HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HDMI till 2-kanalsförstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2009/10/29 :  10:35:00  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Jag har en 2-kanalsanläggning plus dvd och lite tv-spel.
Spelen och dvd'n skall kopplas till tv'n via HDMI och till förstärkaren via RCA.
Problemet är att tv'n står tvärs över golvet mot förstärkaren och mellan kräver 20m kabel för att få det snyggt i kabellister.

Om jag hade haft en hembioförstärkare hade det varit lugnt att koppla in allt i den och sedan dra en lång HDMI-kabel till tv'n.

Nu har jag inte det eller ens möjlighet att använda en då mitt försteg inte har en funktion som kan göra stereon till slutsteg om ni hänger med på hur jag menar. (HT passthrough tror jag det brukar heta)

Så, hur kan jag bära mig åt? Finns det något annat sätt att koppla in 2-kanalaren i en hembioförstärkare eller finns det nån burk man kan köpa typ HDMI-switch eller så?

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/10/29 :  13:56:22  Show Profile Send svanbo a Private Message
HDMI swich finns absolut, har dock ingen erfarenhet av dem men det finns. Det verkar väl vara det smidigaste för dig då du bara ska köra bilden och inget annat via HDMI? Du är säker på att dina prylar klarar av att skicka bilden via HDMI och ljud via coax (digital rca)? Tror inte alla prylar klarar detta...
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2009/10/29 :  14:56:15  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Tack för svaret.

Jo det går att ställa in så bilden skickas via HDMI och ljudet via RCA/optiskt/coax.

Vad för märken är vettiga när det gäller de här bitarna eller duger det mesta?
Har ju rätt bra grejor så jag vill inte att bilden ska bli märkbart sämre.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/10/30 :  14:39:18  Show Profile Send svanbo a Private Message
Ingen aning tyvärr. Ställ frågan på minhembio.com, där finns det mer folk som har koll på bild. Den enda jag känner till är Oppo men har ingen aning om hur den presterar. Lycka till!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000