Author |
Topic |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2009/10/21 : 00:23:50
|
http://harman-do-not-kill-studer.org/?page_id=68
Ja vad skall man säga ett gammalt anrikt audio företag som går i graven och förmodligen enbart finns till namnet numera.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2009/10/21 : 05:53:29
|
Tragiskt, tyvärr inte det första företag/varumärke som förstörs av Harman International
Det har väl för övrigt visat sig, oavsett branch, att amerikanskt ägande och inflytande från deras kvartalsekonomer över europeiska företag är den mest förnedrande vägen till en för tidig grav.
Amerikanska ekonomer är annars jätteduktiga, det ser vi ju på deras bankväsende.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2009/10/21 : 07:15:42
|
Hela USAs kultur går ju ut på att vinna eller försvinna (TV4 idol.. oj vad amerikanskt...). Jantelagen i måttlig mängd är inte så dum ändå. |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2009/10/22 : 13:36:26
|
Jag bor 10 km från ett svenskt bilföretag som köptes tidigt 90-tal av amerikaner. Mer behöver inte sägas. Det andra som är helt åt h-vete är att vare sig Sidney eller dottern hans sitter vid rodret, det är sålt till hajarna. Dottern var helt ointrsserad av företagande och sålde för att börja med sin stora passion, humanitärt stöd. Så hela det förtaget är vidöppet för amerikanskt profittänkande. Och det detta land kallar sig ett föredömme och anser sig ha rätt att bomba sönder alla ställen där det kan finnas konkurrerande bombare. Dom är åtminstone inte fega utan bär in bomben på plats själva och inte via en sattelit. Så nej, Beat, du har inte fel...
*Skönt... det lättade gott att få skriva av sig...* |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2009/10/23 : 20:15:18
|
Dom tjänar väl ett par procent enligt Excelarken men tappar massor som inte går att mäta. Sådan är kapitalismen. |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2009/10/25 : 00:54:51
|
Jag är väl ganska stolt över att vara kapitalist, genom att jag använder kapital till att skapa med, och utveckla med. Men när den sk kvartalskapitalismen brer ut sig och det är fint att tjäna pengar på pengar, då har det tappat sitt ursprungliga syfte. Byteshandel kan ju vi HiFi nördar syssla med och i U-Länder. Men om du lägger ett bud på Studer kanske du kan få köpa det för några miljoner? |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2009/10/25 : 11:23:02
|
Håller med esl, även om min åskådning inte ligger på den blå planhalvan. Vi hade, såsom resten av i-världen, en kapitalism med ansvar förr. Företagare och entreprenörer var långsiktiga och samhällsbyggande. Får väl anse tidigare Vallenbergare vara sympatiska kapitalister med socialt ansvar. Idag är arbetskraft kanonmat som skall anställas, slitas ut långt innan pensionsåldern är uppnådd och sedan via lagenliga och enligt företagarna, helt vansinniga, pliktskyldiga försök inom företaget beredas plats för arbetsträning, innan den oundvikliga foten kommer och ärendet med varm hand överlämnas till samhållet och skattebetalarna att lösa, vilket numera endast är de som inte har arbete som fullt ut betalar, då de som ännu har arbete får skattereduktion om än inte i den nivå som de som tjänar pengar på handel med pengar, optioner eller andra eventuellt värdökande och därmed belåningsbara fiktiva värden.
Önskar svensken kunde vara lite mer fransk och inte nöja sig knyta näven i fickan... Skulle behöva ha lite svensk mylla på gatorna utanför slottet i Tokholm... |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
|
|
kent_n
Member
234 Posts |
Posted - 2009/10/26 : 17:39:18
|
Saab har stora problem beroende på att inte tillräckligt många människor vill köpa bilarna, GM har under dom senast 15-20 åren pumpat in miljarder för att hålla Saab under vingarna.Det är väl så enkelt att om det finns en svag marknad för produkten så är det inte lönsamt att tillverka, om man inte gör som GM gjort med Saab.
Titta på vad som säljer idag, den nya genrationen, inte är det stora steroesystem, utan musik via data.
Ekonomer, Sverige i slutet av -80 talet, stor finanskris, Göta/Gota banken förvann, staten fick gå in och ta hand om skulderna på 100 tals miljarder. Vi är inte så förbaskat bättre vi heller, Baltikum som exempel.
Gamla märken inom Stereo, finns väl en anledning till att ägarna säljer, kanske på grund av vikande kundunderlag? Finns ingen i hela världen som kan hålla ett blödande företag under vingarna hur länge som helst..
Det finns ett antal handlare som klappat igen i Sverige, nu senast HiFi spirit för att kundunderlaget inte finns så att han kan leva på företaget ekonomiskt. Enligt många här så skall han ändå fortsätta, om inte annat för att ta ett socialt ansvar..Hur då, vem skall betala hyra, mat o.dyl. ?
Det är enkelt, gamla fina företag, köp deras produkter.
PS: Hur många här har köpt en SAAB för att hjälpa Trollhättan ?
Titta på era egna anställningar, trygg anställning = företaget går bra ekonomiskt,bra efterfrågan på produkter eller tjänster
Företaget går dåligt ekonomiskt, dålig efterfrågan= otrygg anställning.
Vad finns för allternativ ?
Visst är det tråkigt att gamla företag försvinner, eller blir omgjorda, kommer i ny skepnad.
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/10/27 : 00:21:58
|
Förr fanns den sanne entreprenören. Det var en person som byggde upp något han trodde på. Så länge denna person satt vid rodret så gav det vinst så det räckte och produkterna andades i en sann anda med egen personlighet.
