HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Brummmmmmm
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

h00hbt
Member

111 Posts

Posted - 2009/11/20 :  20:37:27  Show Profile Send h00hbt a Private Message
Jaha..... då var det dags för nästa patient. Jag har en nybyggd JE Labs integrerad 300B förstärkare som börjat brumma på höger kanal. Jag har lött om alla lödningar men brummandet är kvar. Även om jag tar ur signalrören så finns brummet där, vad det nu betyder?

Hoppas att ni kan vägleda mig till de vanligaste orsakerna för brumm. Ni lyckades ju så bra med min 2A3 förstärkare, tack ingen.

Så här ser schemat ut:



En bild av insidan av förstärkaren:



Cheers

/H


If you don't like what you're doing, you can always pick up your needle and move to another groove.
Timothy Leary

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/20 :  21:53:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Om du byter plats på utgångsrören, stannar brummet kvar eller flyttar det till andra kanalen?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

h00hbt
Member

111 Posts

Posted - 2009/11/20 :  22:10:28  Show Profile Send h00hbt a Private Message
Hallå Bernt

Jodå, jag har provat flera olika rör och bytt hit och dit men brummet är kvar, även utan signalrör. Mycket frustrerande, värre än 2A3 förstärkaren för där fanns ett synbart fel i varje fall.

Kan det vara något i PS månne?

/H

If you don't like what you're doing, you can always pick up your needle and move to another groove.
Timothy Leary
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/20 :  22:17:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
OK, om brummet stannar i samma kanal så är ju rören OK.
Och ingångssteget har du ju uteslutit redan.
Har förstärkaren spelat utan brum tidigare?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

h00hbt
Member

111 Posts

Posted - 2009/11/20 :  22:30:25  Show Profile Send h00hbt a Private Message
Ja! den har spelat utan brumm i ett par månader och för ett par dagar sedan så började det brumma mitt under en lyssningssession men då i höger kanal!! Det första jag undersökte var hum poten men när jag justerade den så knastrade det och poppade mycket kraftigt. Det verkade som om ett motstånd i till signalrören stod för detta och det försvann då jag lödde om alla lödningar men nu finns brummet i vänster kanal??

If you don't like what you're doing, you can always pick up your needle and move to another groove.
Timothy Leary
Go to Top of Page

h00hbt
Member

111 Posts

Posted - 2009/11/20 :  22:48:37  Show Profile Send h00hbt a Private Message
Förlåt, det är fortfarande höger kanal. Förstärkaren är ju upp och ned och därför byts ju utgångarna till högtalarna. Hänger du med :-)

/H

If you don't like what you're doing, you can always pick up your needle and move to another groove.
Timothy Leary
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/20 :  23:34:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Det första jag undersökte var hum poten men när jag justerade den så knastrade det och poppade mycket kraftigt.
Låter ju inte som poten är frisk där heller.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

h00hbt
Member

111 Posts

Posted - 2009/11/20 :  23:55:02  Show Profile Send h00hbt a Private Message
Bernt

Nu kan jag justera den utan knaster och smällar i varje fall. Jag lurar på ett par kondingar i PS som kanske är på väg söderut, ska byta dem imorgon.

Nu åker sista skvätten rödtjut ner sen blir det säcken, tack för ikväll, ha det!

/H

If you don't like what you're doing, you can always pick up your needle and move to another groove.
Timothy Leary
Go to Top of Page

Bosse
Starting Member

44 Posts

Posted - 2009/11/20 :  23:56:47  Show Profile Send Bosse a Private Message
Jag tycker att elektrolyterna(100mF/100V) till 300B rören är alldeles för snålt specade.
Sätt dit polypropylenkondensatorer(100mF/250V) istället, om inte annat så låter det bättre.
Finns på ELFA.
Pottarna får också jobba här, blir dom varma?
Go to Top of Page

h00hbt
Member

111 Posts

Posted - 2009/11/22 :  19:24:26  Show Profile Send h00hbt a Private Message
Jaha....

Efter ett par timmars fipplande så verkar den här förstärkaren lida av ground loop, jordfel. Lyfter jag jorden från 230VAC in så slutar brummandet. Vad kan man göra åt det här månne??

/H


If you don't like what you're doing, you can always pick up your needle and move to another groove.
Timothy Leary
Go to Top of Page

h00hbt
Member

111 Posts

Posted - 2009/11/24 :  21:44:15  Show Profile Send h00hbt a Private Message
Hej igen....

