HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Funderade på att köpa Kina-hifi...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

dB
Member

425 Posts

Posted - 2009/12/21 :  21:27:38  Show Profile Send dB a Private Message
Bra skrivet Bernt! Håller med dig till 100%.
Bara några spontana tankar:
Bojkotta allt som tillverkas i Kina? OK! No more Sony Ericsson, Nokia, Panasonic, Sony, Pioneer, HP, Nad, Denon, Yamaha...
Förresten är inte USA en ut av värdens värsta miljöbovar, huvudansvarig för den största ekonomiska krisen någonsin och värdens i särklass största vapenexportör????
Ska vi ta och bojkotta allt som kommer därifrån? Man kan moralisera kring det mesta, eller hur?
Things that makes you go hmmmm...
Passar den tråden verkligen under "HiFi-diskussion" ?
*edit-stavfel*

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50

Edited by - dB on 2009/12/21 21:50:05
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2009/12/21 :  21:47:57  Show Profile Send bebop a Private Message
Jag tycker man skall köpa den pryl man vill ha utifrån det ljud man söker. Var den tillverkas har mindre betydelse. Handel föder handel, och handel föder relationer. Så även Kina vilket lett till framgångar för LKAB, Ericsson, SKF, ABB, Atlas Copco, Volvo med flera. Vi skall koncentrera oss på det vi är bra. Kan vara kämpigt i övergångsfaser i samband med strukturomvandlingar men så fungerar det.

Så länge världens ledare talar med varandra finns det anledning till hopp. För övrigt är inte jorden på minsta sätt hotad. Här har varit betydligt tuffare tider genom eonerna. Möjigen är befolkningen hotad men det kommer förmodligen något framtida krig att reglera. Om det är nu så att länder kommer att brännas upp och översvämmas kommer gigantiska folkrörelser att ske. Om inte förr så prövas vår dubbelmoral då. I väntan på detta kan man gott samvete spela på sin kinesiska CD-spelare.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/12/22 :  01:53:50  Show Profile Send FBK a Private Message
För det första angående köpbojkott, så ska man tänka på att nästan ALLT vi köper kommer ifrån Kina...
För det andra så skiter Kineserna FULLSTÄNDIGT i miljön...
För det tredje så skulle INGEN av oss vilja jobba under de förhållanden med usla löner som vanliga arbetare gör i Kina....
Så det finns MYCKET att tänka på när det gäller konsumtion ifrån det landet, problemet är bara att det är sjukt svårt att inte handla något alls som kommer därifrån. Som jag ser det så bör många börja fundera lite mer kring detta, sedan så får det egna samvetet råda. Men Strmbrg inlägg är mycket tänkvärt.
quote:
Vi vill behålla våra löner och våra jobb.
Men vi vill inte betala vad det faktiskt kostar att låta tillverka saker med vårt löneläge.

Det skulle vi kanske kunna ha råd att göra, egentligen:

Nämligen om vi taggade ner lite, och:
Nöjde oss med ett par nya skor då de gamla var utslitna.
Inte köpte fyra nya skjortor per år.
Nöjde oss med den gamla TVn till den var trasig.
Inte köpte ny mobil till ungen.
Nöjde oss med en bättre begagnad bil. Eller ingen bil?
Inte åkte på charter varje år.
Tog en skogspromenad istället för att åka till köpladan.
Möblerade om istället för att köpa en ny förstärkare...

Men, det går ju inte.

Strmbrg,


quote:
Så länge världens ledare talar med varandra finns det anledning till hopp.

Ja resultatet av det STORA miljömötet i Danmark var ju lysande.....
Ps. Sedan är det lite intressant att nästan ingen reflekterar över hur många Märken/tillverkare som har flyttat sin tillverkning till Kina och hur har det påverkat slutpriserna till Kund. Ifåga om kostnader för tillverkarna så har de sjunkit mycket kraftigt, men priserna till kund gör det inte.
Hade jag riktigt gott om pengar så skulle jag avstå så mycket det bara gick ifrån Kina tillverkat,det skulle jag må bättre av. Men som enkel arbetare med vanlig lön så är det inte så lätt att kunna välja rätt även om jag försöker en del.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2009/12/22 01:54:25
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/12/22 :  07:50:40  Show Profile Send sopwith a Private Message
Det är profiten som styr världen, man behöver inte gå längre än till den egna plånboken.
Människan är jorden cancer och kommer att köra detta klot rakt åt helsike, vi är ett självdestruktivt släkte som har släckt lampan för många arter och vi är inte klara än.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/12/22 :  10:17:01  Show Profile Send drkim a Private Message
Lite intressant att det ändå finns förespråkare för det Kina gör är Ok, oftast med förevändning att det är vårt egna fel alt att vi eller att USA är betydligt värre.

