HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljukort till reciever Digital
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

toobe
Starting Member

12 Posts

Posted - 2003/01/13 :  16:40:45  Show Profile Send toobe a Private Message
Har lite frågor på ljud till reciever.

Vad gör det för skillnad om jag går digitalt mellan ljudkort och reciever istället för med vanlig 3,5mm till 2 rca och går in på dvd ingången.

Har problem med vilken kabel jag ska andvända. Den digitala utgånen på ljukortet verkar vara 3,5mm och sedan får man kryssa i en ruta för att den ska användas istället (Soundblaster live 5.1). I recivern har jag bara digital koaxial ingång.

Finns det 3,5mm digital till koax digital? eller har jag fattat fel med kontakterna?

toobe
Starting Member

12 Posts

Posted - 2003/01/13 :  17:58:11  Show Profile Send toobe a Private Message
ingen som vet ?
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/01/14 :  02:22:27  Show Profile Send regner a Private Message
nej då, visst är det så att digitalutgången på soundblaster live korten är i 3,5mm steriojacks utförande.. det ska verkligen vara creative för att komma på något sådant helidiotiskt, och de har säkert någon skitkabel du kan köpa onödigt dyrt. Ett annat alternativ är att bygga en kabel själv. Ta helt enkelt någon trevlig koaxkabel med rätt impendans.. Vilket är om jag inte mins helt fel 100 ohm för digitala signaler.


/micke
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/14 :  10:09:03  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by toobe

Har lite frågor på ljud till reciever.

Vad gör det för skillnad om jag går digitalt mellan ljudkort och reciever istället för med vanlig 3,5mm till 2 rca och går in på dvd ingången.

Har problem med vilken kabel jag ska andvända. Den digitala utgånen på ljukortet verkar vara 3,5mm och sedan får man kryssa i en ruta för att den ska användas istället (Soundblaster live 5.1). I recivern har jag bara digital koaxial ingång.

Finns det 3,5mm digital till koax digital? eller har jag fattat fel med kontakterna?



Vanliga "lakritssnören" (för att koppla in bärbar CD t ex, med rca i ena ändan och 3,5 mm japanplugg i den andra) brukar faktiskt hålla karaktäristisk impedans på 75 ohm, vilket är den impedans det ska vara på obalanserade digitalkablar.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/01/14 :  10:31:23  Show Profile Send regner a Private Message
[/quote]

Vanliga "lakritssnören" (för att koppla in bärbar CD t ex, med rca i ena ändan och 3,5 mm japanplugg i den andra) brukar faktiskt hålla karaktäristisk impedans på 75 ohm, vilket är den impedans det ska vara på obalanserade digitalkablar.
[/quote]

Knoppen, är du verkligen helt säker? Jag är nästan helt 100 på att det är 100ohm för att leverera digitala signaler.. (har läst detta någonstanns och även sett en rad tillverkare som kör 100ohs imp på sina digitalkablage) och 75 för analogt.
Men att när de tillverkar digitalkablar i lakrissnöreutförande kör 75ohm tvivlar jag inte en sekund på, det blir billigare så.

/Micke
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2003/01/14 :  11:21:26  Show Profile Send Mad a Private Message
Jag kör med ett alldeles äkta lakritssnöre från mitt ljudkort till MD'n om det är bra vet jag inte... Men funkar gör det... Tror de skulle bli lite väl dyrt att köpa 6 meter långt digitalkablage.
Go to Top of Page

toobe
Starting Member

12 Posts

Posted - 2003/01/15 :  14:05:10  Show Profile Send toobe a Private Message
Men hur funkar det för digitala ingången är ju bara en koax kör jag med en 2rca till 3,5mm så får jag ju en rca som blir hängades men det kanske inte går några signaler i den, utan digitala utgången använder bara en av kablarna, isåfall borde det väll räcka med en 1rca till 3,5mm?

Hur stor ljudskillnad blir det ??

Edited by - toobe on 2003/01/15 14:06:00
Go to Top of Page

perry
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/01/15 :  14:33:34  Show Profile Send perry a Private Message
Hej,

jag kör med precis samma sak, Sb live 5.1 samt en digitalreceiver.
Har löst problemet som så att jag har en konverterare från den mystiska 3.5 mm utgången till en rca kontakt (hane - > hona). I denna kopplar jag in en vanlig koax rca kabel (har 5 m kabel). Tror inte man ska satsa på för exklusiva grejjer då datorn som enhet antagligen orsakar mkt brus. Ett bättre alternativ vore kanske externt ljudkort med normala utgångar.
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/01/15 :  20:55:35  Show Profile Send joakim a Private Message
Jag vill flagga med en liten varning!

Det är inte helt ovanligt att man lyckas bränna ingången på sin förstärkare när man kopplar den till datorn. Det ärtydligen vanligt att det är potentialskillnad mellan enheterna. Kolla gärna med en multimeter innan ni koplar ihop...
Go to Top of Page

erik b.
Member

74 Posts

Posted - 2003/01/15 :  21:22:47  Show Profile Send erik b. a Private Message
Konstigt... bara jag som har en vanlig rca ut till digitalutgången? Har ett Soundblaster Live.
Digitala kablar ska ha en impedans på 75ohm

/Erik.
(Numera bosatt i norge)
Go to Top of Page

toobe
Starting Member

12 Posts

Posted - 2003/01/16 :  11:06:59  Show Profile Send toobe a Private Message
quote:
Originally posted by joakim

Jag vill flagga med en liten varning!

Det är inte helt ovanligt att man lyckas bränna ingången på sin förstärkare när man kopplar den till datorn. Det ärtydligen vanligt att det är potentialskillnad mellan enheterna. Kolla gärna med en multimeter innan ni koplar ihop...



Vad ska jag mäta?? Kan inte det där så bra?
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/01/16 :  14:59:28  Show Profile Send orthanc a Private Message
Man kör fördelaktigt med digitalutgången som är en 3,5mm MONO. Fördelen med att köra digitalt in i receivern är att du får en mycket bättre signal in, då de billigare ljudkorten (Under 1500:-) iaf har en tendes till att ge väldigt låg signal ut(så man får höja volymen mycket för att få en bra volym).
Kör själv en hemmagjord 75-Ohmskabel som heter RG59 (Finns på Elfa). En 3,5mm mono teleplugg och 1 RCA på andra sidan.
Orkar man inte löda själv kan du köpa en digitalkoaxialkabel samt en adapter från RCA till 3,5mm tele.=)

Lycka till.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

toobe
Starting Member

12 Posts

Posted - 2003/01/16 :  15:53:11  Show Profile Send toobe a Private Message
Okej tack tror jag vet hur jag ska gå till väga nu men hur kan jag kolla så att signalen inte är "farlig" för min förstärkare??
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000