Nu är det fixat och fråga mig inte vad det var som skapade denna "ground loop" för det vet jag inte. Jag flyttade komponenter drog om kablage, lödde om alla lödningar, etc etc etc etc etc

Jag har c:a 2mV och kan höra ett svagt brumm alldeles intill högtalarna och då är jag nöjd. Det ända som stör mig just nu är att jag under prosessen måste ha åsamkat volym poten något då den är mycket känslig för beröring och förstärkaren ger ifrån sig skarpa smällar vid beröring av den (potten alltså). Jag har beställt en ny potte och hoppas att det löser sig med den.

Tack alla för era bra råd och tipps......

Ha det!

/H


If you don't like what you're doing, you can always pick up your needle and move to another groove.
Timothy Leary
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/24 :  23:59:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bosses kondingtips är något att tänka på också, prova det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2009/11/25 :  05:52:35  Show Profile Send Bardis a Private Message
Låter som jordproblem med potten åxå?!
Är jorden från potten ansluten till stjärnjorden eller till ingångsröret och vart tar jorden vägen efter ingångsröret? Går den till stjärnjorden eller till utgångsrören?
Är ingångsterminalrena anslutna till jord via potten eller direkt?
Är bakre plåten skyddsjordad?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2009/11/25 :  10:47:14  Show Profile Send Lord a Private Message
Lite lustigt att det bara brummar på en kanal, om det nu inte är komponentfel. jag förutsätter att du byggt lika på båda kanalerna.
Jodning är ju ochså ett kapitel för sig, appropå det här med skyddsjord så har jag på mina senare byggen valt att inte ansluta signal eller nätdelsjord till chassit utan bara skyddsjod. på så vis har jag faktiskt fått ner störnivåerna lite till...

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

h00hbt
Member

111 Posts

Posted - 2009/11/25 :  14:12:03  Show Profile Send h00hbt a Private Message
Bardis

Är jorden från potten ansluten till stjärnjorden eller till ingångsröret och vart tar jorden vägen efter ingångsröret? Går den till stjärnjorden eller till utgångsrören?

Jorden går från RCA ingången till jord på volympotten för att sedan gå vidare till jord vid signalröret i försteget. Försteget och slutsteget delar samma jordbuss (som går under coupling cap)för att sedan sluta i stjärnjordningspunkten.

Är ingångsterminalrena anslutna till jord via potten eller direkt?
Är bakre plåten skyddsjordad?

Alla ingångar är isolerade från den bakre plåten så ingenting är jordat via den, men den är kopplad till jord ändå.

Cheers


If you don't like what you're doing, you can always pick up your needle and move to another groove.
Timothy Leary
Go to Top of Page

h00hbt
Member

111 Posts

Posted - 2009/11/25 :  20:33:10  Show Profile Send h00hbt a Private Message
Lord

Lite lustigt att det bara brummar på en kanal, om det nu inte är komponentfel.

Jag har kollat alla komponenter och de är OK.

jag förutsätter att du byggt lika på båda kanalerna.

Ja.

Jodning är ju ochså ett kapitel för sig, appropå det här med skyddsjord så har jag på mina senare byggen valt att inte ansluta signal eller nätdelsjord till chassit utan bara skyddsjod. på så vis har jag faktiskt fått ner störnivåerna lite till...

Låter risky!! När du säger "nätdelsjord" menar du 0V från tansformator?

Ha det!


If you don't like what you're doing, you can always pick up your needle and move to another groove.
Timothy Leary
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2009/11/25 :  20:46:25  Show Profile Send Lord a Private Message
Inte nå risky, chassit är ju skyddsjordat (från vägguttaget) Med nätdelsjord menar jag alldeles riktigt 0V från nätdelen (trafon).

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

h00hbt
Member

111 Posts

Posted - 2009/11/25 :  21:33:33  Show Profile Send h00hbt a Private Message
Lord

När jag lyfter transformatorns 0V från chassijord blir förstärkaren helt brummfri, inte ett knyst hörs, kanske jag ska välja den här lösningen.

Cheers

If you don't like what you're doing, you can always pick up your needle and move to another groove.
Timothy Leary
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2009/11/25 :  23:09:48  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Prova vad som händer om du kopplar ett motstånd på tex 100 ohm mellan transformatorns nolla och chassijord.
Go to Top of Page

h00hbt
Member

111 Posts

Posted - 2009/12/02 :  23:16:09  Show Profile Send h00hbt a Private Message
Bernt

Du hade delvis rätt!! Jag har byggt om stora delar av försteg och PS, dragit om kablage och bytt volym poten. Nu kan jag knappt höra något brum alls.

Tack alla för era tips, nu ska jag lyssna på musik.........


Ha det!


If you don't like what you're doing, you can always pick up your needle and move to another groove.
Timothy Leary
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000