Om alla tänker så finns det nog inget hopp för mänskligheten - ang detta som jag skrev om ev. bojkott av saker "Made in China" (ett uttalande, som tydligen enligt vissa placerar mig i gruppen "korkade" människor), så skrev jag också att det förmodligen är mycket svårt att realisera en sådan aktion.

Det jag blir allra tröttast på är ju faktiskt att intelligenta människor inte inser vad detta beteende innebär för framtida generationer - Ok att vi var lika smutsiga på 70 talet, Ok att det ser likadant ut i Baltikum och Ryssland, OK att USA förmodligen är den största miljöboven av alla osv - men faktum kvarstår Alla inklusive USA och Ryssland UTOM Kina ville komma överens i Köpenhamn, Kina kunde ev. gå med på att "inte öka sina utsläpp" lika mycket som dom tänkt - alla andra gick med på att sänka så de kunde nå 2 graders målet...

Mycket intressant vad FBK skriver - hur kommer det sig att så fort en etablerad välrenommerad hififirma flyttar tillverkningen till Kina - så händer inget mer än att det står "Made in China" på baksidan, priset går ju knappast ner, eller hur? Resultatet blir, taskiga arbetsförhållanden, nedsmutsning av miljö, långa transporter och företag och mellanhänder är de som stoppar vinsten i sina fickor...

Det är ju såklart jättebra att det kinesiska folket har möjlighet att höja sin levnadsstandard - men det måste i så fall ske på ett hållbart sätt och Kina måste såklart ta samma ansvar som resten av världen...

Bara mina egna reflektioner - har säkert en del Kinatillverkade prylar själv, men det mesta är tillverkat innan Kina kom på tapeten, man får helt enkelt lyssna på sitt eget samvete...

God Jul

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/22 :  12:10:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
För det andra så skiter Kineserna FULLSTÄNDIGT i miljön...
Är det så? Att kineser i allmänhet inte bryr sig om miljön?
Det tror inte jag. Jag tror de är ungefär som vi.

(Ber om ursäkt för att jag är optimist i hjärtat och inte gärna stämmer in i kören som sjunger hopplöshetens lov.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/12/22 :  13:04:35  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
En okvalifiserad gissning är väl att medelkinesen odlar sitt eget ris och går dit han ska.
Det blir lite fel att snacka miljövänlig bara för man sorterar sopor och kör miljöklassad bil.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2009/12/22 :  15:10:52  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
"Passar den tråden verkligen under "HiFi-diskussion" ?"

Tja, jag ville bara väcka lite tankar kring detta. Man behöver inte snöa in på politiska diskussioner eller bojkotter, en mer närliggande hifi-fråga är:

Hur känns det egentligen att sitta hemma och titta på sin inköpta hifipryl från Kina - med sin tjocka aluminiumfront etc - och samtidigt ha dessa foton i bakhuvudet? Kan man glädjas åt sin apparatstapel på samma sätt när man är medveten om vad det kostar?

Detta stinger rakt in i hobby-hjärtat! :-(

God jul på er!

S
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/22 :  18:57:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Min sprillans nya kinaförstärkare (ska presentera den sen) spelar Doves (fan så underbart!!!) alltmedan jag mediterar över det där bojkotten av franska viner på 80-talet.
Vad hände då?! Jo vi köpte plötsligt viner från Chile, Argentina, USA, Bulgarien, Nya Zeeland och Australien.
Om vi inte köper kinesisk mobil, varifrån ska vi då köpa mobilen? Och visst kan vi köpa en CD-spelare eller förstärkare "assembled i Wembley, OR" men innehållet kommer väl inte från ....

