HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips, enkel kabel till biwire-kontakter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/07/17 :  09:51:08  Show Profile Send B Peter a Private Message
Ett tips till dig som har biwire-kontakter på högtalaren. Tipset kommer från den här sidan, punkt 3:

http://www.eichmanncables.com/install.htm#four

Koppla plusdelen till diskantens plusdel och minusdelen till basens minusdel, koppla ihop diskants plus med minus med en rengjord kopparbit (eller försilvrad kopparbit) och gör samma sak med basen.

Med mina högtalare, Mosen, så låter detta bättre än att köra med biwire, ljudet håller ihop bättre. Har testat med både en billig Monsterkabel och en dyr Kimber 8vc och föredrar enkeldragning som beskriven ovan. Det spar dessutom pengar, Kimber 8vc i biwire-utförande byts blir ju i praktiken då en 4vc, dvs ca halva priset. Plus att det låter bättre

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/07/17 :  09:53:16  Show Profile Send B Peter a Private Message
Borde kanske ha nämnt att jag inte valde Kimber i slutändan utan Supra Ply 3.4 istället. Funkade bättre hos mig (och hoppas det blir ännu bättre när den fått spela ett hundratal timmar).
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/17 :  11:57:12  Show Profile Send matson a Private Message
Hur kan detta göra skillnad? Det förstår inte jag rent teoretiskt.
Det går ju fortfarande signaler i "alla" kablar.
Testas ska det göras i varje fall!!

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/07/17 :  12:57:38  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag har ingen aning om hur det fungerar teoretiskt.

Borde kanske ha dubbelkollat hemma med någon man känner för att kolla om andra också hör någon skillnad.

Här är en intressant sida om biwring i allmänhet:

http://www.st-and.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/biwire/Page3.html

Det visar att med en så enkel uppställning som i exemplet så får man en påverkan på ljudnivån vid delningsfrekvensen. En ökning med 0,1 db i exemplet. Så frågan är väl om man kan höra det här eller "känna" det på något sätt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000