När denne sanna entreprenör inte längre finns i livet, eller den siste arvtagaren som jobbat vidare i samma anda, tackat för sig kommer kapitalisten in. Plötsligt är det inte lönsamt längre!? Nu skall det ut ur landet och tillverkas någon annan stans för att bli lönsamt igen. Eller rättare sagt, det skall tillverkas där vinsten generaras till nye ägaren på ett par år. Efter några månader upptäcker samme kapitalist att produkten i sig innehåller lite väl dyra prylar. Om man byter ut en del av dem till lite billigare doningar så når han ju rikmanstoppen fortare, Produktens urvattnas, snart byter man även ut den krångliga designen till något helt annat och plötsligt så är det bara namnet kvar.
Vad kapitalisten inte fattat är det att kunderna är kunder just därför att man vill ha och andas den atmosför som den förste entreprenören byggt in i produkten. Ganska fort minskar försäljningen medan kapitalisten inte fattar ett dugg. "Jag har ju gjort allt rätt, när rullar kulorna in?".
Så går det som det går, företaget kursar och kvar blir bara det fina minnet av en förlorad kultur.
Ner med kapitalisten! Länge leve den sanne entreprenören!
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/10/27 : 00:31:56
|
"Saab har stora problem beroende på att inte tillräckligt många människor vill köpa bilarna, GM har under dom senast 15-20 åren pumpat in miljarder för att hålla Saab under vingarna.Det är väl så enkelt att om det finns en svag marknad för produkten så är det inte lönsamt att tillverka, om man inte gör som GM gjort med Saab."
- Det är inte riktigt sant! Förr, när SAAB gick med förlust berodde det på för lite antal byggda bilar per år. Den formeln stämmer inte längre. Det finns ingen dedline som man måste upp till längre. Det beror på att alla tillverkare köper sina grejer av samma underleverantörer. Dvs man åker med det billiga tåget även om man tillverkar lite bilar.
Ändå har SAAB gått med förlust i flera år, varför? Svaret är att det har dom inte! De har gått med vinst för GM så gott som hela tiden. Vinsten har man tagit ut ur SAAB genom att låta SAAB betala löjligt höga priser för de ingående delarna. Ex.vis så betalar Opel 40.000kr för en motor i basutförande. SAAB betalar 70.000 för samma motor osv osv.
Opel, som fick uppgigten att styra SAAB, ville göra SAAB till en Opel med SAAB-emblem på. Men SAAB-folket stretade emot och fick viss stöd av GM i USA. Men några modeller lät man ändå få SAAB-emblem som en SUV med 50-tals teknik och en Subaro. Dessa modeller vill GM nu helst glömma eftersom det visade att SAAB-folket som stretade emot hade rätt.
De vi ser nu med försäljning av SAAB har inte med vinster eller förluster i SAAB att göra. Det sker därför att USA-senaten bestämt att dom inte får några lån annars.
|
|
|
kent_n
Member
234 Posts |
Posted - 2009/10/27 : 08:54:25
|
Du har rätt i att SAAB sålt för lite bilar, haft för få modeller 2 st, och en för stor kostym, att SAAB gått med vinst, nja, dom gjorde det ett år med ca: 300 milj, som i dom här sammanhangen är kaffepengar. Skulle inte GM har sattsat så skulle SAAB varit i konkurs för länge sedan. Skulle det vara som du säger att SAAB haft en dold vinst så skulle det vara betydligt enklare att sälja SAAB,se på reaktionerna från svenska staten, orsaken till deras kalla behandling av att hjärpa SAAB är just att det skulle kosta för mkt av skattebetalarnas pengar, även under lång tid, det kommer kosta enorma pengar i att få ordning på företaget. Angående tillskjutna pengar från GM, det är bara att titta på årsredovisningarna så framgår det tydligt.
Den tilltänkte nya ägaren har för avsikt att krympa kostymen för att på så sätt få lönsamhet, för att på sikt bygga upp företaget igen. Vi hoppas han lyckas.
Att man använde Opel teknik är väl ganska självklart, pengar. Det kostar enorma pengar att plocka fram en ny plattform för en bil, pengar som inte fanns eller finns.
GM ville även sälja Opel, fick napp ganska fort att få fram en spekulant. SAAB var det värre med, varför det, visserligen var det mkt spekulation om en massa intressenter, men varför klev ingen av dom fram och lade ett anständigt bud.
Det går inte att skylla på senaten i USA, dom vill nog inte betala mer än vad dom är tvungna till, ekonomin är som sagt inte den bästa för USA heller.
Finns ingen deadline, SAAB bygger för närvarande 25000 bilar på årsbasis, och om du kan få det att täcka kostnaderna är det ett under, pengarna för att driva SAAB kommer någonstans ifrån ?
Det har gått dåligt för bilindustrin ett tag nu, för första gången någonsin går Toyota med minus, GM i konkurs, Opel gick även dom back, Porshe har ekonomiska problem och är på väg att tas över av VW, Scania o Volvo har minskad försäljning. Det är få som lyckats vända ett dåligt resultat Fiat är ett av dom få företag vänt till vinst efter många år gått med kraftig förlust och nu gör vinst.
Tittar vi på HiFi marknaden är det lite samma sak. Hovland som var en mkt bra förstärkare gick i konkurs, 2-3 st handlare i Sverige har fått stänga på grund av vikande kunduderlag, gamla fina märken blir uppköpta, i många fall har nedläggning varit alternativet.
Dom jättedyra har även börjat ge ut billigare alternativ av sin elekronik, och det finns en orsak till det.
Ganska enkelt, dålig ekonomi, vad spar man in på, naturligtvis sådant som inte är viktigt för familjen, man väntar med en ny stereo, behåller bilen några år till etc.
|
Edited by - kent_n on 2009/10/27 08:56:34 |
|
|
|
Topic |
|
|
|