Jag vill inte påstå att den som manar till bojkott är tokig, barainte har tänkt igenom det hela.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/23 :  10:12:07  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det går en sorts "såpa" på tisdagkvällarna på TV9. 30 days heter den och i den erbjuds en människa med speciella åsikter eller i speciella omständigheter att i en månad bo under andra omständigheter.
I första programmet erbjöds en privat gränsvakt från Arizona att bo hos en illegalt invandrad mexikansk familj, och igår erbjöds en arbetslös programmerare från NY att bo hos en familj i Bangalore som "övertagit" hans jobb.
Det intressanta är att se hur dessa försökspersoner ändrar inställning när de möter verkligheten och får lite fakta, samtidigt som TV-tittaren ockkså får en hel massa information om läget. Just här fick man reda på att en arbetare på ett callcenter (att jobba med telemarketing var ett höjdarjobb i Indien) försörjer 16 andra. Sådant ger lite perspektiv.
Go to Top of Page

Improved Audio
Member

316 Posts

Posted - 2009/12/23 :  12:00:29  Show Profile  Visit Improved Audio's Homepage Send Improved Audio a Private Message
Konsumentmakt, att göra aktiva val.
Vi kan välja Svenska äpplen i stället för Kiwifrukt från Nya Zeeland.
Vi kan välja bort broilerkött som Belgian Blue.
Måste verkligen en familjebil ha 200 Hk?
Vi kan välja rättvisemärkt kaffe.
Vi kan välja grön el från vatten,vind och solkraft.
Vi kan välja att semestra i våra Svenska fjäll i stället för i Sierra Nevada.
Om vi hela tiden skall låta plånboken avgöra våra val får vi så vackert ta konsekvenserna av detta handlande.

Jag antar att De flesta skulle ta avstånd från ett Svensk företag som släpper ut sitt avlopp rakt ut i en badsjö. Arbetarna tjänar några tior om dagen och har 12 timmars arbetsdag 6 dagar i veckan och en veckas semester.
Skulle detta scenario visa sig i vår närhet väcks vår solidaritet men bara för att det sker på andra sidan jorden förefaller många totalt ignorera detta problem så länge man kan köpa billigt.
Man skall väl inte behöva vara nobelpristagare för att begripa att vårt låga pris betalas av miljö och slavliknande förhållanden för arbetarna.

Vi kan välja att blunda för orättvisor men om inte vi ställer krav och är beredda att betala för rättvisa förhållanden vem skall då göra det?

IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av hifi och musikevents
http://www.sweetspotevents.se
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2009/12/23 :  12:27:42  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
bekymmret är också, som andra varit inne på, att företag lägger aktivt sin tillvekning där det blir billigast, och där företagets egna värderingar och policies inte går emot.
Vissa produkter är relativt enkla att välja rätt, exempelvis kravmärkta produkter, men när det gäller hemelektronik? Hur kan jag veta var ingående komponenter tillverkats? Slutsammansättningen är bara en liten del av den totala miljöbelsatningen.

Hjälper vi miljön genom att inte välja kinesiskt, måste vi också fråga oss? För några år sedan var Japan låglönelandet, sedan flyttades det till Malaysia och Taiwan, nu Kina, imorgon Senegal(?).

Jag instämmer i kören som isåfall anser att Amerikans produkter ska bojkottas lika mycket. USA har helt andra förutsättningar än Kina att agera miljöriktigt nu, men man förhåller sig passiv. Mammon går först.

Sorry om det ser ut som ett politiskt inlägg, men ämnet gör det svårt att undvika.

God jul allihopa

Mikael

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2009/12/23 :  15:49:36  Show Profile Send dB a Private Message
quote:

Lite intressant att det ändå finns förespråkare för det Kina gör är Ok, oftast med förevändning att det är vårt egna fel alt att vi eller att USA är betydligt värre.
quote:


Antar att detta handlar om mitt inlägg. Nej, jag tycker inte att det Kina håller på med är OK. Ämnet vi diskuterar här är extremt komplex och jag har en känsla att det simplifieras i denna tråden. USA är världens rikaste land. Mig veterligen har dem fortfarande inte ratificerat Kyotoavtalet!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kyotoprotokollet
Man kan gå in på många andra (mer eller mindre politiska anledningar) varför man ska ha samma inställning till USA som till Kina, men vissa länder tycks vara "finare". Innebär detta att den inte har samma ansvar?
Vad jag försöker att säga är att man måste se problemet ur ett globalt perspektiv. Sen har vi en möjlighet att påverka detta genom riksdagsvalet. Då kan man fråga sig om man ska rösta med plånboken eller med sitt samvete. Det är upp till var och en.
Som jag skrev tidigare, detta är en politisk diskussion och den kanske inte platsar på HiFi Forum...

