HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Yamaha A-1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JW
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/01/14 :  13:24:37  Show Profile Send JW a Private Message
Någon som känner till denna förstärkare.

Mvh

Joakim

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/01/14 :  16:29:57  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Vad vill du veta?
Jag har efterträdaren som heter AX-1 och som är rejält förbättrad jämfört med A1. Numera har ju den dock ersatts av AZ-1.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

JW
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/01/14 :  16:35:45  Show Profile Send JW a Private Message
Så mycket som möjligt.
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/01/14 :  16:37:38  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Här är en bild:


och en till


en till
Go to Top of Page

JW
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/01/14 :  16:41:35  Show Profile Send JW a Private Message
Är det en bra förstärkare? Vilken effekt är det och hur gammal.

Joakim
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/01/14 :  16:46:02  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Var det den gamla modellen du menade.
Jag trodde det vad DSP-A1 du ville veta mer om, sorry.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Anders Persson
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/01/15 :  20:42:57  Show Profile Send Anders Persson a Private Message
Hej!

En sån köpte jag ny 1981. Tror att det var i slutet av modellens produktionsperiod.

Den gick på drygt fyratusen då (en genomsnittlig månadslön var väl runt fem...) och den var en av toppmodellerna i Yamahas program på sin tid.

Jag drev ett par engelska högtalare (Tangent PS8) med den. Slutna trevägare som var måttlig lättdrivna.

Ljudet var mjukt, som jag minns det idag. Misstänker att det skulle låta väl mjukt jämfört med dagens förstärkare men jag använde och älskade den i tio år. Andra förstärkare som passerade förbi (lånade) under åttiotalet var Quad 44 + 405, Marantz PM4, Dynaco PAS3 + Mk3, Tandberg TR2080 (receiver) och en Revox vars beteckning jag glömt.

De jag kanske kunde ha tänkt mig att byta ut Yamahan mot då var Marantzen och Tandbergradion men de var för dyra.

70 eller 80 W per kanal och en tung best, sitt yttre till trots säkert 15-16 kilo på grund av ett stabilt chassi och en rätt rejäl nätdel. Den var likströmskopplad vilket de skröt med. Jag vet inte vad det innebär men den orkade en hel del i alla fall. Kvalitetskänslan var fantastisk. De byggde den verkligen massivt.

Ganska få ingångar vilket till slut blev skälet till att jag bytte den mot en modernare Yamaha.

Jag har saknat den ända sedan jag sålde den och skulle gärna ha en igen av nostalgiska skäl men misstänker att den skulle låta rätt åldrat idag. En del vill ju ha sjuttiotalsljudet för att de tycker att det låter på ett speciellt sätt och jag har en känsla av att det nog är det man får med en A-1.

Mvh,

Anders P
Go to Top of Page

JW
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/01/16 :  10:13:59  Show Profile Send JW a Private Message
Tack så mycket för infon.

Mvh

Joakim
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000