Author |
Topic |
|
bernu
Member
424 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 09:47:11
|
Hello...
I veckan fick jag äntligen mina T&P element. Ett par C92:or och ett par C11:or.
Jag har ganska begränsade resurser när det gäller lådbyggandet eftersom jag bor i lägenhet så jag har inledningsvis placerat elementen i ett par gamla lådor. Lådorna är på ca15 liter och har lutande baffel (7 grader) dom är byggda i MDF och är fanerade i 1,5mm ekfaner. Jag byggde dessa lådor för två sommrar sedan i min pappas garage. Eftersom det ligger i Åsa (4 mil söder om Göteborg) och jag bor i Halmstad så är det lite jobbigt att fara fram och tillbaka under byggandet. Jag är dock väldigt nöjd med själva lådan även om jag idag skulle gjort den lite massivare. Dessutom räckte inte faneret då så jag fanerade aldrig baksidan vilken grämwer mig lite idag, men men...
Jag ser egentligen mest lådorna som en möjlighet att utvärdera T&P elementen så att jag senare kan bygga en "riktig" låda.
Jag har mellan dessa projekt haft ett par varianter på proac klonerna med samma element och filter men med en betydligt stabilare låda. Lådan är byggd i 12+16mm MDF + 1mm dämplim. Jag gjorde även lådan något djupare (25 cm invändigt) och lite lägre (1m yttermått) för att kunna använda en längre basport. Jag placerade även basporten på framsidan.
Nu skall jag inte skriva om mina gamla projekt utan nu är det ju det nya som gäller :)
Jag började med att koppla in elementen med enklast möjliga filter (1 mH spole till basen och en 6,8uF konding till diskanten). Redan under de första lyssningtesterna så insåg jag att detta skulle bli riktigt bra. Högtalarna spelade öppet och detaljerat och med en snabbhet som imponerade. Det jag saknade var väl lågbas men det är nog inte så mycket att göra åt i stativarna. Det kanske är läge för en sub...
Dom var dock lite vassa i diskanten och jag misstänkte att en liten dämpning av diskanten samt en RCL-krets till basen skulle göra gott. Jag rotade igenom komponenterna jag hade hemma och räknade lite för att få ihop till ett nytt test filter.
Eftersom jag inte äger något filterprogram så fick det bli till att plocka fram miniräknaren och formlerna...
Det slutade med en RCL-krets bestående av L=0,4mH C=15uF R=8,2Ohm vilket borde dämpa 5kHz resonansen i C92:an. Som delningfilter använde jag en 0.5mH spole vilket ger ett första ordningensfilter med delning vid ca 2500Hz.
Till diskanten hittade jag inget mindre motstånd än 4,7ohm så det fick bli det och sedan använde jag en 3,3uF konding som filter.
När det nya filtret kopplats in så blev jag ganska paff. Jag satt i soffan och var väldigt nöjd. Vassheten var borta men mycket av de goda från tidigare fanns kvar. Efter en genomgång av diverse låtar så skulle ja vilja minska dämpningen av diskanten och sänka delningsfrekvensen på HP delen något men annars känns det redan väldigt bra. Jag skall efter en del ytterligare testande köpa bra komponenter vilket också lär göra en stor skillnad.
Jag kommer förmodligen framöver att testa elementen även i mina gamla proac lådor för att få en känsla av hur dom låter i en stor låda. Efter det skall jag fundera ut hur den "riktiga" lådan skall se ut...
Det var en liten rapport från min första helg med mina T&P element. Jag skall försöka låna en digitalkamera så ni kan få se hur dom ser ut.
Jag tar gärna emot tips på filter förbättringar :)
/Björn |
/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306) |
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 10:18:45
|
Kan bara säga: KUL!
Värmer mitt keramiska hjärta att läsa något sånt här!
// Pär E |
|
|
bernu
Member
424 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 12:03:23
|
Jag har ju gått och försökt få till ett bygge med T&P element väldigt länge så det är kul att det äntligen blivit av.
T&P är visserligen ganska dyra element men dom är faktiskt värda pengarna med råge...
ekpeng: det kommer förmodligen att dyka upp en beställning på komponenter till delningsfiltre när jag är helt nöjd med det. Just nu sitter det mest biltema komponeneter så de skall bytas snarast...
/Björn |
|
|
Björn N
Fd. Speakerpro
731 Posts |
Posted - 2003/01/14 : 15:09:28
|
quote: Originally posted by bernu
Jag har ju gått och försökt få till ett bygge med T&P element väldigt länge så det är kul att det äntligen blivit av.
T&P är visserligen ganska dyra element men dom är faktiskt värda pengarna med råge...
ekpeng: det kommer förmodligen att dyka upp en beställning på komponenter till delningsfiltre när jag är helt nöjd med det. Just nu sitter det mest biltema komponeneter så de skall bytas snarast...
/Björn
Så du är inne på att bygga en sub framöver BJörn? Du kan alltid höra av dig nästa gång du har vägarna förbi Götet, så kan du provlyssna mina högtalare med 300Ctc element!
//Björn |
Optimist. punkt slut. |
|
|
bernu
Member
424 Posts |
Posted - 2003/01/14 : 16:55:43
|
Jag har inte riktigt bestämt mig hur jag skall göra men det blir antingen ett par C92:or till eller en sub. Det svpra är väl att bygga en sub som fungerar bra ihop med T&P elementen. Jag såg att man kan få 2st C92:or från tyskland för ca 3500:- så det är ju inte så farligt...
Jag skall lägga helgen på att fixa till filtren så efter det skall jag testa elementen i en större låda för att se om det kanske inte behövs någon sub.
speakerpro: hur går det med ditt projekt?
/Björn |
|
|
Björn N
Fd. Speakerpro
731 Posts |
Posted - 2003/01/14 : 21:13:47
|
quote: Originally posted by bernu
Jag har inte riktigt bestämt mig hur jag skall göra men det blir antingen ett par C92:or till eller en sub. Det svpra är väl att bygga en sub som fungerar bra ihop med T&P elementen. Jag såg att man kan få 2st C92:or från tyskland för ca 3500:- så det är ju inte så farligt...
Jag skall lägga helgen på att fixa till filtren så efter det skall jag testa elementen i en större låda för att se om det kanske inte behövs någon sub.
speakerpro: hur går det med ditt projekt?
/Björn
Jag har inte kommit igång med mitt projekt ännu pga pengabrist jag har testat elementen jag köpte av dig lite provisoriskt. Så fort jag hittar ett jobb ska jag sätta igång!
Vh Björn |
Optimist. punkt slut. |
|
|
|
Topic |
|