HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp med Dynaudio 17W-75 XL/8 ohm
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/12/06 :  18:17:00  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Hej!
Jag skulle vilja ha förslag på hur jag skall använda 4 st Dynaudio 17W-75XL/8 ohm på roligast/bästa sätt. Jag har förut haft 2 st per högtalare i en basreflex på cirka 30 l med en Vifadiskant i dÀppolito, men med för lågt WAF, dvs skrotat. Skulle väl kunna tänka mig något liknande och då lite snyggare gjort. Har även fått för mig att en sluten 30- liters låda skulle funka bra med en Linkwitz- korrigering för lägre bas. Synpunkter och förslag mottages med största tacksamhet.

[img]/img]

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/12/06 :  18:21:35  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Tydligen fick jag inte in specen på elementen. De grundläggande data är

Fs 40 Hz
Qt 0,5
Vas 20 l
Lin.exc 6 mm (p-p)
Bl 5,7 Tm
Rörlig massa 16 g

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/06 :  20:42:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
sluten 30- liters låda skulle funka bra med en Linkwitz- korrigering för lägre bas


Det bör du inte göra. Du får hiskligt med dist och dopplereffekt om du skall ha djupbas och mellanreg ur samma element i en sluten låda.

Jag hade hellre satsat på en MLTL-låda eller vanlig transmission.
Brukar inte Dynaudio ofta trivas i transmissions-lådor???
Jag vill minnas mig sett många sådana exempel...

Mer data på dem??? Har du Qms, Sd, Re och Qes???
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/12/06 :  23:41:50  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Mer data:
Qm 2
Qe 0,6
Sd 120 cm2
Re 5,6 ohm

Sorry, TL har jag hört talas om, kräver känsla för dämpning, men MLTL är det sämre med. I vilket fall som helst låter det spännande med något man inte gjort förut.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/12/07 :  00:08:52  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Efter sökning på forumet och lite googlande hittade jag om MLTL, Circlomanen förståss, och dynaudioelement i transmission line. Mina kunskaper i att använda hornresp är tyvärr under noll, så "lite" hjälp på traven uppskattas.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/07 :  06:04:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag skall leka lite med dina element så snart jag vaknat. Jag sover just nu, men klockan ringer om en timme. En kopp te, några glutenfria mackor och nån timme Hornresp står på menyn...
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2009/12/07 :  08:03:53  Show Profile Send ud a Private Message
Det är nog bäst att mäta elementen då jag sett 3-4 olika data på detta elment,
trors att beteckningen varit densamma.

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/12/07 :  09:29:10  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Elementdata är tagna från Dynaudios datablad, så jag hoppas/utgår från att de stämmer någorlunda.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/07 :  11:29:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag är inte helt överens med ditt element. Det har en ganska låg Bl och ett högt Qts. Saker och ting vill bli lite väl resonanta enligt för min smak. Uppenbarligen kan dessa element prestera en del då de var mycket populära på sin tid, och Dynaudio brukar inte bygga vilken skit som helst.

Nåväl, jag har krånglat med dem i Hornresp ett tag. Hornresp i XP i Virtualbox i Debian AMD64 fick sig en totalflipp och jag var nära att ge upp, men skam den som ger sig....
Efter att ha lekt med MLTL, klassisk transmissionlinje och div andra obskyra mellanting tror jag att jag hittat nått roligt som skall ge dig bra tryck i basen ned till ca 28 Hz. (ännu lägre i rätt rum)
Nackdelen är att impulssvaret ser inte så häftigt ut. Inte katastrof, men bra PA-basar i frontladdade horn ser bättre ut!
Det kommer snart lite bilder på simmarna.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/07 :  11:42:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message


Så ser det ut i Hornresp.

