HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 piezo-diskant
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/10/22 :  11:06:14  Show Profile Send Sundström a Private Message
Som vanligt har jag inte hunnit komma till den fas i livet då jag hinner mäta. Jag har alltså bara lyssnat med 40-åriga öron.

Det trillade in ett par Motorola A 188 KSN1188A piezoelement vid en tradera-auktion på 12" element (tro inte att jag kände ha-begär efter piezoelement ). Vid första lyssningen så testades bästa delning vilt (elementet klarar 800-30 000hz enl. vissa källor). Ord som "Tenderly" blev inte alls tenderly. T-ljud och vissa trumpeter och cymbaler fick ökad nivå, attackljuden frässchpopp-ade. 1200hz gick inte. 2500hz lite bättre, och sen 6db lowpass från 8000hz, men inte lät det musikaliskt. Jag säljer dem...

...men så i natt skruvade jag loss hornet (ca 20cm och kantigt exponentiellt) delade vid 6000hz och det verkar funka riktigt bra!
Bättre än vanliga diskanter, lite närmare jbl 2405 (svårt att säga hur nära med mina öron, men det blir fina konturer och stråkar i musiken iallafall).

Någon annan som vet hur piezo går att använda? Jag tvivlar på delning under 2000hz oavsett horntyp.

Edited by - Sundström on 2009/10/22 11:21:11

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2009/10/22 :  19:48:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Minns att jag i början av -90 talet använde piezo diskanter i bilen,det var ju så att de skulle delas med motstånd (serie,paralellt)istället för vanligtvis kondensator och spole,minns inte vilka kombinationer som gav vilken delningsfrekvens.Ljudkvaliteten på piezon minns jag var inte den bästa,inte på dom billiga jag använde i alla fall.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2009/10/22 :  20:21:22  Show Profile Send Forsman a Private Message
Dahlqvist DQ-10 är väl en av dom få kommersiella konstruktioner som fungerat riktigt bra med Piezodiskant.
Tror delningen var runt 10khz


Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2009/10/22 :  20:31:30  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Radax gjorde PA lådor tidigare och dom hade några modeller med 3st Piezo i varje låda till diskant och dom körde utan motstånd.

Dom hade ett vanligt delningsfilter åsså en liten anpassnings trafo till skrikorna å det lät mycket bra utan det skrikiga å vassa som Piezo är kända för.

/


Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/10/23 :  08:13:47  Show Profile Send Sundström a Private Message
Det var positivt! Piezo-element har alltså klarat kvalitetskontroller när det gällt övre diskantregistret. Då ska jag ge dem några månader till (undrar om min testmätning infinner sej i vinter? Skulle vara intressant att se vad som stökar till ljudet i det övre mellanregistret!).

Tack för svaren!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/10/23 :  08:28:28  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Classe har gjort ett par Kugelwellenhorn till ett par piezodrivers som gör att de går att använda från 2000 Hz. Kolla med honom
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2009/10/24 :  21:15:03  Show Profile Send MartinX a Private Message
Piezo element kan fungera bra, tyvärr har dom marknadsförts med argumentet att dom inte kräver något delningsfilter men det är inte sant. Själva piezo kristallen reagerar för alla frekvenser och även ren DC därför behöver dom låga frekvenserna filtreras bort. En piezo högtalare är en nästan rent kapacitiv last varför delningsfiltret måste konstrueras efter detta. Alla framgångsrika designer med piezodiskanter har använt riktiga delningsfilter bland annat Dahlquist samt haft delningsfrekvensen ganska högt.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000