Author |
Topic |
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 21:54:36
|
Detta kanske är fel forumdel men jag hittade ingen avdelning för denna typen av frågor. Har nyligen mätt med faspenna på utrustning i huset och i min vardagsrums-stereo verkade allting ok. Däremot när jag kom till sovrummets anläggning, hembion, dotterns rum, samt kontoret där jag har steros placerade lyste faspennan starkt när jag närmade mig chassiet på apparaterna och till och med när jag närmade mig högtalarelementen.
I vissa lägen blev sitsen bättre när jag vände kontakten i uttaget men i vissa fall hjälpte inte detta. Detta kanske beror på att de är sammankopplade med övrig utrustning?
Jag mätte vidare på övrig utrustning likt lampor,fläkt mm i huset och noterade då att framför allt utrustning som är kopplad till en av de tre faserna i huset har en benägenhet att få faspennan att lysa. Med hjälp av multimeter har jag mätt runt i huset och i de rum där utrustningen inte lyser får jag fram under 1V mellan jord chassi.
Däremot så får jag fram 10V från fläkten till jord när den är avslagen och 22V när den är påslagen.
Nu kanske man skall notera att utrustningen jag mätt på samtlig är kopplad till ojordade uttag. I ett rum hade jag tex kopplat två förlängningsdosor kopplat till lampor,dator, projektor, stereo mm och där hamnade jag på 7V mellan jord och chassi på ena uttaget. Mätte jag på jordpinnarna på förgreningsdosan såg jag samma skillnad, dvs 7V. Inte så konstigt kanske då chassit borde ha koppling till jord i förgreningsdosan och att båda kontakterna sedan sitter i ett ójordat uttag. Dvs de två förgreningsdosorna har ingen jordkoppling mellan varandra utöver när utrustning är kopplad in mellan dem (tex dator i ena och projektor i andra).
En annan fråga. I huset har man tre faser, om man mäter mellan jord på dessa borde väl de visa noll eller runt det?
Jag kommer inte leka så mycket hobbyelektriker utan är något fel så tar jag in fackman. Jag kan även tillägga att jag bott här i 5år utan några elproblem eller störningar så allting kanske är i sin ordning bara det att faspennan har öppnat upp ögonen på att elen man får ur väggen inte alltid är så bra. |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 22:06:28
|
quote: I vissa lägen blev sitsen bättre när jag vände kontakten i uttaget men i vissa fall hjälpte inte detta. Detta kanske beror på att de är sammankopplade med övrig utrustning?
Alla sladdar (inte elsladden) ska kopplas ur innan du kollar med pennan |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 22:43:39
|
Normalt sett har man väl tre faser och en nolla/jord. Mellan två faser ska det vara 380-400V och mellan varje fas och nolla 230-240V.
Var försiktig om du ska mäta vidare. |
|
|
|
Topic |
|
|
|