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2009/12/23 :  18:14:13  Show Profile Send Snutten a Private Message
Oavsett vad prylarna kommer ifrån borde vi bojkotta de som är miljömässigt och arbetsförhållandemässigt dåliga produkter.
Men vad gör de flesta tror ni? Inte så svårt att räkna ut...
Giriga idioter

Edited by - Snutten on 2009/12/23 18:15:40
Go to Top of Page

fripppel
Member

72 Posts

Posted - 2009/12/23 :  18:47:12  Show Profile Send fripppel a Private Message
oj så spännande läsning tycker jag,
Intressant att de allra flesta synpunkterna berör ekonomi/välstånd/rättvisa och utveckling. Om vi bara för skojs skull enbart diskuterar miljöaspekter som jag tycker fått på tok för lite utrymme i diskussionen så är det bästa för miljön att vi köper närproducerade/tillverkade produkter. Allra bäst för miljön vore ju att vårda/reparera redan tillverkade produkter. Och det allra, allra, allra bästa för miljön,(kanske till och med nödvändigt på sikt) är ju att minska på eller sluta helt att konsumera produkter som inte är nödvändiga för vår fortlevnad. Eftersom all Hifi är livsnödvändig så...

Nädå, lite skämt och lite allvar. Jag slår ett slag för gammal Hifi och svenska produkter.
/Fredrik

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/23 :  18:50:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Vem är "girig idiot"? Den som inte har råd att köpa övereklmerade hifiprodukter från Skottland eller Norge ....???
Köper jag tyska mjölkprodukter tjänar jag ansenliga pengar mot att köpa svenska. Det väger tungt när man lever under strecket.
Det är talande att kalla folk som gör vissa val, eller som kanske inte ens har ett val, för idioter, speciellt i en sådan här oerhört komplicerad fråga.

Varför saknas förmåga att se HELA problemet? Varför kan ingen väga för och emot och se fördelarna OCH nackdelarna med det ena och det andra. Varför förenkla?
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2009/12/23 :  19:13:14  Show Profile Send dB a Private Message
http://greenpeace.cc/stoppasverigeskolkraftverk/vattenfall/
Intressant läsning...

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2009/12/23 :  20:28:45  Show Profile Send nikwal a Private Message
Och även om det står made in sweden kan det ändå vara ommärkta(lätt efterbehandlade/sorterade/ompackade) kinaprylar..
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/12/23 :  20:35:46  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Om vi är inne på miljöfrågor och tänket att det är enkelt att välja miljöriktigt och att Sverige skulle vara någon slags förebild så kan dom flesta Stockholmare direkt gå till proppskåpet och vrida av huvudströmmen Fortum är en riktig miljöbov, för det första är det väl Sveriges enda kolkraftverk, dessutom fular dom med mätvärden så det ska se bra ut för allmänheten. Tänk på det när ni tänder julgransbelysningen.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2009/12/23 :  20:50:50  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Ifåga om kostnader för tillverkarna så har de sjunkit mycket kraftigt, men priserna till kund gör det inte.

Jo, ibland FBK. 1990 köpte jag mitt japan-tillverkade nakamichi-däck. Mäkta stolt över att jag lyckats pruta ned priset från 7000:- till 6400.-. Ett halvår senare flyttade man tillverkningen till Malaysia, och vips blev riktpriset i Sverige 4995:-. Hur nöjd var jag då på en skala?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

fripppel
Member

72 Posts

Posted - 2009/12/23 :  20:57:27  Show Profile Send fripppel a Private Message
Det är ju inte säkert att sverige skulle tillverka Hifiprodukter mer miljömässigt rätt än tex, kina (även om det är troligt). MEN vi sparar miljön eftersom all frakt till och från blir avsevärt mindre.

Det som är SÅÅ känsligt när man pratar om miljö är att i slutändan måste vi alla göra uppoffringar genom att avstå vissa produkter och eller tänka om i vårat konsumtionstänk och det är svårt.

1. För det första måste vi se problemet.
2. För det andra måste vi komma på en lösning på problemet.
3. För det tredje måste vi vilja betala priset för att lösa problemet.

