder





Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Daniel II
Member

82 Posts

Posted - 2003/01/15 :  00:02:55  Show Profile Send Daniel II a Private Message
Hej igen

Mina högtalare står på Spikes. Under Spikes ligger stenplattan och under stenen sate jag små möbeltassar för att skona golvet

Mvh Daniel

Daniel
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/01/15 :  10:48:52  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Är det någon här som vet var man kan köpa marmorplattor att ställa under högtalaren,jag kommer att köpa en golvare och skulle vilja prova detta tweak
Go to Top of Page

Daniel II
Member

82 Posts

Posted - 2003/01/15 :  11:16:46  Show Profile Send Daniel II a Private Message
Hej Neon Park

Du kan gå till närmaste stenhuggeri och kolla på stenarna.

Jag kan rekomendera svart skifer sten ! den är mycket fin !

Daniel

Daniel
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2003/01/15 :  12:24:45  Show Profile Send JoelH a Private Message
Jajemen, hör av dig till nOrh, www.norh.com, grejar säkert en marmorplatta till dig!
Go to Top of Page

Björne
Member

107 Posts

Posted - 2003/01/15 :  12:41:59  Show Profile Send Björne a Private Message
Jag har mina JMlab med spikes på betongplatta som ligger på en 5mm gummimatta till bilar som jag köpte på mekonomen. Detta gav lite fastare bas och ömma tår(jag har dragit i foten på den satans plattan ett par gånger).
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/15 :  12:57:02  Show Profile Send Knoppen a Private Message
[Hej Peder47!

Viktigt att tänka på är att högtalaren kommer att hamna 4 cm högre upp än tidigare. Detta i sig självt kan innebära ett förändrat ljud i och med att ljudbilden hamnar högre och högtalarens spridningsegenskaper skiljer sig åt i olika "höjdvinklar".

Sedan om tanken med marmorplattan är att minska vibrationer och rörelser hos högtalaren så brukar det vara bäst att placera extra massor där rörelserna är större. Rörelsemängdsmomentet blir då avsevärt större än placerad i bottnen. En sådan tänkbar bättre plats är på högtalarens bakstycke, bakom bas- och mellanregisterelement.

Sedan om det verkligen är hörbart är ju lite svårt att prova fram- och tillbaka om man byggt ihop hela klabbet. Själva ljudet från högtalarelementen brukar vara 100 - 1000 ggr kraftigare än ljudet från lådan, även med ganska normala högtalarlådor. Då inser man att det viktigaste att rikta in resurserna på är själva elementen och intern akustisk dämpning i lådan (eftresom högtalarkonen är en MYCKET tunn vägg kommer det ut en massa skräpljud från högtalarlådans interna resonanser om den inte är akustiskt väldämpad).

Det är mycket vanligt att det sitter vitt trådigt dämpmaterial i lådan, detta i den vanligast förekommande formen är vanligtvis verkningslöst. Varför det används så ofta begriper jag inte. Tillverkarna verkar sällan bry sig om att fundera på om det verkligen är dämpmaterial de stoppar i lådorna. Det kan vara värt att titta på i alla fall.


/Johan


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/15 :  13:25:20  Show Profile Send marens a Private Message
Det går att göra i princip resonansfria högtalare i 12mm MDF. Jag tror man är inne på fel spår när man försöker "döda" en dåligt genomtänkt konstruktion med en massa extrema vikter. Det är insidan och ingenjörsarbetet på högtalaren som har verkligt posisiva effekter på ljudet.

Edited by - marens on 2003/01/15 13:26:44
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/01/15 :  17:00:27  Show Profile Send kurt a Private Message
Hej

Linn har som sagt sina klogs. Dom förbättrade ljudet på mina Keilidh en gång i tiden.
Jag har dock lite svårt att förstå att dom inte är orginal.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/16 :  09:41:52  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by marens

Det går att göra i princip resonansfria högtalare i 12mm MDF. Jag tror man är inne på fel spår när man försöker "döda" en dåligt genomtänkt konstruktion med en massa extrema vikter. Det är insidan och ingenjörsarbetet på högtalaren som har verkligt posisiva effekter på ljudet.


Precis, jag skulle själv inte hålla på med sådant som Peder47 vill göra. Problemet är att det kan uppfattas taskigt att skriva sådant. Då brukar jag istället föreslå något som kanske skulle vara en bättre lösning om han nu absolut vill hålla på med marmorplattor. Förmodligen har dessa marmorplattor mycket mycket liten förvrängningsminskande effekt. Jag antydde ju dessutom att det finns andra områden, t ex absorbering inne i lådan, som kan vara viktigare.

/JOhan

Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/16 :  16:44:54  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej Knoppen och Marens

*Linn har som sagt sina klogs. Dom förbättrade ljudet på mina Keilidh en gång i tiden.
Jag har dock lite svårt att förstå att dom inte är orginal.*


Detta ovan skrev *Kurt*, och många fabrikat har fötter/plattor under sina golvare med spike´s i hörnen..dessa *plattor* skiftar i mtr beroende på fabrikat på högtalaren.

En del tillverkare levererar dessa med högtalaren en del säljer dessa som uppgraderingskit.
Nu pratar jag om erkänt seriösa märken.

De golvare jag tänkt sätta dessa fötter på är Leedh Flirt...en golvare med känslighet 91 db..prisklass 20 000:- (finns recenserad på Hifimagasinet bla,med mycket bra resultat).

En del här på Forumet har sina högt på betong/sten-plattor med spike´s mellan högt och platta...jag tänkte testa att montera tidigare nämnd högt-fot enl vissa tillverkares ideér....allt för att få högtalaren att stå ännu stadigare,inte för att dämpa ut den på ngt sätt.
Har även Linns tidigare största högtalare (inte Komri´n ,och efter råd från många i England så bytte jag från Linns egna stativ till Mana´s under de högtalarna och det blev en klar förbättring...(massor i England och Tyskland har gjort detta och alla upplever samma förbättring).

Det är detta som gör att jag känner mig sugen att sätta bättre fötter under Leedh´arna med.....vågar man inget så vinner man inget......fungerar det inte så är det bara att ta bort dom....as simple as that.

Vissa tillverkare, har även modeller som man ska sandfylla för att dämpa av efter rummet eller ge mera vikt (bla Monitor Audio),har haft ett par...och det är intressant att se effekterna av olika mängder sand i högtalaren.

Obs ni som provar detta,det ska var icke fuktabsorberande blästersand...tillexempel akanin.

Annars Knoppen..jag har läst dina inlägg om rumsakustik med mycket stort intresse,tack för det .

Får nog ta och bjuda upp dig till norr med lite skoter,bastu och ngr öl......kalla det muta men många här skulle nog välkommna dig.

Hej...
så länge...
Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/20 :  19:42:06  Show Profile Send peder47 a Private Message
Ja jäklar......

Nu har jag satt dit de där fötterna på högtalarna som jag beskrev i mitt sista inlägg och tidigare.

Hur det blev.. ... Ja rubriken säger väl allt...

Det blev fastare,tajtare mer musikalisk bas..mellanregistret tydligare och diskanten krispigare och mer finmejslad..om ni förstår vad jag menar med dessa ord
Kort sagt även mer musikaliskt...på mina högtalare fungerar det mkt bra...!!

Peder
så länge...


Våga vara *openminded*
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000