Author |
Topic |
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2009/11/12 : 14:33:45
|
Sitter och funderar på om jag skulle bygga sido- och bakhögtalare till mitt biosystem
7.1 stärkare, aktiv baslåda samt centerhögtalare är på ingång men högtalarna vid sidan om och där bak funderar jag alltså på att bygga själv...
Och då kom jag att tänka på bredbandselement, med dom så kommer lådorna bli väldigt mycket mindre än om man ska ha plats med en diskant också.
Om det nu skulle funka med bredbandshögtalare så söker jag alltså ett element som kräver liten låda (4-6"? vad kan bli bra?) och sen är min budget hyfsat begränsad...
Bör jag kanske dela bort basen på så små element?
tack |
Drömmer om bra ljud... |
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2009/11/12 : 15:05:52
|
Vad är det för centerhögtalare? Du bör klangmatcha högtalarna för bästa resultat, så antingen försöka efterlikna centern eller helt enkelt bygga en egen sådan också. Ett förslag jag kom att tänka på ifall du ville ha små billiga högtalare är följande; http://www.zaphaudio.com/audio-speaker18.html
Men du bör definitivt dela bort basen från dom, så de inte blir pressade när du spelar lite högre. Dock kommer det sätta lite krav på baslådan, både att den kan spela upp till säg 120Hz och att den placeras vid de andra fronthögtalarna.
Annars kanske koaxialer kan vara något? Tar fortfarande "lite" plats men du får en högre ljudkvalitét i de övre registerna. Dock blir priset högre. Vad har du för budget?
MVH Martin |
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462 |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2009/11/12 : 16:34:58
|
Vågar man föreslå coaxialelement? T.ex: http://www.hifikit.se/index.php?id=1083 Jag har byggt med sådana själv och är hyfsad nöjd. |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2009/11/12 : 18:20:38
|
svejk det har time i sin hembio, |
18 ska de va.
|
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2009/11/12 : 18:49:12
|
Tack för input.
Klangmatchar man enbart genom val av element eller finns det fler sätt?
Koaxial kan vara ett alternativ, dock så tyckte jag att de på hifikit var lite dyra...
Är bredbandselement sämre i de övre registren?
Verkar som att det blir dyrare att bygga än att köpa tyvärr, lite synd, är ganska sugen på att bygga något, det var alldeles för längesedan |
Drömmer om bra ljud... |
Edited by - sladdbarn on 2009/11/12 18:49:44 |
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2009/11/25 : 23:50:59
|
Billiga saker som massproduceras är svårt att konkurrera med prismässigt när du gör enstaka exemplar. Lite generellt: För att nå ner till ca 80Hz så behöver du minst ca 4" bredbandare. En 4":are är dock lite stor för att klara av att gå så högt i frekvens att du inte behöver någon diskant. För att klara dig utan diskant så bör du titta på 2" och 3" element, men det beror på hur högt du kan tänka dig att dela mot basen. Mindre element ger mindre lådor, men begränsar oftast max ljudnivå som du kan spela på dem ordentligt.
|
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2009/11/26 : 08:55:43
|
Kan man tänka sig en lite större låda, tex en MLTL så kan man ju få en bredbandare på 3 tum att djupare än 80 HZ. Men litenheten är kanske just något som prioriteras för denna typ av högtalare. |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2009/11/26 : 09:45:29
|
Jag har ett 5.1-system bestående av Tangband (de där tre tummarna 871-nånting) med en liten låda på endast 1L. 8mm mdf 120x120x120mm yttermått. Och en sub såklart.
Jag är mer än nöjd med dem men ju kan jag numera inte så mkt om hemmabio. Jag tror att bygget at högtalare och sub gick loss på totalt 2000:- |
.....where the music comes to die. |
|
|
ChristianL
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2009/11/26 : 10:02:46
|
Har byggt de högtalarna som MCZ länkar till i sitt inlägg. Byggde 5.1 system och kör med en 8" tums baslåda. Är riktigt nöjd med ljudet, men mindre nöjd med lådorna. Lite bilder finns här: http://www.minhembio.com/DonChristian |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2009/11/26 : 14:10:07
|
Tack for att tar er tid alla :) Det tar ett tag for det har kommit ett annat bygge imellan. |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
|
Topic |
|