HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 TDA 7293 till förstärkarmodul?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Heffaklumpen
Member

71 Posts

Posted - 2003/01/14 :  11:58:06  Show Profile Send Heffaklumpen a Private Message
Tack för alla svar, tycker att kretsen verkar mycket intressant för min del. Då ljudkvaliteten verkar mer än acceptabel och att den är så lätt att anpassa efter ens behov då den är lätt att parallell- o bryggkoppla. Har kikat hos Schuro i Tyskland på en färdig konstruktion med just TDA 7293. Den finns i två varianter "standard" och "high end". Kolla gärna in dom på http://www.schuro.de/preisl-hiamp100.htm. Ska beställa därifrån och testa dom tror jag. Tror ni att "high end" varianten är att föredra? Prisskillnaden är ju inte så stor med tanke på vad totalpriset med nätdel mm hamnar på.
Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2003/02/04 :  17:49:15  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Tja jag tänkte väcka den här lite igen.

Ludde: Hur blev dina LM3886 stärkare. Blev lite nyfiken på gainclone på Diyaudio. Man får mycket väljud för pengarna låter det som.

Vilken av alla jäkla designer ska man använda tro?? Inverterad eller icke. Har förstått så långt att man ska köra efter minimalist principen.

Intryck mottages gärna. Tror jag ska dra ner till mölndal & Elfa och tjacka mig ett par såna kanske. Ska nog prova dem på polarens Kappa 600 senare kanske. Bara för att se hur de står sig.

Patrk

//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/04 :  19:36:39  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Vad skulle meningen vara med att köra inverterat?

Det är ju svårt att inte köra minimalistprincipen med tanke på hur få komponenter som krävs ;)

/Marcus
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/02/06 :  20:10:37  Show Profile Send Ludde a Private Message
Om det är nån kvar på den här tråden skulle jag vara jätte tackam om nån som kunde tyska lite bättre en mej kunde förklara vad det är som skiljer om man köper den dyra "standard" eller den "billiga" standard
från http://www.schuro.de/preisl-hiamp100.htm.

Tacksam för alla ev svar MVH Joakim Lundin
Go to Top of Page

Heffaklumpen
Member

71 Posts

Posted - 2003/02/06 :  21:28:17  Show Profile Send Heffaklumpen a Private Message
"Den dyra" ( Hiamp 100 standard ) är bestyckad så att det är ett komplett slutsteg ( fast utan strömförsörjning mm. ), medan "den billiga" ( Hiamp 100P standard ) använder du tillsammns med "den dyra" om du behöver mer effekt eller om lasten har låg impedans. Du kan således inte använda enbart 100P som slutsteg utan du behöver en modul av "den dyra" för varje kanal, då 100P saknar en del funktioner som ingångssteg, mute mm.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/06 :  22:49:15  Show Profile Send Nagref a Private Message
SlaitH:
Mitt tips är att om du inte har koll på utförande så kör ickeinverterat. Det är mycket enklare.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/06 :  23:47:23  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Heffaklumpen, hur gick det sen då? Blev det nån förstärkare?

/Marcus
Go to Top of Page

Heffaklumpen
Member

71 Posts

Posted - 2003/02/07 :  13:04:24  Show Profile Send Heffaklumpen a Private Message
Har lagt det lite på hyllan. Hade tänkt att använda steget till en aktiv högtalare. Fast jag får väl ta en sak i sänder och bygga högtalare och filter först innan jag ev bygger steget. Men förstärkaren verkar lovande, framförallt i en situation där lasten och effektkravet är känt som det är i mitt fall. Det blir ju kostandseffektivt. Har även läst på diyAudio.com och där verkar de vara positiva till kretsen, så det blir nog ett bygge... i framtiden.
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/02/07 :  13:44:13  Show Profile Send Ludde a Private Message
Tackar Heffaklumpen för tyska hjälpen.. Undrar om du har koll på om det är lugnt att köra med 4ohm eller om man behöver "den billigare satsen" oxå då? Men funderar på att köra high end satsen istället, det är väl samma skillnader mellen dyr och billig? Hur stor trasnformator (spänning, VA) tror ni är bäst? Är det nån här som hitills har byggt med kretsen?

MVH Mej!
Go to Top of Page

Heffaklumpen
Member

71 Posts

Posted - 2003/02/07 :  14:25:05  Show Profile Send Heffaklumpen a Private Message
Ludde kolla på denna länk: http://www.ub-elektronik.de/download/a100-daten-301.pdf. På sidan 14 har du en tabell med det du frågar efter. Det står på tyska men det ska väl gå att klura ut vad som avses.
Men i korthet kan man säga att om du ska köra med en modul, då lasten är på 4 ohm, så är rekommenderad trafospänning 2*22 V och minst 120 VA per kanal. Om du kör med två moduler ( en av varje ), så ska trafon vara på 2*30 V och minst 190 VA per kanal ( dvs för två moduler ). Maxeffekten blir då ungefär 80 resp 125 W.
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/02/10 :  11:08:48  Show Profile Send Ludde a Private Message
Jag tackar för svaret igen! Men nu när jag hittat en som verkar kunna lite tyska så skulle jag vilja fråga dej (om du inte stryper mej snart..) om du skulle kunna gå in på sidan igen och leta upp hur mycket frakt + andra tråkiga kostnader skulle vara om man skulle beställa hem till sverige... Tack på för hand :-)

MVH mej
Go to Top of Page

Heffaklumpen
Member

71 Posts

Posted - 2003/02/10 :  11:36:34  Show Profile Send Heffaklumpen a Private Message
Det bästa är att maila dom på deras mail och fråga vad totalkostnaden för din beställning blir. De tar bara emot order om man betalat i förskott till deras konto. Det brukar nästan undantagsvis gå bra att maila på engelska till tyska företag. Lycka till.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000