Author |
Topic |
|
Beny
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2003/01/14 : 11:30:55
|
Hej!
Har någon gett sig på att uppgradera Sentec PA-9? Vad kan man göra? Större kondingar, större trafo? Eller lönar det sig inte? Verkar svårt att finna alternativ om man vill ha monoblock. Vad finns i resonabla prisklasser förutom Donizetti?
/Beny
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2003/01/14 : 12:32:58
|
Vill du bli av med dina pa-9, så kan jag ta dom. Synd annars att tweaka dessa. Möjligen byta gamla kondingar. |
markih |
|
|
Beny
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2003/01/14 : 13:27:31
|
quote: Originally posted by markih
Vill du bli av med dina pa-9, så kan jag ta dom. Synd annars att tweaka dessa. Möjligen byta gamla kondingar.
Frågan är hur länge kondingarna räcker. Jag har haft PA-9:orna på dygnet runt i 10 år... Börjar kännas lite trötta i ljudbilden - eller så kanske jag har blivit gammal. |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2003/01/14 : 14:50:24
|
Många elektrolytkondingar torkar ut av värme. 10 år ständigt på, kan ha försämrat dom. Du kan ju mäta upp dom och även andra lytar. |
markih |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/14 : 15:02:23
|
Efter att ha spanat in schemat så är nog en uppgradering av ellyterna (och kanske en liten uppbiffning till kanske 2x22000uF) det enda jag skulle våga mig på.
Kanske, kanske, eventuellt så skulle jag försöka att parallellkoppla ett par oscon-ellyter eller tantal-ellyter på kanske 47uF över lysdioderna. En polypropp på några uF kan man ju parallellkoppla med den bipolära ellyten C12 som ser till att dc-återkopplingen är högre än för det övriga området.
Men jag vågar inte säga att det ger något lyft ljudmässigt. Allt annat ansvar för moddningen avsäger jag mig dessutom fegis som jag är! |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Beny
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 13:17:04
|
sådär, nu har jag provat att sätta 4 st 200pF parallellt med dioderna i likriktaren och 0,1uF keramiskt + 3,3uF polyester parallellt med de stora filterkondensatorerna.
lyssningsintryck initialt: mer och renare diskant. tidigare kändes den inte helt ren och kapad längst upp. nu ren och hel. dock kanske lite för mycket diskant och mindre bas !!
lyssningsintryck efter 100 timmar: nu är diskanten rundare och det har blivit mer bas än innan modden!! lyssnar man på t ex Herreweges Beethoven 9:a är basen riktigt fet och djup och man hör akustiken runt instrumenten mycket bättre än tidigare.
nästa mod? funderar på att sätta t ex ELNA 10000uF parallellt med existerande 15000uF. Borde precis få plats, man kanske får flytta trafon något. Alternativt Evox Rifa t ex 5*1000uF parallellt med varje existerande.
Synpunkter? |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 21:40:34
|
Nagref
Blir nyfiken på varför du vill avkoppla lysdioderna? |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 23:47:03
|
Det borde ge lite mindre brus i strömgeneratorerna och något större störundertryckning från nätdelen. Det senare enligt, inte mig men Self... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 22:30:15
|
Nagref
OK, nu fattar jag. Det är lysdioder som genererar förspänning till en strömgenerator. Jag trodde att det var lysdioder på fronten som du skulle avkoppla. Då förstår du nog mitt frågetecken :) |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 23:12:37
|
Då är din fråga verkligen berättigad, Pabo! Det hade verkligen rört sig i Vodoomarkerna annars.
Kan skicka dig ett schema så att du kanske kan komma på andra förbättringar, eller?
|
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 17:31:23
|
Absolut, det vore kul att se hela schemat |
|
|
|