Jag brukar märka upp och kapa med bågfil och sedan fila till snitten med en vanlig fil. Det blir väl inte lika snyggt kapat som med en specialsax men duger i de flesta fall.
Om du har en Dremel så finns det små kapskivor till dem. Annars går det att ritsa/såga ett kraftigt spå och sedan bryta. Men det är lite mer påfrestning för kortet. Plåtsax funkar kanske?
Jag har själv funderat på det problemet, och tror att det finns en bra lösning på det. På biltema säljer de en bänkplåtsax för 500kr som kan klippa upp till 6 mm stål. Det som begränsar användningen är när laminat större än skärklingan ska kapas är det svårt att få det snyggt från tidigare snitt.
Ska själv inhandla ett ex de närmast dagarna och prova
Har inhandlat en sådan bänkplåtsax som Wizard nämner just för det syftet. Körde tidigare med en lite handhållen plåtsax. Det går men blir inte alltid jättebra.
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
På vår lokala järnia i Karlskrona finns en bänkmonterad miniatyr cirkelsåg av tyskt fabrikat ca 1000:- det finns även special klingor för just glasfiber laminat. Skall införskaffa mig en när ekonomin återhämtat sig efter julklapps handlandet.
Prova med en bra geringssåg du får modifiera lite men det är ett alternativ till frihandsågning använd alltid munskydd då glasfiber och epoxi inte är bra för din hälsa.
Förslagen haglar in. Det där med en plåtsax lät intressant. Farsan har nog en liggande hemma i garaget som klipper 20 cm långt. Man kanske kan försöka få med sig den nästa gång...