HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Front vs bakkanal är klangen viktig på högtalarna.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2003/01/13 :  11:16:16  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Hejsan allvetande forummedlemmar, kan ni vänligen svara på om nån vet huruvida det är viktigt att om man har ett par QRS Saturnus som front/ hi fi högtalare för 2 kanal och då skall implementera multi sacd ljud/ bioljud, är det då viktigt att bakhögtalarna har samma typ av element eller kan det fungera med tex aliminium basar & aliminium diskanter i ett bakhögtalarna eller skiter sig ljudet ?
André.

Handla nu! svepningen har inga fickor.

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/13 :  11:37:03  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by swingpjatt

Hejsan allvetande forummedlemmar, kan ni vänligen svara på om nån vet huruvida det är viktigt att om man har ett par QRS Saturnus som front/ hi fi högtalare för 2 kanal och då skall implementera multi sacd ljud/ bioljud, är det då viktigt att bakhögtalarna har samma typ av element eller kan det fungera med tex aliminium basar & aliminium diskanter i ett bakhögtalarna eller skiter sig ljudet ?
André.



Eftersom jag använder QRS genomgående så kan jag väl säga som så att om du sparar in på surround och centerhögtalare genom attinte skaffa QRS så går mycket förlorat i din musikupplevelse.

Har läst om väl så dyra kombinationer som ändå inte spelat tillfredställande eftersom man inte sett tillatt skaffa ett klangmatchatsystem.

Klangmatchning är A och O enligt mitt sett att se på det hela. MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/13 :  11:40:17  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

quote:
Originally posted by swingpjatt

Hejsan allvetande forummedlemmar, kan ni vänligen svara på om nån vet huruvida det är viktigt att om man har ett par QRS Saturnus som front/ hi fi högtalare för 2 kanal och då skall implementera multi sacd ljud/ bioljud, är det då viktigt att bakhögtalarna har samma typ av element eller kan det fungera med tex aliminium basar & aliminium diskanter i ett bakhögtalarna eller skiter sig ljudet ?
André.



Eftersom jag använder QRS genomgående så kan jag väl säga som så att om du sparar in på surround och centerhögtalare genom attinte skaffa QRS så går mycket förlorat i din musikupplevelse.

Har läst om väl så dyra kombinationer som ändå inte spelat tillfredställande eftersom man inte sett tillatt skaffa ett klangmatchatsystem.

Klangmatchning är A och O enligt mitt sett att se på det hela. MvhKristofer



Läs om inte annat senaste Hemmabio. Där står om ett system med tre olika par högtalare och Krell Förförstärkare samt effektförstärkare. Jag misstänker att det här sytemet inte kommer attlåta särskilt bra vare sig i flerkanals ljud eller hemmabio. MvhKristofer
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/01/13 :  12:21:53  Show Profile Send LCohen a Private Message
hoppas jag förstod frågan rätt... Har själv en gång i tiden haft surround.. där bakhögtalarna och centern hade annorlunda klang jämfört med fronthögtalarna.. det blir VÄLDIGT konstigt när till exempel en person vandrar från högtalare till högtalare.. låter mycket skumt...

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/01/13 :  13:14:16  Show Profile Send KC a Private Message
De flesta verkar vara överens om att alla kanaler skall ha samma klang. En del producenter påstår att den inte bara bör vara av samma tillverkare utan att det bör vara samma model runt om. Själv har jag svårt att tänka mig att det behövs fullregisterhögtalare baktill, men om nån producent väljer att mixa in baskaggen baktill så är det klart att det då behövs (men inte för mig, för jag skulle aldrig lyssna på skivan).
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/01/13 :  17:25:24  Show Profile Send Terminator a Private Message
Stereophile guide to hometheater brukar förespråka identiska fullregister runt om till DVD-A och SACD pga bristen på bass management.

Min uppfattning är att klangmatchningen är bland det allra viktigaste för flerkanalsformat.
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/01/13 :  23:04:46  Show Profile Send JM a Private Message
Det viktigaste är att Frammarna och mittframmen är lika klingande... Bakarna är inte alls lika viktiga enl mig...

Fast det är klart, har man obegränsat med pengar så kan man väl ha ett par hundratusenkronors bak oxo... ;)

Mvh/janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/01/13 :  23:51:02  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Köp en QRS Calisto och lägg i mitten!
Klangen mellan L,R,C är mycket viktig!
För filmtittande (lyssnande, kan många klara sig med enklare högtalare bak. Allt beror ju på den egna upplevelsen och kanske hur ofta man kör film. För multikanalljud är det nog viktigare med klangen även i bakhögtalarna.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/14 :  08:22:33  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by SZR

Köp en QRS Calisto och lägg i mitten!
Klangen mellan L,R,C är mycket viktig!
För filmtittande (lyssnande, kan många klara sig med enklare högtalare bak. Allt beror ju på den egna upplevelsen och kanske hur ofta man kör film. För multikanalljud är det nog viktigare med klangen även i bakhögtalarna.



Om du har råd så testa även att byta ut surroundhögtalarna mot QRS Callisto.MvhKristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000