HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Var står en Wadia 25 alt. 15 Dac prestandamässigt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/11/19 :  23:03:44  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Dessa Dacar har flera år på nacken, men hur står de sig prestandamässigt i dagens hifisamhälle med fina välljudande dacar som tex Benchmark Dac1, Lavry Da10 och GDis?

Intressant finner jag att Wadia driver slutsteg direkt och en begagnad Wadia kan kosta vad en ny Benchmark Dac1 kostar plus att man då får även ett digitalt försteg med fjärr.

Men vilken låter bäst? Har någon jämfört?

Jag äger en Lavry Da10 som låter jättebra, kan en nästan 10 år gammal wadiadac låta bättre?

Någon som jämfört?

Intressant med erfarenheter här.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

palm
Member

371 Posts

Posted - 2009/11/20 :  08:55:18  Show Profile Send palm a Private Message
Har testat många äldre DACar och måste säga att utvecklingen har gått framåt.
Har kört Krell Studio och Wadia 15 har även testat en del äldre high end cdpspelare och de har inte en chans mot dagens dacar.

Vill påsta att de äldre låter digitalt medans de nyare har med närvaro lite som man brukar säga om vinyl fast vinyl är ju ennu bättre trots allt

Palm
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/11/20 :  09:28:00  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Så Lavry DA10, som jag äger och älskar, bör jag behålla. Och sedan skaffa ett bra försteg istället så jag får fjärrkontrollfunktionen för volym m.m. Sedan mår väl alla anläggningar bra av ett bra försteg. Lavry går att koppla direkt till slutsteg, men ett bra försteg kanske inte gör saken sämre?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Wallinder
Starting Member

21 Posts

Posted - 2009/11/20 :  10:08:13  Show Profile Send Wallinder a Private Message
Jag tycker det är en intressant fråga JWO ställer och jag har funderat på samma sak själv nu när det dyker upp lite äldre DAC:ar och spelare på marknaden. Jag tror ändå att många av de äldre har en väldigt bra analogdel som fortfarande står sig bra, frågan är hur mycket en nyare digitaldel gör?

Jag har testat Lavry DA10, som jag tycker låter riktigt bra. Jag jämförde den mot en Teac VRDS-25 (som har minst 10 år på nacken). Jag måste ändå säga att Teac:en lät förvånansvärt bra. Jag kunde inte säga att Lavryn lät bättre, snarare hade de lite olika ljudkaraktärer.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/11/20 :  10:35:02  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Ja det är just det analoga utgångssteget och fjärrkontroll som lockar. Men detta går att få med ett försteg och jag älskar verkligen Lavryn, tycker den låter bättre än Benchmark Dac1, så den vill jag nog behålla känner jag:)

Skulle vara en Lavry Da11 eller den nya Gdis dacen med fjärr då

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/11/20 :  10:52:47  Show Profile Send svejk a Private Message
Har en ca 10 år gammal License dac, byter den inte mot något annat. Det är fler parametrar än ett dac chip som sätter nivå på ljudkvaliteten. Min omvandlare har strömförsörjning som räcker till ett 25 vatt slutsteg i klass a.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/11/20 :  11:22:18  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
quote:
Har en ca 10 år gammal License dac, byter den inte mot något annat.


Har också hört att den skall vara fruktansvärt bra. Var den dyr? Har aldrig sett den begegnad

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/11/20 :  12:48:32  Show Profile Send 24U a Private Message
Jag har en Rotel michi CD-spelare, som relativt ledigt spelade omkull en Raysonic Cd128 som är en mycket senare konstruktion med mycket bättre DAC-chip. Håller med flera av föregående inlägg att allt är inte DAC-chip. Har man inte en välkonstruerad spänningsförsörjning kring DACen, en bra analogdel med nätdel som kan förvalta den bättre översättningen kan DAC-chipet heta vad det vill, det blir ingen musik ändå. Den erfarenhet jag dragit är att en modern DAC låter upplösningen nå högre höjder, sprödhet och lyster en kvalitet som inte funnits tidigare... på gles musik. Skall man sen "lägga på" en platta med mangel eller föralldel mycket komplex klassisk/kör-musik, skiter det sig alltför ofta, för då kommer kraven på andra områden in. Där börjar några av de DACar jag hört få problem. Vasst, ljust är tyvärr alltför vanligt idag, tycker jag, och problem med dynamikhantering. Ingen abonnent på sanningen, men det är hittills mina erfarenheter. Av det jag läst, men tyvärr inte hört, skall Lavry just vara ett undantag, precis som Du säger, kontra DAC1an. Så den är jag nyfiken på... Har den elektrisk coax in via BNC?

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/11/20 :  12:55:09  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Den har Rca in. Även optisk och Xlr in. Ljudet är upplöst men rundare än Dac1an. Tycke ljudbildens ljup också är tydligare. Ingen lyssningströtthet alls. Mer live känsla med en organisk värme om jag skall försöka hitta ord

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2009/11/20 :  19:18:48  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
JWO
Har aldrig sett den begegnad
Esoterisk Hifi i Uppsala har haft den beg förut, låg runt 6-8 tusen. Sett tre till salu, så de duggar inte så jättetätt.
Go to Top of Page

Kanhow
Member

65 Posts

Posted - 2009/11/22 :  11:03:31  Show Profile Send Kanhow a Private Message
Det bästa jag gjorde med min dac vilket är ett kitt utan låda köpt på e-bay var att plocka bort OP förstärkaren och köra direkt från voltutgångarna.

Personligen tror jag att mycket utveckling har skett på de digitala delarna men att det är till föga nytta när det fortfarande bara stoppas in en op eller fler till analog delarna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000