Jag är inte säker på att allt är som det skall med Hornresp i en virtuell maskin. Om någon vill köra samma element i Hornresp direkt i windows på den riktiga hårdvaran så skulle det kunna verifiera mina data.
Konamplituden blir extrem enligt hornresp. 4 mm vid 2,83 volt vid vissa frekvenser????
Det borde den inte ens bli om elementet inte hade en låda eller baffel??!? Det är lite mystiskt. Allt annat ser bra ut iallafall.

Lådan skulle bli en golvstående sak, ca 1 meter hög med en mellanvägg i mitten, aningens vinklad. En port på framsidan. Elementet högst upp på baffeln och diskanten under. Eller i en extra baffel/låda som står ovanpå lådan. Smaksak och beroende på vilken höjd man vill ha diiskanten i.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/07 :  11:44:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Allt jox över 150 Hz kommer att dämpas påtagligt i veck och portar. Hornresp brukar vara allt för frikostig med resonanser..
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/07 :  11:55:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message


Simpel principskiss.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/12/07 :  15:31:24  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Tack för förslaget. Det ser ju inte så komplicerat ut rent byggnadstekniskt, utan det är värt ett försök. Ner till cirka 30 Hz är ju perfekt för aukustisk musik.
Men, hur får jag ihop längdmåtten? Är måtten på tvärsnittet (BxD) kritiskt eller är det enbart ytorna i Hornresp som styr?
När jag sedan dämpar lådan, gör jag det lika packat överallt eller skall det vara tjockt i ena änden och tunnare ut mot öppningen t.ex.?

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/07 :  17:30:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Tvärsnittsytan i hornresp är kung. Man kan fördela den en hel del inom rimliga gränser. Om man fördelar 200 cm2 i 200 x 1 cm så funkar det inte som tänkt... Men 20 x 10 funkar säkert lika bra som 15 x 13,3 cm.
Jag tänkte mig nog en invändig bredd på 15 - 20 cm, och jag tror inte du skall gå för långt utanför det.
Observera att det är simmat för ett element i varje låda. Vill du bygga med båda så säg till.

Jag vill bara varna för att det är ett expriment. Jag har aldrig byggt nått med vare sig Dynaudio eller exakt denna typ av låda. Att MLTL funkar bra det vet jag, och det är många som byggt både avsmalnande och utvidgande varianter av dem. www.quarter-wave.com är ett bra ställe för information.

Jag vill rekomendera dig att få dessa simmuleringar bekräftade från annat håll innan du lägger pengar på 36 mm ask-plywood och epoxilim.
Är du våghalsig så bygger du dem direkt och tar smällen med ett leende om det inte blir så bra som du hoppas.
Jag tycker att min virtuella maskin med XP beteede sig underlig under tiden jag simmade, och konamplituden den visade var utomjordslig. Kan vara bra att kolla upp innan klingar kapar matrial.

Dämpmatrial är illa. Jag skulle bygga en prototyp av 16 mm spån och leka lite med vart man lägger filt och dämpning. Så lite som möjligt. Jag har hellre lite glädje och en livlig högtalare än en slätstruken mätmässigt perfekt reproduktionsapparat. Mindre byråkrati och mer rocknroll!!!
Lite yllefilt eller liknande på några väl valda ytor för att ta bort burkljud och allt för livliga resonanser är väl en bra sak.

Edited by - Circlomanen on 2009/12/07 17:32:22
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/12/07 :  18:50:55  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Det här känns inspirerande. Jag har tillräckligt platt material för att göra ett busförsök. Om jag skulle vilja ha två element i en låda förändrar det mycket? Om jag fattat dina skisser rätt skall elementet/elementen sitta mitt för S2.
Eftersom jag är en fullkomlig novis på horn undrar jag också hur högt man dela till diskanten.
Nu ska se om jag kan köra lite Hornresp med din input och sedan leka runt lite.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/12/07 :  18:53:13  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Nu får det bli lite "I blueskvarter" från 1964 tillsammans med Hornresp.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/07 :  19:38:10  Show Profile Send Circlomanen a Private Message


Så blir det med båda. I stort sett en dubblering av alla ytor, men det blir en längre port.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/07 :  19:41:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Det blir enligt Hornresp bra tryck ned till ca 25 Hz. Säkert lite djupare i verkligheten med rummsbidrag och allt.

