HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför lyssnar du på musik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/11/24 :  14:37:13  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message

I somras var det en händelse som kom mig att börja grubbla lite på det där med musik och musiklyssnande.

Det var så att jag, inte helt ovanligt, befann mig i soffan framför anläggningen och lyssnade på nån skiva (minns tyvärr inte vilken, men det var inte det som var det minnesvärda). När in i rummet strosar äldsta barnet. Min 7åriga dotter varpå hon sonika slår sig ned i soffan bredvid mig. Mysigt. Hon har än så längen ett ganska svalt intresse för musik, så till vida det inte rör sig om Singstar till nån spelkonsol eller att botta nån "Barnens favoriter"-skiva på lill-stereon. Nä, det som var intressehöjande denna gång var att jag såg på henne att hon "lyssnade". Jag såg att hon kikade på ljudbilden och hade huvudet lite på sned ackompanjerat med en fundersam min.
Ser man på, tänkte jag. Hon verkar ju faktiskt aktivt lyssna på vad som händer och spelas.

Efter en liten stund kikade lilltjejen på mig och frågade: "Pappa, varför lyssnar du på musik?"



Alltså inte i stil med Pappa, varför lyssnar du på musik...när du kunde ha jonglerat eller spelat kort istället? Utan just: Varför lyssnar du på musik.

Hur sjutton svarar man på en sån fråga? Bara att tänka ett par tre steg så blir svaren überkomplicerade. Jag tror jag sa nåt i stil med att det känns bra att göra det, eller nåt. Hmpf...
Men frågan har sedan dess följt mig. Varför lyssna? Vad är det som känns bra med det? Vad är det som triggas? Vilka behov är det som tillfredsställs? Betyder det att jag saknar nåt eftersom jag anser att musik fyller ett behov? Är det en livsstil? En hobby?

Hobby låter oskyldigt. Livsstil låter stort. Jag tycker nog inte att jag direkt saknar nåt... Däremot skulle det bli ett hål i livet utan musiken. Tillfredsställd eller triggad så känns det vilketfall jälkigt bra att göra det! Lyssna alltså.


Jag har fler funderingar och kommer fylla på senare, men är lite nyfiken på om nån annan har andra tankar. Ni får gärna också svara på frågan om varför.

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/11/24 :  16:14:02  Show Profile Send bearwik a Private Message
Jag lyssnar på musik för att jag mår bra av det, jag kan känna en nästan fysisk längtan efter musik ibland. När jag lyssnar så förstärker musiken mitt känslotillstånd. När jag slappar blir det lite lugnare musik, ska jag städa eller har mycket att göra blir rock av olika slag. Om jag ska göra något tråkigt så blir det roligare med musik. Och sen ska vi inte glömma glädjen med att hitta ny bra musik.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/11/24 :  16:16:59  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag lyssnar på musik för att fly till en annan värld där inga krav eller stress finns. Som meditation. Musik skall beröra själen och stimulera våra hjärtan och hjärnor. Sedan spelar jag också musik om jag vill känna nostalgi.

Och för att uppleva musiken så nära som möjligt motiverar jag mig själv att lägga lite slantar på elektroniken, för själens skull.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2009/11/24 16:18:26
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/11/24 :  16:42:16  Show Profile Send svejk a Private Message
Läste nyligen ett yttrande "Utan musiken skulle världen ramla sönder" Tror det stämmer.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/11/24 :  19:00:25  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Musik gör en lugn och avslappnad. Rensar tankarna. För in en i en speciell sinnesstämning. För bort en till någon annan tid eller plats. Nostalgi.

Måste dessutom medge att jag själv har ett nästan lite maniskt förhållningssätt till musik. När jag fastnat för någon speciell stil är det som att jag bara måste höra allt som har med den stilen att köpa. Ofta läser jag en kort notis om ett band i någon tidning för att sedan direkt rusa till datorn och beställa en, eller ännu hellre tre, plattor av den artisten. Jag bara känner att jag just nu måste lyssna på den artisten! Annars blir jag stressad och rastlös.

Undrar vad man skulle göra om musik inte fanns?
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/11/24 :  20:49:09  Show Profile Send svanbo a Private Message
Om man vill bli lite mer biologisk så är det ju så att människan alltid har haft ett behov av att skapa och lyssna på musik. Det är oerhört grundläggande i vår karaktär. Såg ett intressant program om varifrån musiken egentligen kommer häromdagen, som behandlade bl.a. detta om VARFÖR musiken uppstod. Dock kommer jag inte ihåg var jag såg det och nu hittar jag det inte på nätet
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/11/24 :  21:00:20  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
För mig är musik en absolut vital del av lvet, vet inte om jag skulle klara någon längre tid utan.

