HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 pris på infinity ???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/01/14 :  12:42:29  Show Profile Send mapem a Private Message
Det här var ju en kul diskussion eftersom jag råkar ha ett par av den minsta sortens Kappa av originalmodellen (Kappa 5) med "platt" emit-diskant, 6,5 tums bas/mellanelement, sluten låda. Jag är väldigt förtjust i dom. När jag lyssnar på Madama Butterfly med Jussi hör jag precis var han står och går på scenen och varenda instrument i orkestern nere i diket framför honom är hur tydligt utmejslat som helst. Det är lätt att tro att man är på operan rent fysiskt om man blundar. Det låter underbart men jag misstänker att högtalarna borde ha något bättre än en NAD 7040 PE för att trivas riktigt bra. Kontrabasarna låter lite, lite aningens grumliga ibland.

NADen är specad till 2*40 men påstås ge 200 W vid 2 ohm. Är det någon som vet hur Kappa 5:s impedanskurva ser ut?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/14 :  14:02:22  Show Profile Send Timbre a Private Message


Ja, detta är ett kärt ämne som aldrig upphör att fascinera...

Kappa 5 kom ju långt senare än övriga modeller i Kappa-serien. Impedanskurvorna skiljer sig dessutom väldigt mycket mellan de olika modellerna och då Arnie & Co. t.o.m. modifierade de sista serierna av Kappa 9, kan man misstänka att kurvan har rätats ut och förstärkarlasten mildrats. Känsligheten är däremot med största sannolikhet lägre.
Stativet till Kappa 6 passade utmärkt även till femmorna har jag för mig. Ett estetiskt tilltalande stativ som kanske inte hade de bästa ljudåtergivande egenskaperna. Det fanns nog bättre alternativ att tillgå.

En av de inblandade i ISAB Svenska AB frågade Arnie Nudell vilken modell han själv var mest nöjd med/stolt över.
Svar: Kappa 6. Helt enkelt p.g.a. det ljud den kunde prestera under normala, d.v.s. icke extrema, omständigheter.
Kappa 9 är ingen leksak. Men när det väl stämmer....ojojoj!
Det var faktiskt den som fick mig att fastna i hifiträsket för gott...


Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/01/14 :  14:21:30  Show Profile Send mapem a Private Message
Kärt ämne? Kul att nån tycker det. Mer än jag.

Kappa 5 tycks ha producerats mycket under en mycket kort tid, bara under år 1989 enligt en manual jag hittat på nätet. Jag köpte dom kring 1990 nån gång, nya, de såldes ut då för 7 000:- paret. Innan jag köpte dom hade vi lyssnat runt på allt som fanns för inte alltför stora pengar, och jag tyckte de lät bättre än det mesta. Bara ett par Sonus Faber-stativare för fem gånger priset lät bättre tyckte vi då.

Hur som helst, 5:orna ska alltså inte vara lika jobbiga som de större i serien, om jag förstår dig rätt. Då kanske NADEN duger ändå? Och jag borde vara nöjd. Eller? Kan man komplettera med en sub, eller är det dumt? Enligt en broschyr jag har kvar går dom ner till 49 Hz -3dB. Jag är skeptisk mot subbar, inbillar mig att det blir anpassningsproblem som inte uppväger den oktav neråt man kanske får.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/14 :  14:37:46  Show Profile Send Timbre a Private Message


Nä, egentligen är det nog bara 9:an som är riktigt kritisk. Har lyssnat en del på Kappa 8 och 6 med lite lättare elektronik från Accuphase och HarmanKardon. Det fungerade hyfsat vill jag minnas men naturligtvis kan det bli bättre. Man får ett väldigt fint släpp från lådorna när förstärkeriet är oansträngt.
En liten fråga av ren nyfikenhet. Sitter det dubbla anslutningskontakter på Kappa 5...

Har själv en Infinity Modulus Sub som jag har provat med olika stativare. Det är inte helt lätt att få till. Helst bör man vara två när det skall ställas in.

Har du provat att flytta femmorna i djupled och höjdled? Man kan laborera ganska långt med den tonala balansen bara genom positionsändringar.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/01/14 :  16:34:50  Show Profile Send mapem a Private Message
Det är enkla, men rejäla kontakter. Placeringen betyder som du säger väldigt mycket. Dom måste stå en bit från väggen för att inte låta bumpigt om man spelar något bastungt. För klassisk musik är det inte lika kritiskt. Det låter bäst om man sitter nära väggen mittemot med öronen i samma höjd som diskanterna. Då släpper dom loss ljudet ordentligt. Befinner man sig mitt i rummet låter det luddigare.

Har f ö funderat på en HK 670, en sån kanske ger ännu bättre "släpp".
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000