Samma sak nu. Konamplituden är extrem, framför allt under resonsfrekvensen i lådan. Högtalaren behöver ett bra subsonicfilter. Kanske inte i verkligheten om man inte spelar högt eller med buckliga skivor på en vinylrigg.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/12/07 :  20:01:58  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Tack för hjälpen! Nu är det dags att ta fram papper och penna.
Som vanligt kommer Hornresp och jag inte överens. Men nå#180;n gång så...

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/07 :  20:59:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Med ytterligare lite envishet så har jag hittat en mycket bättre lösning. En klassisk MLTL som bla Bob Brines smider dem.
Som jag redan sagt innan så är jag inte riktigt överens med detta elementet, även om vi blivigt bättre polare än vad vi var i morse...
Det kommer bilder snart.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/07 :  21:08:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message



Lättare att bygga, bättre impulserespons och mindre konamplitud...

Det var f.n vad det gick att göra morgonens förslag bättre.
Jag skyller det på elementet.

Denna skall se ut som Bob Brines högtalre eller min MLTL som jag knåpade ihop i en annan tråd.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/12/07 :  21:24:06  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Härligt engagemang Circlomanen

Har inte kollat själv på elementet, men utifrån dina simuleringar så
ser det en aning bråkigt ut...Då brukar det vara låg avstämning som
gäller om man inte vill få berg-och-dalbana i tonkurvan, som du
gjort... Det man torskar på är ju impulssvaret, som blir betydligt
bättre om elementet placeras i pipans början, men resonanbeteendet
blir värre. Mycket dämpning i delen mellan elementet och pipans början
verkar vara rätt medicin. Sedan får man anpassa mängden dämpmaterial i
den andra delen efter lyssning.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/07 :  21:38:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Härligt engagemang Circlomanen


Jag har suttigt en del med Hornresp i några veckor nu och lekt. Det var ett problem helt i linje med vad jag leker med till mig själv, men jag har inte just de elementen... En spännande utmaning. Jag vill se om det går bra att knåpa ihop nått annat än bara trista basreflexlådor...

Har simmat MLTL-lådor till mina Beyma 12LX60. Det borde kunna bli en trevlig sak. Jag gillar den typen av avstämning. Den är enkel att bygga, ger bättre resultat än vanliga basreflexlådor och faller sig naturligt som golvstående högtalare med bra höjd på elementet.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/12/07 :  21:49:05  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Circlomanen, tack för all hjälp och input men nu är jag lite besvärlig. Den sista simuleringen är om jag läser rätt för två element. Och jag har bestämt mig för att använda bara ett. Så får det bli ett par högtalare till om det faller väl ut.
Jag håller med dig att det kan vara roligare att pröva annat än de vanliga basreflexen.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/07 :  22:10:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Den sista simuleringen är om jag läser rätt för två element


Japp.

quote:
men nu är jag lite besvärlig


Nej, det är jag som är. Jag är ledig, uttråkad och flyr den riktiga världen med hjälp av Hornresp och några forum.


quote:
Och jag har bestämt mig för att använda bara ett


Det låter bra. Hoppas att vi får se spån, svett och lamellfräsning (kexning) snart!

Du har inte fått hjälp. Du har blivit lurad in i en fälla. Du vet ju att så här mycket "hjälp" är mycket förpliktigande!!!! Å du vill inte förlora ansiktet inför hela forumet!!

Johannes.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/12/07 :  22:32:25  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Det ligger något i det där med fällan men det var förhoppningen också. Som sagt, basreflexer kan jag, nästan.
Jag ska försöka att hålla masken i alla fall.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000