Nu försöker jag åter sälja min Thorens-spelare, efter att ha fått rekommendationer från andra med mycket mer insikt kring marknadsvärdet.
Beskrivning av ingånde delar och gjorda ändringar:
Verket är ett moddat TD320, plinten har bearbetats för att passa en SME 3009 enligt den originalmall som SME bifogar original. Alla delar som styrde autostop och autolift är borttagna och skrotade, vilket även omfattar originalspaken för tonarmsliften, ty jag bedömde deras musikvärde till noll. Det med spaken var dumt, erkännes... . Det är tilläggsdämpat i tråget.
Jag bedömmer värdet utifrån det skick verket har till ungefär 1.500:- till skillnad från omoddat skick med originalpuppa 2.500-3.000:-
SME 3009R har ett betydande värde för entusiaster, vilket enklast visas genom priset Veteran-hifi tar för en likadan; 6.500:-. Min är i ett excellent plus originalskick. Det enda som möjligen kan saknas i originalkartongen är några av de fästelement som SME bifogade. Dock är hela motvikten intakt; viktigt för Ortofon SPU-användarna, vilket ej framgår av tidigare annonsbild. Antiskatingen är helt original, ofta en efterfrågad grej på köpesmarknaden som saknad hos andra ägare. Verktygen; både plasthylsan för alignement-skruvarna och insex-nyckeln till övriga skruvar är med i original. Håltagningsmallen, protractor-mallen och garanti-beviset i original. Pickup-skalet original avtagbart. Det var nog allt. Jo, nu glömde jag nästan. Original utkablar finns självklart också. Det är RCA in och ut på denna tonarm, till skillnad från de äldre med sin SME-specialare. Sedan är "fågelbadet" med om än torrlagt; alltså dämpbadet med paddeln som skall fyllas med silikonolja ex v från Svalander.
Jag värderar den till 5.000:- eftersom det är privat och Veteran-hifi en firma.
Jag har använt en annan kabel ut från tonarmen; Van den Hul D-502 Hybrid som jag hittat på nätet för 500:- per meter oterminerad. Jag har ca en meter och Neutrik-kontakter på den, vilket är en utmärkt kontakt då man skall ansluta till armen inuti. Såsom alla proffskontakter från Neutrik, är den mycket intelligent mekaniskt avlastad och det är även kabeln. Läs mer på nätet. Kostar över tusenlappen i mitt fall.
Jag värderar kablarna till 500:- (½ nypriset)
Totalt pris är 7.000:- Jag kan tänka mig splitta arm och verk, men först efter att ny spekulant finns på verket; kanske nån med SME 3009 (modell?) liggande. Då gäller priserna ovan per del.
Det finns flera varianter på hur en affär kan se ut; Jag är själv mycket intresserad av den stora Thorenaren TD520/521. Dels för att den är grymt manlig (ja, fjantigt, jag vet...) och sedan vill jag ha en long base-spelare för att någon gång äntligen få köra med 12-tumsarm. Min pickis är ännu så länge inte föremål för rförsäljning, den spelar precis som jag vill ha det. Känner Du någon, har Du själv någon?... Ja, Du fattar säkert. Nån kanske vill downsize med nära nog bibehållen prestanda... lr nåt, vem vet... Det jag inte söker är mellanmodellerna SME 3012 S2, eller S2 Improved. Jag tillhöra den falang som vill ha tyngre armar för att uppnå rejälare tröghetsmoment och hår på bröstet, ex v för den dag jag köper en Denon 103 puppa vars nålrör gjutits fast med araldit istället för gummiupphängt...
Väntar på Ditt samtal... bara att ringa! 0521-61615, 070-280 71 33
//Stefan |