Vad jag menar är att vi vet att vi konsumerar på tok för mycket och att väldigt få av oss är villiga att konsumera mindre eftersom vi bygger våra liv kring konsumtion. Flest prylar när han dör vinner. Utmaningen blir att lära sig hitta andra värden i livet än materiella. Klarar vi det tror ni?

God Jul på er!
/Fredrik




Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2009/12/23 :  21:51:48  Show Profile Send Snutten a Private Message
soundbrigade: jag klassar inte dig som idiot så du behöver inte ta illa vid dig, men jag är trött på att alla ska ha allt vare sig de har råd eller inte, därav tillspetsningen. Ska allt bli superbilligt utan att ta hänsyn till hur produktionen ser ut? God Jul förresten!

Edited by - Snutten on 2009/12/23 21:55:27
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/12/23 :  23:49:33  Show Profile Send svanbo a Private Message
Som jag skrev tidigare i tråden, så är det ju en enorm lyx att inte tvingas välja det billigaste utan ha möjlighet att faktiskt köpa ett dyrare alternativ enbart av moraliska och etiska skäl. De allra allra flesta i världen har ju inte den valmöjligheten. De flesta av oss har den dock. Man ska vara försiktig med att döma folks konsumtion. Tycker jag.
Go to Top of Page

fripppel
Member

72 Posts

Posted - 2009/12/24 :  11:03:39  Show Profile Send fripppel a Private Message
Svanbo. Ditt resonemang att några inte "tvingas" köpa billigare alternativ slår huvudet på spiken.

Vi är fast i en konsumtionsspiral där vi lärt oss att prylar och konsumtion = lycka(vem tvingar oss att köpa och konsumera saker över huvud taget egentligen). Och det är klart att vi vill ju vara lyckliga så därför konsumerar vi (vem vinner egentligen). Tänk om vi i stället kunde lära oss att vara nöjda och se allt som vi redan har, glädjas över det och låta tacksamheten rena våra sinnen från allt habegär.

Jag tänker ofta på Farmor Dagny i Malmö, 97 år gammal och har bott i samma lägenhet i över 45 år. Inredningen är samma som den dagen hon flyttade in. När jag besöker henne slås jag av hur minimalistiskt utrustat hennes hem är. Hennes kommentar när jag undrar om vi inte ska köpa lite nyare kastruller eller möbler är enkel.
- Varför ska jag det? Jag har det bra som jag har det.

Personligen skulle jag inte klara av att inte förnya mig men hon har någonting som jag inte har (ännu). Hon är nöjd och har stillat sitt habegär för länge sedan. När jag lämnar hennes hem känner jag mig ödmjuk inför det faktum att jag har mycket kvar att lära mig från min fattiga Farmor.

God Jul
Hoppas att ni får rikligt med Julklappar så att ni bli nöjda, för det blir ni väl...

Mvh/Fredrik
Go to Top of Page

Jonsolo89
Member

131 Posts

Posted - 2009/12/24 :  12:09:23  Show Profile Send Jonsolo89 a Private Message
Hej!

Svårt att hoppa in i en sådan här lång tråd utan att skriva något som redan är sagt.

Men det som måste göras är att vi måste sluta tillfredsställa våra behov med konsumtion av saker. Som "Fripppel" skrev i inlägget ovan om sin Farmor, det är ju helt rätt, varför köpa nytt när det inte behövs. Visst kanske det blir tråkigt efter ett tag men ska ett par gamla tapeter eller en gamal tv apparat ge oss ett tråkigt liv?

Gå ut och träffa en vän istället, lär dig ett nytt språk, finns hur mycket som helst att göra istället för att byta ut ens saker när man får tråkigt, det finns massa saker man kan göra utan att konsumera ting.

Det finns folk som har som hobby att handla, säg det till någon som inte har mat för dagen.

Svårt att prata om konsumtion på ett forum som bygger kring prylar och jakt efter bättre ljud, kanske en ökad byteshandel skulle vara att fundera på.

God Jul och Gott Nytt År - Lägg pengarna på välgörenhet istället för julklappar

//Jon

Ps: Kommer inte dem flesta komponenterna i våra förstärkare från Kina, spelar det någon roll då om man köper en förstärkare från Norge, då komponenterna troligtvis är från Kina iaf.

www.kanngi.se
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000