HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HK 990 - riaa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2009/10/19 :  14:01:56  Show Profile Send keso77 a Private Message
Hej!

Sitter och funderar på HK's 990 efter en provlyssning.
Lyckades lyssna på dem med likadana högtalare som jag har och nu börjar det rycka i uppgraderingstarmen.

Är det någon som råkar ha denna förstärkare och har testat det inbyggda RIAA-steget i den? Den stöder ju både MM och MC och om det är tillräckligt bra så skulle det göra 990'n högintressant.

Anyone? Please?


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/10/19 :  14:04:36  Show Profile Send 24U a Private Message
Tycker inte jag, med det Du specar som Din anläggning. Förstärkaren däremot är bra, men det finns andra också där... Med reservation för subjektivitet... *ler*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2009/10/19 :  15:38:21  Show Profile Send keso77 a Private Message
I ärlighetens namn så har jag egentligen ingen lust att byta bort från Heed Audio-riaat men funderade på att sälja det för att skrapa ihop lite mer pengar till förstärkaren. Jag har gjort sålt det förut och det slutade, efter många sidovägar, med att jag köpte ett likadant RIAA igen.


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/10/19 :  18:05:17  Show Profile Send dwain a Private Message
Då kan det kanske vara läge att inte sälja det?

Finns grejor man defenitivt ångrar man sålde. Man trodde man gjorde en uppgradering men icke sa nicke

Hade jag varit du hade jag lånat hem förstärkaren och provat. De finns säkert någon butik som är villig att låna ut den några dagar eller så. Då kanske du kan få en liten uppfattning om vad riat i hkn ger?

Verkar för övrigt vara en grym förstärkare med en hutlös massa kraft
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/10/19 :  19:51:45  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Kraft är inte allt. Jag har ägt en HK990 och den spelade väldigt "laid back" och odynamiskt.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/10/20 :  18:54:23  Show Profile Send dwain a Private Message
Jasså? Det lilla jag har hört den har den verkligen spelat maffigt och trevligt. Dock var det med ett par infinity där den kanske passar bättre?

Och visst är kraft inte allt men nog så trevligt att ha
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/10/21 :  08:52:09  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Den är som en Trans AM. Superskön på raksträckorna när man gasar på (typ hårdrock på hög volym), men sämre på kurvtagning (svår musik som jazz och klassiskt) och körning vid låga hastigheter (låg volym)...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2009/10/21 08:53:10
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2009/10/21 :  15:43:45  Show Profile Send keso77 a Private Message
Hm intressant. Så upplevde jag den inte med Elac 247. Skall kolla runt lite efter hemlån. Man är ju allätare så den skall funka med allt.


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/10/21 :  17:07:47  Show Profile Send dwain a Private Message
Ja låna hem är nog att föredra. Som sagt tidigare smaken är som baken. Och det kan mkt väl vara så att det funkar bra med dina burkar
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/10/22 :  09:32:04  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Det beror nog på vad man jämfört med för förstärkare. Om man kommer från t.ex. en hembioreciever för 10000 kr så är 990:an otroligt mycket bättre.
Själv jämförde jag med Naim Nait XS och Onkyo A-9755 som båda två lirar rappare och mer detaljerat än HK990. Men om man är ute efter domedagsbas samt möjlighet att kunna ha disco i vardagsrummet så är 990:an svårslagen...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2009/10/22 :  14:55:46  Show Profile Send keso77 a Private Message
Alternativet jag överväger är att biampa med ett RB-06 och behålla RA-06'an.

Nu har jag tyvär ingen RB-06 att testa med men en vän har ett RA-06 också och har funderingar på att testa RA/RB-kombinationen.
Vi pratade just i telefon och fick för oss att testa att biampa med hans RA-06 och se hur det går. Ställer man in volympotten med ett mätinstrument så borde man väl kunna få till ett någorlunda test, eller?
Pre out från RA-06 till någon ingång på det andra RA-06 och sedan testton och mätinstrument på högtalarkablarna för att få samma volym... känns sisådär men värt ett försök i alla fall.

Sedan får man väl försöka hitta ett hemlån någonstans på HK 990.


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000