Anledningen till att jag lyssnar är att det låter aldeles förbannat illa när jag spelar själv.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2009/11/24 :  21:11:15  Show Profile Send Cyrus a Private Message
För att överleva.
Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2009/11/24 :  21:37:21  Show Profile Send Psy_lord a Private Message
Lyssnar för att varva ner på kvällen bla
Musik har tydligen en väldigt triggande effekt i vissa delar av hjärnan. Såg en undersökning nån gång om att musiklyssnande triggar delan man räknar matte med.. mycket användbart i skolan :)

"Här berättas om vanliga fysiska symtom på starka musikupplevelser. Hjärtat slår snabbare, andningen påverkas, gåshud, darrningar, tårar, skratt. Man blir stilla, eller kan inte sitta still, måste dansa, hoppa, skrika.
Många får också en förändrad kroppsuppfattning. "Hela jag var musik", berättar någon, "och jag expanderade och fyllde hela rummet." klart man vill ha allt det där... musik är en hälsosam drog.
http://www.lagerstrom.nu/skrivit/SKRIVIT/musikforskning.html

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
Go to Top of Page

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2009/11/24 :  21:59:13  Show Profile Send DMGbg a Private Message
Livets mening är att må bra, att lyssna på musik får mig att må bra.

Varför göra enkla saker svåra? det finns ett släktskap och ett inre förhållande mellan själen - ton - rytm

Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.

Edited by - DMGbg on 2009/11/25 08:27:52
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/11/25 :  08:47:17  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Wow. Bra svar allihop. Något som verkar länka samman de flesta är att det där med musik och lyssning verkar sitta lite djupare än medel.

Någon nämner sinnesstämning. Nån annan längtan. En tredje nåt om biologi och grundläggande behov. Abstinens! Att det påverkar själen, att vi skulle förgås och till och med att hela världen riskeras om den skulle försvinna. Det är ju rätt häftigt egentligen! Att musiken verkar ha en sådan oerhört kraftig påverkan på oss att det kan helt ändra vårt väsen.

Musik som lugnar eller piggar upp. Skickar en på en resa om hela det känslomässiga registret från fullständigt bedrövad till oförklarligt euforisk. Återkallar minnen eller skapar framtida drömmar. Dränerar eller fyller.
Psy_lord nämner att musiken är en hälsosam drog... och med tanke på vad musik kan åstadkomma är det nog inte en helt galen analys.



Vad är det som får mig att efter en riktigt stökig dag på jobbet komma hem och välja en slammrig metal-skiva, vrida upp volymen och låta musiken defragmentera hjärnan?

Vad är det som får mig att en stilla förmiddag ladda en utsökt jazztrio i släden bara för att få nåt gott, omslutande och njutbart till kaffet?


Sinnestämningen har nåt med musikval att göra, ganska tydligt.

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/11/25 :  10:14:57  Show Profile Send Zombie a Private Message
Om man är hifinörd är man tyvärr tvungen att lyssna på musik för att kunna tala om sin stereo och byta kablar och uppgradera osv. Olika färgers brus blir lite tråkigt i längden...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2009/11/25 :  10:30:38  Show Profile Send lindvall a Private Message
Mycket intressant frågeställnig, och väl formulerade svar av alla.

Jag är inne i en period i livet där jag inte har tid att lyssna på musik på samma sätt jag gjorde innan. Jag saknar det. Det blir nu förutom arbetet och sömnen (ständigt denna sömnbrist!) familjen som tar det mesta av tiden, . Musikkonsumtionen sker nu mestadels genom köksradion (som jag kopplat datorn till) när man fixar med annat, och i de små pauserna när man är ensam, kanske på promenaden till affären, via iPod och billiga in-earlurar. Men dessa små pauser blir ibland riktiga vattenhål. Jag har inte haft någon fungerande fin-hifi på ett par år nu, mycket beroende på att jag inte har tiden, eller kanske snarare att jag inte känner att jag kan avsätta tiden, att faktiskt sätta mig ner i lugn och ro och lyssna på musik.

Något jag ibland upplever är att jag inte hittar rätt musik, jag kan stå handfallen ifråga om vilken artist jag ska lyssna på, och vad min själ behöver. Detta blir ett bryderi när tiden är så begränsad, vad ska jag nu lyssna på för att få ut det mesta möjliga?!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2009/11/25 :  10:48:49  Show Profile Send Snutten a Private Message
Flera skäl:
- Avkoppling
- Intellektuell stimulans
- Testa anläggningen
- Behov av upplevelser
- Det svänger ju!

plus en del annat som jag inte kan sätta ord på.
Happy listening!

