Author |
Topic |
|
ahultin
Member
240 Posts |
Posted - 2009/11/09 : 18:12:53
|
Har fått tag i ett gammalt Quad 405 som jag ville se om det går att få någon signal ur.... Men det sitter en 4-pins Din-kontakt i den (Inte 5-pins!) vilket gör det en aning mer besvärligt att hitta en passande adapter/kabel..... Tips på var man kan hitta en billig variant? Har kollat ELFA, Svalander, Conrad m.fl.... Just nu verkar det vara billigast att hitta på flashbackaudio för cirka 25 pund..... Men finns det ingen adapter i Sverige? |
Massa Linnprylar... |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/11/09 : 18:46:04
|
Har du kollat Electrokit? |
|
|
ahultin
Member
240 Posts |
Posted - 2009/11/09 : 19:06:47
|
Nu har jag det - lysande - där fanns kontakten. Tack för tipset! |
Massa Linnprylar... |
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2009/11/09 : 21:42:05
|
jag gjorde det enkelt för mig i min 405:a, jag bytte ut DIN kontakten mot två RCA kontakter i stället, på så vis blir det enklare att byta mellan kablar och mera praktiskt och snyggt i allmänhet, tycker jag. |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/11/09 : 21:42:51
|
Men tänk på att det är en vanlig "sket-kontakt", så den låter kanske inte lika bra som en dyrare ...
(Bara skojar) |
|
|
ahultin
Member
240 Posts |
Posted - 2009/11/10 : 09:58:38
|
Jag var inne på att byta till RCA-kontakter men det får vänta tills en mer genomgripande renovering tar vid....(steget är än så länge på lån från ett kapell...så jag vet inte vad de vill ha för det...och innan det är mitt vill jag inte ge mig in och modda det alltför mycket....). Det blir en fulvariant.....kabel och flatstift till korten....så får vi se om det går att få liv i det ikväll..... Jag mätte upp cirka +/- 50V på de stora kondensatorerna igår kväll.... Så långt fungerar det i alla fall.... Vilka moddar ska man ge sig på? Jag har mailat Harmony Design och det blev ganska dyrt att göra en modifiering den vägen.... T.ex. skulle man kunna byta strömmatningen och kontakterna och kablaget i den för en ganska rimlig summa.... (under 1000-lappen om man gör det själv). Att byta komponenter på själva kretskorten är jag mer tveksam till (mest baserat på min egen brist på lödförmåga). Möjligen skulle man kunna köpa nya kort från t.ex. NetAudio... Tips? |
Massa Linnprylar... |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/11/10 : 13:16:30
|
Hultin, tack för att du frågade. Jag behöver någon sorts "koppling" mellan ett väldigt litet slutsteg och dess veldigt lilla nätaggregat. Vad är då bättre/billigare än att köra med en DIN-kontakt?! |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2009/11/10 : 15:38:55
|
www.flashbacksales.co.uk |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
ahultin
Member
240 Posts |
Posted - 2009/11/10 : 18:43:38
|
Nu blev det fart på steget.... jag kopplade in en mp3 som fick agera källa/försteg och sedan ett par gamla högtalare som stod och skräpade i garaget... Det lät i alla fall men jag kan inte bedöma kvalitén på det än så länge....
Men nu blir det att byta kontakter och kondensatorer.... Sedan får vi se.... |
Massa Linnprylar... |
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2009/11/10 : 21:26:07
|
mitt steg har fått nya kontakter överallt och nytt internkablage, de stora lytarna har fått ge platts åt mindre, fast med dubbelt så mycket kapacitans, har även avkopplat dessa med mindre filmkondensatorer. Jag hade problem med brum i min så jag fick även byta ut trafon till en ringkärna, 2x24 v 300 VA.
Sen vet jag att de mindre elektrolyterna på kretskorten brukar torka, och dessa är inte särskillt svåra eller dyra att byta om man skulle villja ge sig in på mera avancerade saker som är lite pilligare :) |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
|
ahultin
Member
240 Posts |
Posted - 2009/11/14 : 09:38:12
|
Fick ett samtal häromdagen...numera är steget mitt.... så nu kan man planera mer för vad som ska göras med det.. Byta kontakter från Din till RCA, byta högtalarterminalerna, byta ut de stora lytarna....hmm.... Ska man ge sig på att byta kablaget internkablaget också - eller är det överkurs?
En liten kuriosa...det verkar som om steget är ett moddat 405-1, för korten är märkta med 405-2.... |
Massa Linnprylar... |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/11/14 : 11:03:44
|
Om inte isoleringen är sprucken och det ser allmänt knasigt ut i interna kablaget, låt det vara. Du vinner ju inget på att byta, kanske bara får något att brinna upp istället. |
|
|
|
Topic |
|