HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Äntligen färdigbyggt, knappt 3 år senare...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

KarlArne
fd PrinsValium

27 Posts

Posted - 2009/11/17 :  16:34:31  Show Profile Send KarlArne a Private Message
Nuså har jag byggt färdigt. Det blev snyggt och det låter bra i mina ögon och öron.


Tänkte mest avsluta historien som började här men den tråden var visst låst.

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/17 :  16:43:47  Show Profile Send Dennis a Private Message
dem va bra snygga. inga funderingar på fötter av nått slag ex spikes,sd fötter eller liknande?

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/11/17 :  23:07:06  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Så gör jag också med magneter .

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/11/18 :  07:58:48  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Ser bra ut, fler bilder kanske? från byggtiden?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/11/18 :  10:19:52  Show Profile Send Kmj a Private Message
Tre år?
Det är inte Zei som har dubbla konton va? .

Oavsett så grattis

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/11/18 :  10:39:53  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Grattis !

Låter dom bra då?

Du har inte en ritning på delningsfiltren?
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/11/18 :  10:42:59  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Killen, KarlArne, är inte helt tappad bakom en vagn vad det gäller möbelsnickeri ...

http://www.byggahus.se/forum/moebelsnickeri/124179-stora-skryttraden-posta-era-faerdiga-verk-till-allmaen-beskadan.html

Hetr alltså PrinsValium där.

Edited by - Mickel-mackel on 2009/11/18 10:44:25
Go to Top of Page

KarlArne
fd PrinsValium

27 Posts

Posted - 2009/11/18 :  11:47:47  Show Profile Send KarlArne a Private Message
Killen är typ självlärd =) (i kombination med internetlärd då) Delningsfiltren är något standard från hifikit, typ ett par spolar och ett par kondensatorer... Och filtfötter är nog såpass avancerat det kommer att bli undertill.

Jag får väl erkänna att jag inte är en lika stor hifinörd som slöjdnörd. I i mina öron låter det bra men utseendet är det jag har jobbat på. Jag har en kompis som har erbjudit sig att komma och ta upp kurvor på dom så vi får väl se om jag vågar :P

Det finns inga byggbilder tyvärr men hela vägen var det typ ett sånt lappa och lagaprojekt så det kanske är lika bra det =D

Edited by - KarlArne on 2009/11/18 12:19:13
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2009/11/18 :  18:19:32  Show Profile Send jonasz a Private Message
Fina högtalare, men det där är alldeles för fina element att användas med ett standardfilter! Be någon mäta upp dem åt dig och kanske ge förslag till ett riktigt filter anpassat för just dina element i dina lådor.

Kan tyvärr inte komma på någon design med just dessa element men jag vet att Troels byggt med bägge, dock inte i kombination.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

KarlArne
fd PrinsValium

27 Posts

Posted - 2009/11/18 :  21:51:33  Show Profile Send KarlArne a Private Message
Det finns nog gott om andra hifimässiga parametrar som skulle kunna ses över. Det är antagligen lite tight vid den inre öppningen till basreflexröret. Röret är nog en aning för långt och den yttre öppningen skulle kanske egentligen vara lite mer avrundad. Baffeln borde kanske vara bredare. Rummet är knappast särskilt hifi heller...

Men jag har ju tre år på mig tills nästa uppgradering måste vara klar ;)

Lite info iaf: Själva lådan är byggd av 25mm MDF. Hörnen är frästa med en hörnförbindningsfräs (det gör jag inte om...). Passformen kändes sådär så jag drog ihop det med montagelim. Sedan är det glasfiberarmering limmad utanpå och rollat med S8500-N (dvs 85% mörkhet, ingen kulör =D). Elementen är tätade mot lådan och bakstycket är gummilistat och megaordentligt fastdraget med många och långa skruvar... Filtren sitter i en egen "låda" under själva högtalarvolymen.

Tack för dom snälla orden hursomhelst =D
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/11/18 :  23:06:51  Show Profile Send edison a Private Message
Är filtret alltså ett av HiFiKits färdigbyggda?

Hur som, de ser verkligen snygga ut, är säkert värt jobbet att mäta och kolla upp så du kan få filter i paritet med resten...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000