Edited by - Snutten on 2009/11/25 10:49:36
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2009/11/25 :  11:00:52  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Jag blir glad av musik. Inte all musik, men mycket av den är rent uppiggande. Eller rogivande, eller bara något annat än stressen man tar med sig hem. Fungerar som ett slags tvättmedel för sinnet.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/11/25 :  11:20:29  Show Profile Send Sundström a Private Message
Punkt 3 nedan är ju egentligen vad du frågar efter. Det är en sorts medskapande att lyssna; och vissa musiker och sångare kan jag känna att jag samspelar riktigt bra med, vissa känslomässigt, andra musikaliskt.

Mina skäl:
1. Justera något och testlyssna
2. Lyssna kort på favoritskivorna med nya uppställningen
3. Fin lyssna på hela skivor (antalet veckor uppställning varar är betygsgrundande)
4. Leta efter skiva som tar fram svagheten som stört mej lite
5. Lyssnar på hammare och såg
Börjar om från 1.

Under 2, 3 och 5 mår jag prima i min hobby. 4:an är ju mycket lärorik men kan även ge kallsvettning och huvudbryderi. 1:an är spännande och intressant.

Nya uppställningen för veckan ger mindre dynamik mellan 100-2000 hz. En sluten låda 12" Eminence Delta har tagit över efter 8" bakladdat horn. Men samtidigt gör 12:an musiken lite kraftigare och helheten blir mer lättlyssnad. Vet inte vad jag gillar bäst än...måste nog tillbaka till horn...

Edited by - Sundström on 2009/11/25 11:21:45
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/11/25 :  21:41:11  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
lindvalls inlägg känner jag igen mig väl i. Förutom då att jag faktiskt har en uppsjö tillgängliga återgivningsalternativ 24/7. Men så var det ju det där med tiden. Familj, renovering, arbete, allt snurrar på och dygnet saknar några timmar för att få det att gå runt. Däremot är jag väldigt noga med, som lindvall igen nämner, vattenhålen.

Utan dem når jag inte det Snutten och Marina, Psy_lord m.fl tar upp. Jag tror att merparten av oss är lite inne på samma spår. Vi verkar som varelse ha ett särskillt behov. Ett behov som musiken har som syfte att fylla. Men helt lätt verkar det inte vara. Det är en fråga om tajming. Som tur är har vi ju inte bara ögon och öron till hjälp för att hitta just rätt. Det är ju till och med så att kroppen/själen(?) säger till oss vad vi ska lyssna på för att få ut förväntad effekt!

Läs exemplet lindvall igen och se ifall du kännner igen dig - Frustration vid cd-hyllan att inte veta vad man skall välja. Hur många gånger har man inte sett en skiva i samlingen och tänkt att: "Den vore skoj att lyssna på." Varpå man laddar musiken och redan efter ett par sekunder rynkar näsan och känner i hela kroppen att: Nää, det här var inte alls det jag ville höra. Jag måste välja nåt annat. Nu!

Rätt konstigt att man kan reagera så.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/11/26 :  15:40:54  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Inte så konstigt egentligen om vi nu kopplar musik till sinnesstämningen. Vilken sinnesstämning man är i kan ofta avgöra vilken musik man känner för at lyssna på. Jag känner helt klart igen det där att man sätter in en skiva man vill lyssna på för att en minut senare komma på att det nog inte alls var så kul ändå! Vissa dagar kan jag tycka att en artist är helt fantastisk medans jag dagen efter inte kan lyssna på den artisten för att den skräniga sången är halvt olyssningsbar. Det är därför man måste ha många skivor!
Go to Top of Page

pwrdesign
Member

200 Posts

Posted - 2009/11/26 :  15:59:34  Show Profile  Visit pwrdesign's Homepage Send pwrdesign a Private Message
Om man sysslat med t.ex. meditation och mindfulness så ser man klara likheter med "lyssnande".

För ca 4-5 år sedan så gick jag in i den berömda väggen med en hel del tråkigheter som följd.

Musiklyssnandet har varit en stor del till att jag nu är ca 90% återställd (helt återställd blir jag aldrig, mer medveten och många erfarenheter rikare är jag dock).

Så mitt svar på frågan är:

"När jag lyssnar på musik så släpper min skalle alla andra tankar och funderingar. Det annars konstanta processandet stannar upp och fokuseringen vrids helt och hållet mot ljudbild, detaljer m.m. Jag blir närvarande och medveten om vad som sker, något jag annars har väldigt svårt att vara (vilket också fick mig att jobba slut mig själv)"

Det som dock är spännande är att mitt "medvetande" kräver en viss nivå på anläggningen (jag skojjar inte). Om jag sätter mig och lyssnar på en burkig, tråkig, instängd anläggning, så börjar mina tankar och medvetande vandra iväg upp i det blå :)

Sen är det j*vligt läckert med glödande rör också såklart :D

MvH Patrik

Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/11/27 :  08:28:16  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Mycket intressant fråga detta.

Jag känner igen mig i mycket av det ni andra skriver:

För ca 4-5 år sedan så gick jag in i den berömda väggen med en hel del tråkigheter som följd.
Musiklyssnandet har varit en stor del till att jag nu är ca 90% återställd (helt återställd blir jag aldrig, mer medveten och många erfarenheter rikare är jag dock).

Ungefär samma här - lider av depression nu så humöret och livsgnistan pendlar upp och ner i en ryslig fart, musiken är helt klart något som gör att jag orkar stå ut.

Vilken sinnesstämning man är i kan ofta avgöra vilken musik man känner för att lyssna på.
Jepp! - Sofia Karlsson, The Beatles och Mastodon är bra för min själ, fast på olika sätt och är därmed olika passande beroende på sinnesstämning.

Jag blir glad av musik. Inte all musik, men mycket av den är rent uppiggande. Eller rogivande, eller bara något annat än stressen man tar med sig hem. Fungerar som ett slags tvättmedel för sinnet.
Instämmer - även om musiken tex. är agressiv och handlar om något eländigt typ massmord eller så, så funkar det bra för mig.
Men - detta är lite märkligt - musik som jag tycker riktigt illa om (bla. Lars Vinnerbäck, Kent, Hiphop och dansband - spelas sånt på radion så bytar jag omedelbart kanal) gör mig sjukt irriterad, kan jämföras med att höra på ett litet barn som skriker eller ett gäng tonåringar som står ute på gårn och gör burn-outs med sina epa-traktorer...

Nu som livet ser ut för mig för tillfället (två små barn, skiftarbete, husrenovering, depression osv.) så blir det sällan finlyssning i soffan. Jag har det som mål att avsluta varje kväll med att sätta mig ner och lyssna igenom en skiva innan jag går och lägger mig (detta händer dock ganska sällan - men det är i alla fall målsättningen) sedan blir det ju en del slölyssnande i bilen, på jobbet och när jag håller på och renoverar men det är ju liksom inte samma sak.





Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/11/27 :  11:37:31  Show Profile Send sopwith a Private Message
Musiken är bara en ursäkt för att kunna köpa nya maskiner hela tiden naturlitvis , nä.., tycker att detta var huvudet på spiken.

"Jag blir glad av musik. Inte all musik, men mycket av den är rent uppiggande. Eller rogivande, eller bara något annat än stressen man tar med sig hem. Fungerar som ett slags tvättmedel för sinnet. "

klockrent!!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/11/27 :  13:50:51  Show Profile Send Zombie a Private Message
Sportfiske är underskattat om nu musiken inte räcker till...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

pwrdesign
Member

200 Posts

Posted - 2009/11/27 :  14:10:59  Show Profile  Visit pwrdesign's Homepage Send pwrdesign a Private Message
"Sportfiske är underskattat om nu musiken inte räcker till..."

Word!

*inbiten flugfiskare*

Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/11/27 :  18:36:21  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det är ju ändå rätt så intressant det här. Om jag förstår mig själv rätt , och de flesta övriga, så kan musiken användas som förstärkare av en sinnesstämning. Men också som polvändare av den samma - dvs något som balanserar upp den negativa delen och som kan föra lyssnaren mot den positiva delen av skalan (vilken ände man nu föredrar).

Likhetstecken från polvändare kan möjligtvis dras till tillfällen då musiklyssnandet används för att gå gång - kontra de tillfällen när musiken hjälper till att varva ned.

Vilket fantastiskt verktyg! Tidsfördriv, underhållning och medikament. Inte undra på att det är så populärt, för att inte säga nödvändigt. Här har ju genbanken gett oss något utöver det vanliga: Förutom chansen att få använda fantasin, träna hjärnans olika delar och balansera/hantera viktiga känslor. Så har den också gett oss möjligheten att skänka fördelarna till varandra.

Jag får den till skänks varje dag. Och är tacksam för det.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/11/27 :  18:54:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
För mig är musik en rik kommunikation av känslor. Jag väljer musik efter vilka känslor jag vill förstärka och stimulera för stunden.
Ett äventyr i känslornas och stämningarnas land, kan man nog kalla det.
Rammstein när man skall kriga mot dammråttorna under sängen, Nick Cave när man vill njuta av lite svart syn och förakt för all glädje, som två tydliga exempel. Precis som ett kort, en tavla eller en text kan framkalla eller kanske snarare stimulera fram en stämning så kan harmonier, disharmonier och olika våglängder av ljud göra samma sak.


Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2009/12/02 :  19:36:54  Show Profile Send llerk a Private Message
Att få en njutning av något som jag har valt för just detta tillfället. Känna att hela jag kommer in i ett sorts välbefinnande som bara jag som individ kan beskriva

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000